عبادتی که با اطاعت نباشد فریبی بیش نیست
کد خبر: 3539458
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
حجت الاسلام قرائتی :

عبادتی که با اطاعت نباشد فریبی بیش نیست

کانون خبرنگاران نبأ: در زیارت عاشورا می آموزیم عبادتی که با اطاعت نباشد فریبی بیش نیست زیرا انسان به وسیله عبادت توام با اطاعت است که می‌تواند به درجه عبد(بندگی) برسد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ جلسه تعدادی از طلاب با حجت الاسلام محسن قرائتی در قم برگزار شد؛ وی در این جلسه گفت: زیارت عاشورا به دو قسمت تولی(سلام بر افراد جبهه حق) و تبری(لعن بر افراد جبهه ی باطل) تقسیم می شود.
حجت الاسلام قرائتی ادامه داد: در زیارت عاشورا می آموزیم عبادتی که با اطاعت نباشد فریبی بیش نیست زیرا انسان به وسیله عبادت توام با اطاعت است که می‌تواند به درجه عبد(بندگی) برسد.
وی گفت: در زیارت عاشورا یزید و شمر متهمان ردیف اول نیستند بلکه لعن اول متوجه پایه گذاران ظلم است. پس یاد بگیریم که هر کار ساده یا مهمی که می خواستیم انجام دهیم آینده آن را تصور کنیم و بدون بصیرت هیچ اقدامی نکنیم. زیرا که می تواند موجب لعن خدا بر خود و خاندانمان شود. در زیارت عاشورا آخرین نفرین بر «تابعین» است؛ یعنی کسانی که به کشته شدن یاران خدا رضایت دارند. پس مواظب اعمالمان بلکه مواظب تایید کردن ها و رد کردن های زبانی خود باشیم. بدانیم که هر رای و نظر ما در نهایت یا به یاری ولی خدا می انجامد یا به کشته شدن ولی خدا.
رئیس ستاد اقامه نماز افزود: در زیارت عاشورا کسانی که برای جبهه باطل اسب آماده کردند لعنت شده اند. پس مواظب کمک های مادی خود به این و آن باشیم؛ زیرا ما نیز در نهایت یا به یاری ولی خدا می انجامد یا به کشته شدن ولی خدا. در زیارت عاشورا می آموزیم که گفتن یک مرگ بر دشمنان ولایت اهل بيت و یا یک درود بر پیروان ولایت اهل بيت، کافی نیست، بلکه باید صد مرتبه بگوییم تا تمام دوستان خدا و دشمنان خدا بفهمندکه خط و مرام ما چیست؟ پس با قدرت موضع خود را مشخص کنیم. در زیارت عاشورا می آموزیم فدا شدن در راه خدا کافی نیست، بلکه باید فدا شدن ما بر محور ولی معصوم خدا باشد.(حَلَّت بِفَنَائِک)
قرائتی با یادآور شدن این نکته که در زیارت عاشورا می خوانیم که باید خانواده خود را آل رسول الله کنیم که اگر نکردیم جزء آل امیه وآل مروان و آل زیاد خواهیم شد، تصریح کرد: در زیارت عاشورا هیچ سخنی از گروه سومی نیست (یا حق یا باطل) پس ما هر چه زودتر خط خود را مشخص کنیم (حسینی یا یزیدی) (مهدوی یا دجّالی)؟همچنین از زیارت عاشورا می آموزیم که باید سه توانایی خود را ارزیابی کنیم:• توانایی در تشخیص دوست و دشمن (جبهه ی حق و باطل)،• توانایی در یاری کردن دوستان خدا (تولی به جبهه ی حق) و • توانایی در مبارزه کردن با دشمنان خدا (تبری از جبهه ی باطل)
وی با اشاره به رمز موفقیت در تعالی روحی گفت: وقتی دلت برای یک کار خوب تنگ می‌شود، حتماً به سراغ آن کار خوب برو و انجامش بده. اما وقتی دلت برای یک کار بد تنگ شد آن را به تأخیر بینداز و سعی کن از زیر حرف دلت فرار کنی. این مهمترین رمز موفقیت در تعالی روح و مبارزه با هوای نفس است. هوس‌های خوب دل ما الهامات الهی هستند.
وی با اشاره به آيه شماره 185 از سوره مبارکه آل عمران، که می فرماید كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ؛ هر كسى مرگ را مى‏‌چشد؛ و شما پاداش خود را بطور كامل در روز قيامت خواهيد گرفت؛ آنها كه از آتش (دوزخ) دور شده، و به بهشت وارد شوند نجات يافته و رستگار شده‏‌اند و زندگى دنيا، چيزى جز سرمايه فريب نيست‏ مرگ در راه است، اظهار کرد: پس این همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت» مرگ، عدم نیست، یك امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است. «ذائقة الموت» گناهان و عوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه‏ هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار» جزاى كامل در آخرت است، و پاداش‏هاى دنیوى بى‌‏ارزش. «توفون اُجوركم یوم القیامة.
وی در پایان تصریح کرد: شکر و صبر و تلاش برای رسیدن به هدف لازم است.
captcha