تمامی جنگ‌های پیامبر(ص) دفاعی بوده است/ تبیین ویژگی بهشت آخرتی و برزخی
کد خبر: 3539253
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تمامی جنگ‌های پیامبر(ص) دفاعی بوده است/ تبیین ویژگی بهشت آخرتی و برزخی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه تمامی جنگ‌های پیامبر(ص) دفاعی بوده است، گفت: خداوند در کشتن کفار نیز فرموده که باید رعایت جنبه انسانی صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 28 مهرماه در تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) گفت: خداوند در آیات ابتدایی این سوره فرمود کسانی که کافرند و منع راه خدا می‌کنند، اعمالشان گم خواهد شد و کسانی که ایمان آوردند خطاها و سیئاتشان پوشانده و شأنشان اصلاح خواهد شد.
وی افزود: برای این مسئله تعلیلی نیز ارایه شده و علت این است که کفار تابع باطل هستند و اعمالشان گم می‌شود و مومنان چون تابع حق هستند، خطاهایشان پوشانده می‌شود.
این استاد حوزه با بیان اینکه تمامی جنگ‌های پیامبر(ص) دفاعی بوده است، افزود: خداوند در کشتن کفار نیز فرموده که باید رعایت جنبه انسانی صورت بگیرد و تعبیر «فضرب الرقاب» نیز ناشی از این است که باید  راحت‌ترین روش برای این کار اتخاذ شود، سپس ادامه داد وقتی بر میدان جنگ مسلط شدید دیگر نکشید و اسیر بگیرید.
این استاد حوزه بیان کرد: در مجمع البیان در ذیل آیه «فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ»(4 محمد) و «سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ» طبرسی فرموده در اینکه یکبار در ابتدای سوره و یکبار اینجا سخن از اصلاح کار مومنان شده یکی مربوط به دنیای آنان است و دیگری مربوط به آخرت ایشان؛ علامه طباطبایی فرمود از آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»(169 آل عمران) می‌توان فهمید که یصلح بالهم در آیه 5سوره محمد(ص) همان حیاتی است که در این آیه اشاره شده و مخصوص شهداست و سایر مردگان از آن بهره‌مند نیستند.
هادوی تهرانی با اشاره به آیه ششم افزود: این شهدا را وارد بهشت می‌کنیم؛ بهشتی که قبلا به آنان معرفی شده است که علامه فرموده مراد همان تعریف عمومی است که در قرآن و روایات برای ما از بهشت بیان شده ولی شاید این هم نباشد و آشنایی و تعریف اختصاصی برای کشته‌شدگان در راه خدا باشد و اینها قبل از اینکه وارد بهشت شوند، جایگاه خود را در آنجا می‌بینند که یا مانند شهدای کربلا قبل از شهادت به برکت امام حسین(ع) جایگاه خود را دیدند و یا اگر اینطور نباشد در لحظه مرگ که پرده کنار می‌رود آن را می‌بینند.
هادوی تهرانی عنوان کرد: در روایات نیز وارد شده است که افراد مومن در لحظه مرگ اولیاء الله و جایگاه خود را در بهشت می‌بینند و با اشتیاق از این دنیا می‌روند البته ما دست و پا زدن در خون شهید را می‌بینیم ولی با اشتیاقی به آخرت می‌رود دقیقا بر خلاف کفاری که با عذاب و سختی از دنیا می‌روند لذا مرگ ظاهری، ملاک راحت و سخت مردن نیست.
وی به ذکر روایتی در این زمینه پرداخت و گفت: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرد تا نحوه مردن مومن و کافر را تجربه کند و همین برایش ایجاد شد و ایشان فرمود واقعا برای مؤمن چنین مرگی بس است اگر هیچ نعمت دیگری هم نداشت و برای کافر نیز عذابی از این بالاتر نیست اگر عذاب دیگری نداشت.
ویژگی بهشت آخرتی و برزخی
استاد تفسیر حوزه همچنین در ادامه تفسیر سوره فتح بیان کرد:  در این سوره خداوند به فتح مبین اشاره کرد که صلح حدیبیه مراد است؛ خداوند در آیه پنجم این سوره فرمود آرامشی که خداوند به مؤمنان می‌دهد، باعث افزوده شدن ایمان آنان به صورت مستمر می‌شود و هر مرتبه‌ای از ایمان رفتن به مرتبه بالاتر را فراهم می‌کند.
وی اظهار کرد: هر قدر ایمان بالاتر برود علم و عمل نیز افزوده می‌شود زیرا وقتی ایمان بالاتر رفت مقدمه علم و معرفت بیشتر است و همین معرفت نیز مقدمه ایمان بیشتر است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه بهشت آخرتی بهشت مادی است ولی احکام کنونی مادی بر آن جاری نیست، گفت: بهشت آخرت مرتبه‌ای از ماده هست که ما الان با آن آشنایی نداریم ولی بهشت برزخی بهشت غیرمادی است و به هر تقدیر تعبیر خداوند برای جنت به دلیل لذتبخشی آن است و خداوند نقائص مومنان را اصلاح و آنان را به جایگاه اصلی خود می‌رساند که دستاورد بزرگی برای آنان است.
هادوی تهرانی اظهار کرد: ثمره ایمان بهشت است و همان طور که قوانین طبیعی، جاری است این هم، قانون است و اگر کسی به آن ایمان رسید به بهشت نیز خواهد رسید. 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رشادت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۲۱:۴۳
0
0
منفعلانه برخورد کردن در طرح جنگ های دفاعی حتی در زمان پیامبر خود اشکال دیگری را مطرح میکند که جهاد ابتدایی و شروعی مگر در برنامه های پیامبر (ص) برای گسترش اسلام وجود نداشته است اصلا مگر ابتدای به جنگ بد است که ما جو زده شویم جتی جنگ های پیامبر(ص) را اینگونه تحت الشعاع مسائل روز طور دیگر نشان دهیم حتی الانه هم مقام معظم رهبری به دشمنان میگویند ممکن است ما در خارج از مرزها و خارج از تصور شما به قدرت نمایی نظامی بپردازیم
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۳۰ - ۱۱:۲۳
0
0
سلام علیکم. جناب آقای هادوی چرا مسلمین در جنگ بدر به سراغ کفار رفتند؟ در ضمن چرا پیامبر مکه را فتح کرد؟
الذین جعلوا قرآن عضین
captcha