پنجره/ بخشش؛ شاه‌کلید زندگی مشترک
کد خبر: 3539635
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

پنجره/ بخشش؛ شاه‌کلید زندگی مشترک

گروه جامعه: بخشش از جمله اعمالی است که آثار وضعی بسیاری به همراه دارد، رفع کینه، پیروزی، سروری از جمله این آثار است؛ بنا براین توجه به این معیار در انتخاب همسر بسیار حائز اهمیت است.

انسان به گونه‌ای ایجاد شده که فجور و تقوا بر او الهام گردید و از این باب به اختیار خود توان حرکت در هر دو مسیر شر و خیر را دارد؛ بر این اساس در مقابل هر شری، یک خیر به عنوان درمان وجود دارد. پیشتر از عصبیت و خشم سخن گفتیم که از مقوله شرور است که نقطه مقابل آن بخشش است.

بخشش از جمله اعمالی است که آثار وضعی بسیاری برای انسان به همراه دارد، رفع کینه از قلب، پیروزی، سروری و آقایی از جمله این آثار وضعی است که فرد بخشش‌کار از آن متنعم می‌شود، اما کار به اینجا ختم نخواهد شد آنقدر اثر وضعی این کار بالاست که مزد و پاداش این کار با خود خداست.

اگر در فردی روحیه عفو و بخشش هویدا باشد؛ ناخودآگاه از یک شر پاک، و از یک فضیلت برخوردار است، فرد دارای روحیه عفو و بخشش از عصبیت مبرا می‌شود و خشمناک و ترش‌رو نمی‌شود و از طرف دیگر از لطافت روحی بالایی به خاطر استواری روحیه بخششگری در وجودش برخوردار است که این روحیه در زندگی مشترک، بسیار مهم و کارآمد و بلکه شاه کلید زندگی است.

بنابراین یکی از معیارهایی که دختر یا پسر می‌توانند برای انتخاب لباسی در قواره عمر خود برگزیننده، تمرکز بر روحیه بخشش و عفو است؛ یعنی توجه کنیم که فردی که می‌خواهیم انتخاب کنیم تا چه اندازه این روحیه را در خود تقویت کرده است. (دقت شود که منظور از بخشش، دست و دلبازی نیست بلکه بخشش در مقابل خطایی است که صورت می‌پذیرد.)

تشخیص میزان بخشش یک فرد ارتباط زیادی با مرحله پیشین ـ آزمون عصبیت ـ دارد؛ چرا که یکی از نتایج سنجش میزان عصبیت فرد، به دست آوردن عیار بخشش وی است؛ یعنی متوجه می‌شویم که دختر یا پسر طرف مقابل ما بعد از عبور از آزمون‌های عصبیت چقدر از معیار بخشش بهره‌مند است؛ لذا برای تشخیص این مهم باید توجه کافی به آزمون قبل (عصبیت) داشته باشیم.

معیار دیگری که ارتباط تنگاتنگ با دو مرحله پیشین (عصبیت و بخشش‌) دارد صله رحم است؛ دقت کنیم که ابتدا به صورت فردی دختر یا پسر را می‌سنجیم تا بیابیم شخصیتش عصبی است یا خیر، اگر از این آزمون سر بلند بیرون آمد می‌یابیم که در زمره بخششگران است و باید میزان بخششگر بودنش را بدست آوریم. تا اینجای کار، همه اعمال دختر یا پسر، آثار فردی دارد، اما کمال این دو مرحله به مسئله صله رحم در دو سطح مالی و جانی ختم می‌شود.

اما ارتباط صله رحم با این دو معیار در چیست؟ به این مثال ساده اگر دقت کنیم، ارتباط را می‌یابیم. معمولا افرادی که زود نسبت به مسئله‌ای ناراحت می‌شوند ارتباط خود را قطع می‌کنند یا به اصطلاح قهر می‌کنند ـ اگر بگردیم در بین نزدیکان خود این روحیه را بسیار مشاهده می‌کنیم ـ ناگفته پیداست که این فرد، عصبی و از روحیه بخششگری پایینی برخودار است. این قهر کردن نتیجه‌اش چیزی جز قطع رحم نیست، اما فردی که از روحیه بخششگری بالایی برخودار است معمولا در مقابل ناملایمات افراد صبوری کرده و با عفو و گذشتن از آن، پل ارتباطی خود را حفظ می‌کند.

پس دختر یا پسر برای انتخاب همسر می‌تواند از معیار صله رحم هم استفاده کند که کار بسیار ساده‌ای است، با کمتر توجهی در اجتماعات خانوادگی و پرس و جوهای ساده از اقوام دختر یا پسر، می‌توان به این معیار دست یافت، بحث تحقیقات محله‌ای در این معیار بسیار کارآمد است. در این تحقیقات دقت شود که همه اعضای درجه یک دختر یا پسر باید مورد کنکاش باشند؛ زیرا ازدواج زندگی مشترک بین دو نفر نیست بلکه زندگی مشترک بین دو خانواده است البته درصد هرکدام متفاوت است.

ادامه دارد...

حمیدرضا یونسی

captcha