آغاز پنجمین جشنواره بین‌المللی «حلیف القرآن» در عراق + عکس
کد خبر: 3539626
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

آغاز پنجمین جشنواره بین‌المللی «حلیف القرآن» در عراق + عکس

گروه بین‌الملل: پنجمین جشنواره فرهنگی ـ بین‌المللی «حلیف القرآن»(هم‌پیمان قرآن)، از دیروز، 30 مهرماه به همت تولیت مزار «زید الشهید(ع)» در استان «بابل» عراق افتتاح شد.

آغاز به کار پنجمین جشنواره بین‌المللی حلیف القرآن در عراق

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان علوی، این جشنواره با شعار «زید شهید(ع)، مناره‌ای برای علم و جهاد» به همت تولیت مزار «زید الشهید(ع)» و با حمایت تولیت زیارتگاه‌های شیعی عراق افتتاح شد.
«سیدموسی تقی الخلخالی»، تولیت اداره عتبات عالیات و زیارتگاه‌‌های شیعی عراق، نمایندگان تعدادی از مؤسسات فرهنگی در داخل و خارج از عراق به‌ویژه سوریه و یمن، شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی، نمایندگان آستان‌های مقدس عراق، شخصیت‌ها و فضلای حوزه علمیه، پژوهشگران و اساتید تعدادی از دانشگاه‌های عراق در این جشنواره حضور یافته‌اند.
قاسم الحسناوی، تولیت مزار «زید الشهید(ع)» در افتتاحیه این جشنواره تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری پنجمین دوره جشنواره «حلیف القرآن»، برجسته‌سازی شخصیت «زید الشهید» است و لقب حلیف‌القرآن بدین منظور به ایشان داده شده است چون ملازم همیشگی قرآن کریم بود؛ ایشان مفسر، قاری و حافظ قرآن بود و به علوم فقهی، اصول عقاید و دیگر علوم نیز احاطه داشت.
احمد محمد الکلبی، نماینده هیئت یمنی نیز در سخنانی با اشاره به شخصیت بزرگ «زید الشهید(ع)»، تأکید کرد: نهضت زید الشهید(ع) در عراق اتفاق افتاد، اما انعکاس آن تمام جهان اسلام به‌ویژه یمن را در برگرفت.
شیخ مقداد الکعبی، نماینده تولیت زیارتگاه‌های شیعی عراق نیز ضمن سخنانی در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: این جشنواره‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا شخصیت‌هایی را به جهان می‌شناساند که عمر خود را در راه امر به معروف و نهی از منکر، آگاه کردن مردم به بازگشت به راه قرآن و روش اهل بیت(ع)، بیداری امت از غفلت، آگاه‌سازی آنان به سکوت نکردن در مقابل ظلم و ظالمان، انحرافات رفتاری و عقایدی و تحکیم فرهنگ اسلامی اصیل مبنی بر روش قرآن کریم و سنت اهل بیت(ع) گذراندند.
بنابراین گزارش، در افتتاحیه جشنواره قصیده‌هایی از شاعران عراقی همچون «ایهاب المالکی» و «ابومحمد المیاحی» قرائت و نمایشگاه عکس با همکاری انجمن عکاسان عراق در حاشیه این جشنواره افتتاح شد، همچنین درب‌های جدید مزار زیدالشهید (ع) رونمایی شد.
زید بن‌على بن‌الحسین‌(ع) فرزند امام سجاد(ع) و از شخصیت‌های ممتاز شیعه و جهان اسلام است. دانشمندان امامیه شخصیت زید را ستوده و ایشان را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگارى، شجاعت و ظلم ستیزى وصف کرده‌‏اند.












captcha