چگونگی انتقال فرهنگ عاشورایی به جهان با لباس
کد خبر: 3539569
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
قبادی پاسخ داد:

چگونگی انتقال فرهنگ عاشورایی به جهان با لباس

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن تأکید بر نقش پوشش و لباس در انتقال مفاهیم دینی عنوان کرد: نمایشگاه لباس عاشورایی به انتقال مفاهیم عاشورا از طریق پوشش به سایر کشورها کمک خواهد کرد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح نقش لباس در انتقال مفاهیم دینی پرداخت و با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه لباس عاشورایی، گفت: به تأیید کارشناسان و متخصصان، لباس به عنوان یک ابزار انتقال مفاهیم و ارزش‌ها همواره مورد توجه بوده است و محتوا و مفهوم است که جنبه‌های ارزشی لباس را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: ما موضوعات بسیار عمیق و گسترده‌ای را در جامعه دینی خود داریم که به گونه‌ای با شئونات جامعه ما آمیخته است، برخی مواقع این موضوعات به حدی در جامعه پر رنگ هستند که از وجود آنها غافل می‌شویم و موضوع لباس عاشورا هم یکی از این مفاهیم است.

قبادی با اشاره به اینکه سال‌های سال کارشناسان و پژوهشگران بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از موضوعات مهم در انتقال مفهوم عاشورا، لباس بوده است، اظهار‌ کرد: طی سال‌های اخیر تنوع و گوناگونی قابل توجهی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم. به همین دلیل دیدیم که لازم است هماهنگی، همگرایی و همکاری گسترده‌ای بین دست‌اندرکاران این حوزه صورت‌ گیرد.

وی به حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه اشاره و عنوان کرد: طراحان به عنوان هنرمندان و خالقان آثار و تولیدکنندگان هم به عنوان کسانی که این آثار را وارد بازار می‌کنند به این نمایشگاه دعوت و در این نمایشگاه مشارکت و حضور دارند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: تعداد قابل توجهی از هنرمندان در این نمایشگاه شرکت و بیش از 260 اثر به آن ارسال شده که قابل توجه است. البته تخصصی بودن موضوع و خاص بودن مطلب کار را سخت می‌کند اما چون موضوع عاشورا دامنه‌دار و گسترده است و در لباس ما تنیده شده همچنین این موضوع در لباس اقوام ایرانی نیز به صورت قابل توجهی مشاهده می شود، شاهد ارائه نمونه های خوبی به این نمایشگاه هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا چشم انداز توجه به لباس عاشورایی تبدیل آن به یک فصل مد و وارد کردن آن به تقویم طراحی و تولید کشور است؟ گفت: من اصلاً واژه مدسازی را در این حوزه استفاده نمی‌کنم چون موضوع آنقدر مقدس است که موافق نیستم با این کلمه همخوان شود اما به کارگیری هنر طراحی و هماهنگی بین اجزای جامعه برای ما بسیار مهم است و تأکید من بر همکاری و هم افزایی بین بخش ها و ورود آثار و طرح های جدید و کاربردی است که با مفاهیم و شئونات ما همخوانی داشته‌باشد.

لباس عاشورایی در معرض هجوم

قبادی ادامه داد: حوزه لباس عاشورایی از حوزه هایی است که ممکن است مورد هجوم واقع شود کما اینکه امسال هم اخباری را در این خصوص شنیدیم اما با هوشمندی مردم به هیچ شکل بروز و ظهور پیدا نکرد. این مسئله یک هشدار است که نشان می‌دهد ما نیاز داریم خودمان را به نمونه‌های جدید که مبتنی بر فکر و اندیشه باشد مسلح کنیم. آنچه در اولین دوره نمایشگاه لباس عاشورایی به نمایش در آمده مبتنی بر فکر و اندیشه بوده و با هر طراحی که صحبت کنیم تلاش کرده‌اند ایده و فکر خود را به منصه ظور برسانند.

لباس اولین صادرات عاشورایی ایران

وی از برگزاری نشست‌هایی در جهت تبیین نظری موضوع لباس عاشورایی و نشانه شناسی عاشورا و موضوعات فرهنگی و هنری در لباس نیز خبر داد.

قبادی در پاسخ به این سؤال که چه قدر زمان می برد که ما تبدیل به کشوری شویم که بتوانیم با لباس، عاشورا را به کل دنیا معرفی کنیم؟ و در این خصوص صادرات داشته باشیم؟ عنوان کرد: هم اکنون یکی از محصولات و نمونه‌هایی که از کشور صادر و در رویدادهای محرم در سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد لباس است. اما این مسئله به صورت سامان یافته، قابل انتخاب، تکثر و تنوع از طریق این نمایشگاه رقم خواهد خورد.

captcha