مبانی فکری و اصولی حاج آقا مصطفی خمینی، همانند پدر بود
کد خبر: 3539420
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
در محضر علماء/ آيت‌الله علم‌الهدی تشریح کرد:

مبانی فکری و اصولی حاج آقا مصطفی خمینی، همانند پدر بود

کانون خبرنگاران نبأ: حاج آقا مصطفی خمینی، تمام مبانی فکری و اصولی پدر بزرگوارش حضرت امام خمینی(قدس‌سره) را دنبال می‌کرد و کمک‌هایی که از طریق امام و جاهای دیگر می‌رسید بی‌دریغ به طلاب کمک می‌کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در ادامه سلسله گزارشات در محضر علماء و در راستای بسط و گسترش فرهنگ حوزوی و معرفی خادمان حوزه که در راستای پرورش روحانیون و مبلغان گام‌های مؤثری برداشتند، این بار به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی، فرزند رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که اول آبان است؛ به زندگی این شهید والامقام و یارو یاور امام خمینی(ره) می‌پردازیم و در این باره با آيت‌الله سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی، مرجع و مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام القائم تهران مصاحبه‌ای داشتیم.

ویژگی برجسته حاج آقا مصطفی خمینی را بفرمایید؟
آیت‌الله سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی، فقیه مکتب اهل‌بیت و استاد درس خارج فقه و اصول در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی یک جوان بسیار خوش استعداد و خوش درک درسهای پدر بزرگوارش بود و از اوایل سال 1331 که من کفایة‌الاصول را امتحان دادم و رفتم درس آیت‌الله العظمی خمینی این بزرگوار هم همین سال در درس پدر بزرگوارشان شرکت می‌کرد و دقت بسیاری در فهم درس داشت به همین دلیل چند جلد کتاب از ایشان الان موجود است که مبانی اصولی را بسیار بسیار صحیح و درست توضیح داده و آراء را گفته و نظر پدر بزرگوارش را هم بیان کرده است.

چرا رژیم پهلوی ایشان را به شهادت رساندند؟

استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: رژیم پهلوی می‌دانستند که در مبارزات، آقا مصطفی در حمایت پدرش فرد اول است. وقتی که رژیم پهلوی، برای اولین بار به خانه امام در قم حمله کردند و امام را دستگیر کردند و به زندان تهران بردند؛ اولین کسی که بالای بام فریاد زد و از مردم کمک خواست حاج آقا مصطفی خمینی بود به مجرد اینکه صدای او بلند شد تمام افراد، زن و مرد بیرون ریختند و جمعیت فراوانی تا نزدیک صحن آمدند که دیگر جا و راه نبود. مأمورین دولتی هم تا نزدیک صحن خودشان را  رساندند و به مردم حمله کردند و حاج آقا مصطفی خمینی را هم گرفتند و بازداشت کردند و ایشان گفت: من هم باید دنباله‌ راه پدرم باشم و در این راه ذی حق هستم اما مأمورین رژیم پهلوی روی یک مصلحتی ایشان را رها کردند و التزام گرفتند که مردم را جمع نکند اما در این  راه جمعیتی از مردم کشته شدند مخصوصا در کوچه مدرسه آيت‌الله حجت چند نفر تیر خوردند و از بین رفتند.
وی ادامه داد: حاج آقا مصطفی خمینی، هر کجا که حضور داشت به دلیل آن که جوان با استعداد و فوق‌العاده‌ای بود تمام شاگردان امام خمینی(ره) به او  علاقه داشتند و اعلامیه‌های حضرت امام به وسیله حاج آقا مصطفی خمینی به شهرها و بلاد می‌رسید.
مبانی فکری و اصولی آيت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی را تشریح بفرمایید؟

آیت‌الله العظمی علم‌الهدی در تشریح مبانی فکری و اصولی آيت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی گفت: تمام مبانی فکری و اصولی حاج آقا مصطفی خمینی همان مبانی فکری و اصولی پدر بزرگوارش امام خمینی(قدس‌سره) بود؛ تمام مبانی فکری و اصولی پدر بزرگوارش را دنبال می‌کرد و توضیح می‌داد.
آثار علمی ایشان در چه حوزه‌هایی بوده است؟

مؤسس حوزه علمیه امام القائم(عج) اظهار کرد: آثار علمی حاج آقا مصطفی خمینی بیشتر از همه اصول فقه بود و آثار علمی هم در حوزه فلسفه دارند.
چرا امام شهادت ایشان را الطاف خفیه الهی دانستند؟

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: این به خاطر روح عرفان امام (رضوان علیه) بود؛ نزدیکان امام وقتی متوجه شدند که حاج آقا مصطفی خمینی از دار دنیا رفت فقط یک کلمه به امام  گفتند: که آقا، آقا مصطفی تمام شد دیگر جریاناتی که اتفاق افتاده را برای امام باز نکردند و فقط به همین یک کلمه اکتفا کردند. امام خمینی(ره) هم که متصف به صفات ملکئه قدسیه، طاهره و مطهره‌ای که بودند فرمودند: رفتن مصطفی از الطاف خفیه رب‌العالمین است یعنی اجل به دست خداوند است من از اجل خبری ندارم.
چرا امام وقتی که با خبر شد پسرش شهید شده است درس را تعطیل نکرد؟

وی گفت: مبنا و بنای امام بر این بود که نگویند امام برای حرکت انقلابی خودش پسرش را بهانه می‌کند چون امام در نجف مخالف زیادی داشت لذا امام اعتنایی نکردنذ و درس را ادامه دادند اما برای حاج آقا مصطفی خمینی، مجلس بسیار مفصلی در مسجد جامع تهران گرفته شد و آقای فلسفی هم منبر رفت و بنده هم در این جلسه بودم و جلسه خیلی مفصلی بود.

خاطره‌ای از حاج آقا مصطفی خمینی دارید بفرمایید؟

آيت‌الله علم‌الهدی با بیان خاطره‌ای از حاج آقا مصطفی خمینی، گفت: خاطره‌ای که از ایشان به یاد دارم آن بود که حاج آقا مصطفی، بسیار خوش اخلاق، متواضع، شیرین‌بیان، خوش قیافه و خیلی از رفقا و طلبه‌ها دستگیری می‌کرد و اگر هم می‌توانست به وسیله پدرش و جاهای دیگر کمکی بگیرد برای حاجت آنها مضایقه نمی‌کرد.

حاج آقا مصطفی خمینی در یک جمله

آیت‌الله سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی، مرجع عالیقدر تشیع در یک جمله شهید آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی را معرفی کرد و افزود: بهترین یار و یاوری برای پدر بزرگوار بود؛ که پدر بزرگوار هم ایشان را به صحت و عدالت و صدق و صفا و استعداد و وارث و وصی خودشان ایشان را قبول داشتند.

علیرضا برومند



مطالب مرتبط
captcha