تقویت تروریست‌ها در سوریه؛ هدف انتقال داعش از موصل
کد خبر: 3539741
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
نقوی حسینی مطرح کرد:

تقویت تروریست‌ها در سوریه؛ هدف انتقال داعش از موصل

گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلاش آمریکا و عربستان برای انتقال داعش از موصل به سوریه را قبول شکست حتمی تروریست‌ها در عراق دانست و گفت: حامیان داعش می‌خواهند تروریست‌ها را به سوریه انتقال دهند تا پس از عراق، دیگر سوریه را هم از دست ندهند، لذا هدف اصلی از این انتقال تقویت موضع تروریست‌ها در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عملیات آزادسازی موصل با وجود مخالفت‌های آمریکا، عربستان و ترکیه آغاز شد و خبرهای رسیده از صحنه میدانی جنگ حکایت از پیشروی ارتش و نیروهای مردمی و آزادسازی چند روستا و منطقه و نزدیک شدن بیش از پیش به موصل دارد. آمریکا و عربستان از پیش از آغاز عملیات با جنجال‌آفرینی ابتدا بر عدم حضور «الحشد الشعبی» (نیروهای بسیج مردمی) در این علمیات تأکید کردند و از سوی دیگر در پی انتقال تروریست‌های داعش از موصل به شرق سوریه بودند.

به اعتقاد برخی کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی تلاش ائتلاف ضدتروریسم در انجام این انتقال را باید در جهت حفظ گروه‌های تروریستی و به‌ویژه دائمی ساختن حضور آنها در سوریه و تبدیل سوریه به یک افغانستان جدید و همچنین طولانی‌کردن زمان عملیات آزادسازی موصل دانست هر چند برخی دیگر نیز تبدیل سوریه به افغانستان جدید را با توجه به گروه‌ها و کشورهای متعارض درگیر در بحران سوریه ناممکن می‌دانند.

از سوی دیگر ترکیه نیز در اقدامی خارج از عرف و قوانین بین‌المللی در چنین شرایطی با نقض تمامیت ارضی عراق وارد خاک این کشور شده است و با وجود اعتراضات دولت مرکزی، حاضر به بازگشت نیست و در اظهاراتی خصمانه و گستاخانه این مسئله را بی‌ارتباط به دولت عراق می‌خواند و اصرار بر مداخله و حضور در عملیات آزادسازی دارد تا بتواند همچنان حوزه نفوذ خود در عراق را حفظ کند.

مقابله ائتلاف مبارزه با تروریسم با داعش حرف مضحکی است


سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت عملیات آزادسازی موصل در نابودی داعش در عراق و رفتار متناقض ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم گفت: گروه‌های تروریستی امثال داعش که در سوریه و عراق هستند مولود آمریکا و عربستان هستند. در واقع این گروه‌‌‌های تروریستی و تکفیری را مثلث شوم امریکا ـ عربستان ـ رژیم صهیونیستی ایجاد و تجهیز کردند و آموزش دادند و امکانات در اختیارشان گذاشتند و ترکیه نیز با این گروه‌ها همکاری کرده است و با آنان همراه بوده است.

وی افزود: لذا صحبت از مبارزه این ائتلاف با داعش حرف مضحکی است. مگر می‌شود این ائتلاف با گروه‌هایی که خودشان ایجاد کردند مقابله کنند؟ اما هدف ائتلاف از حضور در عملیات موصل آن است که بتواند بخشی از داعش و سایر گروه‌‌های تروریستی را که در جهت منافعشان هستند حفظ کند تا آسیب و خسارتی به آنان وارد نشود.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

نقوی حسینی اظهار کرد: در این میان اگر گروه‌هایی هم باشند که در جهت منافع آمریکا و اسرائیل نباشند آنها را سرکوب خواهند کرد. زیرا آمریکایی‌ها از ابتدای بحران در سوریه و عراق، تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم کرده‌اند  و تروریست‌های خوب آنهایی هستند که منافع آنها را تقویت می‌کنند و لذا باید آنان را تقویت کنند و آمریکایی‌ها دقیقا همین کار را از ابتدا انجام داده و می‌دهند.

تقویت تروریست‌ها در سوریه؛ هدف انتقال داعش از موصل
 
نقوی حسینی درباره برخی تحلیل‌ها درباره تبدیل کردن سوریه به افغانستان جدید در منطقه ار سوی آمریکا و عربستان از طریق انتقال تروریست‌های داعش از موصل به شرق سوریه گفت: از آنجا که داعش و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در عراق در حال شکست کامل و حتمی هستند و دولت عراق توانسته با همراهی نیروهای بسیج مردمی و وحدت ملی و مذهبی، تروریست‌ها را به عقب بکشاند و در آستانه پاکسازی کامل موصل از وجود آنها قرار دارد، حال حامیان داعش می‌خواهند تروریست‌ها را به سوریه انتقال دهند تا پس از عراق، دیگر سوریه را از دست نداده و در آنجا به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند. براین اساس هدف اصلی از این انتقال تقویت موضع تروریست‌ها در سوریه است.   

مهدی مخبری     
captcha