مقابله یاران سیدالشهدا٬ جهاد صغیر و عملکرد اسیران٬ جهاد کبیر بود
کد خبر: 3539521
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
امام جمعه مشهد:

مقابله یاران سیدالشهدا٬ جهاد صغیر و عملکرد اسیران٬ جهاد کبیر بود

گروه سیاسی: امام جمعه مشهد با بیان اینکه مقابله یاران سیدالشهدا به نصّ قرآن٬ جهاد صغیر و عملکرد اسیران٬ جهاد کبیر بود٬ تصریح کرد: بی اعتنایی اهل بیت به دشمن، بی توجهی و خردکردن دشمن، از بین بردن روحیه دشمن نسبت به جهادی که در کربلا صورت گرفت، همه جهاد کبیر بود.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، امروز در خطبه‌های آخرین نماز جمعه مهرماه اظهار کرد: دنباله همه تحولات و فراز و نشیب‌های زندگی٬ مرگ و قبر است لذا انسان باید در هر شرایطی به فکر آخرت خود باشد.
وی افزود: انسان اگر در اوج قدرت به یاد مرگ و معاد باشد به چیزی از دنیا دل نمی‌بندد و از آن لذت نمی‌برد چراکه می‌داند چه قدرت و چه ثروت روزی به پایان می‌رسد.
علم‌الهدی با اشاره به اینکه در ایام اسارت اهل بیت سیدالشهداء و آوارگی بین کوفه و شام قرار داریم، اظهار کرد: جریان اسارت اهل بیت(ع) جهادی در کنار جهاد یاران سیدالشهداء در روز عاشورا است.
وی ادامه داد: فصلی از انقلاب کربلا٬ تبلور جهاد فی سبیل الله در شهادت امام حسین(ع) و بارانشان است و فصل دوم آن جهادی عظیم‌تر از شهادت٬ یعنی اسارت است.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم به پیامبر(ص) خطاب شده است که «از دشمن اطاعت و پیروی نکن و مجری نقشه‌های کافران و مشرکان نباش بلکه با تخلف از منویات کفار با آن‌ها جهاد کبیر کن»، افزود: قرآن کریم از ایستادگی در برابر خواسته‌های کفر و الحاد و زیرپا گذاشتن منویات طاغوت، کفر و استکبار به عنوان «جهاد کبیر» یاد می‌کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: کاری که یاران و خاندان سیدالشهداء در مسیر اسارت انجام دادند، مصداقی از جهاد کبیر است.
وی با بیان اینکه دشمن از اسارت خاندان پیامبر(ص) دو هدف داشت که یکی از آن تحقیر کردن و از چشم انداختن فرزندان امیرمؤمنان و پیامبر(ص) بود، افزود: دشمن با اسارت خاندان سیدالشهداء قصد داشت کاری کند که فکر قیام و انقلاب در برابر دستگاه بنی امیه به طور کلی از اذهان خارج شود در حالی که دقیقا خلاف آن شد.
آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: با عملکرد اهل بیت٬ این دو نیت باطل و نقشه‌ای که دشمن برای آن در مسیر اسارت و کاخ‌ها و مجامع عمومی برنامه‌ریزی کرده بود، نقش بر آب شد و در پی آن قدرت دشمن در هم شکست٬ هیبتشان از چشم‌ها افتاد و دشمن به عنصری زبور، ضعیف و قابل حمله تبدیل شد.
وی با بیان اینکه مقابله یاران سیدالشهدا به نصّ قرآن٬ جهاد صغیر و عملکرد اسیران٬ جهاد کبیر بود٬ تصریح کرد: بی اعتنایی اهل بیت به دشمن، بی توجهی و خردکردن دشمن، از بین بردن روحیه دشمن نسبت به جهادی که در کربلا صورت گرفت، همه جهاد کبیر بود.
تعامل با دشمن، سازنده نیست
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه دشمن انواع شکنجه، ظلم‌ها و فجایع را نسبت به 84 نفر از کاروان اسیران روا داشت، اظهار کرد: شرایط زندگی اهل بیت سخت بود اما در عین حال مقاومت و ایستادگی کردند و حتی یک پیشنهاد مذاکره و تعامل با دشمن ندادند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: دشمن، دشمن است و تعامل با دشمن معنا ندارد بلکه همان مقاومتی که اهل بیت امام حسین(ع) مقابل دشمن داشتند ما نیز باید همان مقاومت را در برابر خواسته‌های دشمن خود داشته باشیم و مانند آن‌ها در مقابل دشمن قد خم نکنیم.
