نمونه‌ای از عملکرد یک سازمان قرآنی در مقابل ولنگاری فرهنگی
کد خبر: 3539059
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
ناظمی اردکانی تشریح کرد:

نمونه‌ای از عملکرد یک سازمان قرآنی در مقابل ولنگاری فرهنگی

گروه جامعه: دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عوامل ولنگاری فرهنگی در جامعه، گفت: در نظام جمهوری اسلامی ما موضوع بدون غلط بودن چاپ قرآن جا افتاده است و کسی به آن شک ندارد، این موضوع به‌دلیل این است که همه قرآن‌های چاپ شده با معیار و استاندارد لازم و حضور افراد آگاه، کارشناس و مطلع چاپ می‌شود. لذا ما باید نظیر این کار را در سایر حوزه تولید کالا و محصولات فرهنگی گسترش دهیم.

مهدی ناظمی اردکانی‌، دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر عوامل ولنگاری فرهنگی در کشور با وجود دستگاه‌های فرهنگی متعدد و عدم اجرای قوانین در این دستگاه‌ها، گفت: نمی‌توان گفت که وجود دستگاه‌های زیاد باعث کاهش ولنگاری فرهنگی در کشور می‌شود.

وی افزود: مهمترین نکته در مورد دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ در کاهش ولنگاری فرهنگی این است که آنها باید خوب کار کنند و به درستی به وظایفی که به آنها محول شده عمل کنند. اگر دستگاه‌ها وظیفه‌شان را به درستی عمل نکنند، خروجی این رفتار ولنگاری فرهنگی است.

ناظمی اردکانی‌ ادامه داد: برخی اوقات ممکن است یک دستگاه فرهنگی معیار و شاخصی را انتخاب کند که درست نباشد و همین معیار غلط خود موجب ولنگاری فرهنگی می‌شود. به عنوان مثال اگر دستگاهی فرهنگی در بحث کیفیت کتاب معیارهای نادرستی را اعمال کرد، نتیجه آن انتشار محتوای نادرست در جامعه می‌شود. در سایر حوزه‌ها همچون حوزه هنری و در بخش سینما هم اگر معیار نادرستی گذاشته شود، بر اساس همین معیارهای نادرست ارزیابی صورت می‌گیرد و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود یک محصول بی‌کیفیت است که در نهایت آن هم خروجی نامناسبی دارد.

وی یکی از دلایل ایجاد این معضل فرهنگی را بی‌توجهی به قانون دانست و افزود: این بی‌توجهی به این معناست که معیار و شاخص داشته باشیم، مقررات و قوانین هم داشته باشیم ولی به آنها توجه نکنیم. در مواقعی هم می‌بینیم البته معیارها و شاخص‌هایی که داریم نادرست و ضعیف است. به عنوان مثال امروز در کشور ما موسسه استاندارد وجود دارد که برای کالا و محصولات، استاندارد لازم را صادر می‌کند، اما اگر به این حوزه و نحوه اعمال آن نیز نظارت نشود شاهد ایجاد مشکلات عدیده در حوزه غذای مردم هم خواهیم بود.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: زمانی می‌شود که ما در حوزه کتاب وارد می‌شویم و معیارهای نادرست را پایه‌ریزی می‌کنیم و نتیجه آن هم این می‌شود که کالا و محصولات نامناسب فرهنگی وارد جامعه می‌شود و در نتیجه آن نیز شاهد ولنگاری فرهنگی در این عرصه هم خواهیم بود.

کاهش ولنگاری فرهنگی در عمل به دین

وی تاکید کرد: دین ما شاخص‌ها و معیارهایی کاملی را در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد که اگر به این الگو توجه کنیم، شاهد ولنگاری فرهنگی نخواهیم بود. به عنوان مثال در حوزه پوشش قرآن تاکیدات و معیارهایی را اعلام کرده است که عمل نکردن به آن مسبب به وجود آمدن وضع فعلی شده است.

ناظمی اردکانی در پاسخ به این سوال که آیا ولنگاری فرهنگی در حوزه محصولات دینی و مذهبی هم وجود دارد، گفت: خوشبختانه دستگاه‌هایی که امروز در این حوزه هستند، تلاش خوبی را انجام داده‌اند. چراکه به دنبال این هستند که استانداردها و معیارهای لازم را در حوزه محصولات مذهبی تولید و اعمال کنند.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر می‌خواهیم یک محصول قرآنی را تولید کنیم باید یک علامت و شاخص داشته باشد و خوشبختانه این موضوع از سال‌های قبل اعمال شده‌ است. امروز چاپ قرآن در جمهوری اسلامی به گونه‌های است که مردم به آن اعتماد دارند و مطمئن هستند قرآنی که به دستشان می‌رسد بدون غلط است، چراکه دارالقرآن کریم از سال‌های قبل ایجاد شده و مسئول نظارت بر چاپ قرآن‌ است. در این مرکز دقت کافی بر روی چاپ قرآن اعمال و بعد از آن چاپ می‌شود.

الگویی برای سایر دستگاه‌ها

ناظمی اردکانی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ما موضوع بدون غلط بودن چاپ قرآن جا افتاده است و کسی به آن شک ندارد، گفت: این موضوع به‌دلیل این است که همه قرآن‌های چاپ شده با معیار و استاندارد لازم و حضور افراد آگاه، کارشناس و مطلع چاپ می‌شود. لذا ما باید نظیر این کار را در سایر حوزه تولید کالا و محصولات فرهنگی گسترش دهیم.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که وضع تولید محصولات مذهبی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: قطعا با وضع مطلوب فاصله بسیاری داریم. اما باید به این نکته توجه کنیم که بخش زیادی از بازار محصولات فرهنگی ما از خارج وارد کشور می‌شود و ما باید بتوانیم خودمان آنها را تولید کنیم و در این زمینه خودکفا شویم و حتی صادر کنیم.

captcha