«گزین»نگاری از دستاوردهای تجاری‎سازی فناوری جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3539722
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

«گزین»نگاری از دستاوردهای تجاری‎سازی فناوری جهاد دانشگاهی

گروه دانشگاه:‌ نمایشگاه دستاوردهای تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان و حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی، از امروز در سازمان برنامه و بودجه برپا شده و به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه «دستاوردهای تجاری‌سازی فناوری و اشتغال‌ دانش‌آموختگان(ستفا) و حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی» با حضور معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، پارک‌های علم فناوری و مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان زایشی و اشتغال دانش‌آموختگان درحالی از امروز، شنبه اول آبان ماه، کار خود را در سازمان برنامه و بودجه آغاز کرد که مراسم رسمی افتتاحیه صبح یکشنبه برگزار و نمایشگاه تا پنجم آبان ماه برپا خواهد بود.

این نمایشگاه به همت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، و معاونت توسعه امور علمی و فرهنگی امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور برپا شده است.


نمایشگاه

وظایف سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی شامل راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی و توانمندسازی تحقیقات کاربردی و اطلاع‌رسانی شغلی است.

بررسی و ارزشیابی فنی، مالی و اقتصادی بیش از 40 طرح تحاری جهت راه‌اندازی و تأمین شرکت‌ها و مؤسسات تجاری(حاصل فعالیت‌های پژوهشی و خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی)، راه‌اندازی و تأمین 12 شرکت و مؤسسه تجاری(7 شرکت دارای تأییدیه دانش‌بنیان)،‌ ارائه خدمات مشاوره‌ای ویژه متقاضیان و راه‌اندازی شرکت‌ها و مؤسسات تجاری(دانش‌بنیان) از جمله دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

همچنین از جمله دستاوردهای پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی می‌توان به راه‌اندازی و مدیریت دو پارک علم‌ و فناوری در استان‌های کرمانشاه و البرز با حمایت از 120 شرکت فناور و راه‌اندازی 21 مرکز رشد در سطح کشور با حمایت از 330 واحد فناور اشاره کرد.

توانمندسازی،‌ تحقیقات کاربردی و اطلاع‌رسانی شغلی از دیگر رسالت‌های سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی است که شامل محورهایی همچون برگزاری دوره مهارت‌‌آموزی کارآفرینی برای 140 هزار فراگیر(80 درصد دوره‌ها در کل کشور)، اجرای بیش از 220 طرح مطالعاتی و تحقیقاتی اشتغال و انتشار حدود 200 عنوان کتاب و 30 عنوان مقاله است.


نمایشگاه

همچنین در این نمایشگاه دستاوردهای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هنر، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد فارس، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی،‌ مؤسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران(ایستا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)،‌ سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی(ایسبا) و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، ارائه شده است.

فعاليت‌هاي فرهنگي از ابتداي شكل‌گيري جهاددانشگاهي، بخشي اساسي و لاينفك از فعاليت‌هاي اين نهاد را به خود اختصاص داده است. مشخصه مهم فعاليت‌هاي جهاددانشگاهي در اين حوزه، تكيه و توجه به حضور و مشاركت دانشجويان در برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي بوده كه حاصل آن، طراحي و ابداع هزاران برنامه فرهنگي و ده‌ها جشنواره سراسري است.

تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي، برنامه‌ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان، به خصوص دانش‌آموزان دبيرستاني و دانشجويان، به منظور مقابله با غرب‌زدگي و انحرافات فرهنگي در چارچوب سياست‌هاي فرهنگي كشور، رويكرد اساسي جهاددانشگاهي در حوزه فرهنگي است.

یادآور می شود در این دوره از نمایشگاه سازمان تجاری‌سازی فناوری اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری البرز،‌ پارک علم و فناوری کرمانشاه، مرکز رشد زیست فناوران رویان، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی زنجان، مرکز رشد گیاهان دارویی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، مرکز رشد هرمزگان، بنیاد کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ، مرکز رشد گیاهان دارویی و کشاورزی ایلام، مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم‌ور،‌ مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان، مرکز رشد واحدهای فناوری کشاوری جهاد دانشگاهی ارومیه، مرکز رشد جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی،‌ مرکز اطلاع‌رسانی بازار کار جهاد دانشگاهی و مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات رویش حضور دارند.

در پایان گزارش به بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران و اعضای جهاد دانشگاهی در سال 1386 اشاره می‌شود که معظم له می‌فرمایند: جهاددانشگاهی باید حرف گزین، حرف برتر را به میدان بیاورد. از باب مثال، شما فعالیت قرآنی دارید. فعالیت قرآنی را خیلی‎ها دارند؛ همه­‎اش هم خوب است می‎دانید من جزو کسانی هستم که نسبت به فعالیت‎های قرآنی دنبال گیری و احساس مسئولیت ویژه دارم؛ از قبل از انقلاب، الان هم همینجور است. یعنی اگر در یک مسجدی ده نفر جوان هم جمع شوند تلاوت قرآن کنند، از نظر من مطلوب است؛ این را دوست دارم لکن شما اگر فعالیت قرآنی می‎خواهید بکنید، باید فعالیت قرآنی شما با فعالیت قرآنی غیر دانشگاهی فرق داشته باشد، لذا اگر شما هم فرض کنید بخواهید همان لحن و نوا و شیوه­ فلان قاری و تجوید و صدای خوش و… را مثل بقیه تکرار کنید، البته خیلی خوب است؛ اما فعالیت جهاددانشگاهی در قرآن، این نیست؛ یک چیزی فراتر از این است. ببینید باب فهم دانشگاهی در مواجهه­ با قرآن چیست. بروید سراغ فهمیدن قرآن. قرآن خوان شما جوری باشد که وقتی قرآن می‎خواند، جلسه­‎ای که مسمتع قرآن اوست، مفاهیم قرآن را دل خود لمس کند؛ حس کند؛ و جلسه­ قرآن خوانی شما، جلسه­ مفاهیم قرآن هم باشد. اینها ابتکار لازم دارد؛ باب شماست.

captcha