وی با اشاره به خواسته‌های امروز دشمن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از ما عنوان کرد: خواسته فرهنگی دشمن بی بندوباری و لاابالی شدن جوانان این مملکت است تا به وسیله ولنگاری٬ هویت دینی از این مردم گرفته شود و ارزش‌های اخلاقی را زیرپا گذارند.
عدم استقلال؛ خواسته دشمن در عرصه اقتصاد
علم الهدی با بیان اینکه خواسته دشمن در عرصه اقتصاد٬ وابسته شدن است، گفت: دشمن می‌خواهد ما تمام مبادی علمی، فنی و هنری خود را از دست دهیم و به هیچ وجه قائم به امکانات و استعدهای درونی خودمان نباشیم تا همیشه دستمان به سوی دنیا دراز باشد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: خواسته دشمن در عرصه اقتصاد٬ اکتفا نکردن به استعدادها و توانمندی‌های درونی کشور است، این جمعیت 80 میلیونی سرشار از استعداد در علم و فن‌آوری است که نمونه‌های آن را دو روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان عنوان کردند.
وی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد امکانات داخلی را نادیده بگیریم و همه نخبگان٬ بنده حلقه به گوش آمریکا شوند تا در داخل کشور به آن‌ها وابسته باشیم.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه رهبر انقلاب سه سال است بر اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب طرح و راهبرد٬ حتی راهکار اجرایی در اقتصاد مقاومتی داده‌اند که اگر راهکارهای ایشان در راهبردهای اقتصادی به همان شکل اجرا شده بود، اقتصاد ما امروز به این وضعیت سخیف طاقت‌فرسا نمی‌رسید که چشم به دروازه غرب باشیم تا روزی با برداشتن تحریم‌ها، دادن پول‌های ما و آزاد کردن دلار٬ وضعیت بهتر شود.
پذیرش معادلات بین‌المللی؛ خواسته سیاسی دشمن
وی با بیان اینکه خواسته دشمن در عرصه سیاست نیز پذیرش معادلات بین‌المللی است٬ تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند ما مسیر سیاست خود را با تأمین منافع استکباری دشمن در دنیا تنظیم کنیم و به کمتر از آن هم راضی نمی‌شوند.
علم‌الهدی اظهار کرد: مسائلی چون انرژی هسته‌ای و موشک‌ها٬ بهانه جویی‌های دشمن است، اصل این است که آن‌ها می‌خواهند خودشان مجری تعاملات و معادلات بین‌المللی در کره زمین باشند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نباید به فکر ساخت و ساز با آمریکا به اسم تعامل سازنده با دنیا باشیم، گفت: مگر سازش با آمریکا و اروپا٬ تعامل سازنده با کل دنیا است که تصور می‌کنید بدون تعامل با آن‌ها٬ توسعه صادرات و رشد اقتصادی نداریم.
ولنگاری؛ خواسته فرهنگی دشمن
علم‌الهدی خطاب به نمازگزاران نماز جمعه در حرم مطهر رضوی گفت: بی عفتی و بی حجابی شما برادران و خواهران خواسته فرهنگی دشمن است٬ رقیه سه ساله با وجود کتک و شلاق‌ها، تسلیم دشمن نشد چطور ما می‌توانیم تسلیم خواسته دشمن شویم، ‌بیایید لااقل مقلد آن دختر سه ساله باشیم.
وی تصریح کرد: بی بندوباری و ولنگاری شما برادران جوان خواسته دشمن است، از عیاشی‌ها، شهوت‌رانی‌ها، لذائذ نفسانی حرام که به بهانه آزادی و خوشگذرانی جوانان در کشور رایج شده است، دست بکشید.
امام جمعه مشهد در ادامه سخنان خود نسبت به شعور حسینی تذکر داد و افزود: درس عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) فقط گریه و اشک ریختن نیست بلکه باید از راه آن‌ها پیروی کنیم.
آیت الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه جهاد کبیر از چندی قبل از سوی رهبر انقلاب وارد ادبیات سیاسی ـ دینی ما شده است، بیان کرد: جهاد کبیر از سوی رهبر انقلاب یک تکلیف است نه یک شعار و نامگذاری.
captcha