فارس باز هم در مسابقات قرآن جاماند/ كوتاهی و غفلت مسئولان یا همت كم نخبگان؟
کد خبر: 3539742
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳

فارس باز هم در مسابقات قرآن جاماند/ كوتاهی و غفلت مسئولان یا همت كم نخبگان؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان امروز در حالی در استان گیلان در حال برگزاری است، كه هیچ نامی از نخبگان قرآنی استان فارس میان فینالیست‌های رشته‌های مختلف این مسابقات به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان طی روزهای 25 مهر تا اول آبان‌ماه جاری در زیباكنار استان گیلان در حال برگزاری است.
در این مسابقات همانند سال‌های گذشته، نخبگان قرآنی سراسر كشور از پایتخت تا دورافتاده‌ترین نقاط ایران به رقابت می‌پردازند تا مشخص شود كه همت و تلاش نخبگان و مسئولان كدامیك از استان‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی بیشتر است.

اعزام 14 نفر از نخبگان قرآنی فارس به مسابقات سراسری
طبق اعلام اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس نیز 14 نفر از نخبگان قرآنی فارس به این مسابقات اعزام شده‌اند كه می‌توان به افرادی نظیر آقایان هاشم‌زاده و نجیبی در رشته قرائت، رزمجو و ایمان‌دار در رشته حفظ كل، حمیدنیا در رشته حفظ ۱۰ جزء، دیانت، مزارعی و فرخاری در حفظ ۲۰ جزء، خواجه‌ای در دعاخوانی، توفیق‌زاده در اذان، سوخكی و طاهری در معارف و پوربهرامی و اسكندری در ترتیل اشاره كرد.
امروز و از ساعاتی پیش مرحله فینال این دوره از رقابت‌ها در رشته‌های حفظ كل، 10 و 20 جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل در گیلان در حالی كار خود را آغاز كرده است كه نامی از نخبگان قرآنی استان فارس در اسامی فینالیست‌های رشته‌های مختلف این مسابقات دیده نمی‌شود.
نخبگان قرآنی استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، تهران، اصفهان، قزوین، مركزی، گیلان، مازندران، خوزستان، لرستان، همدان، كرمان، قم، هرمزگان، كرمانشاه، بوشهر و اردبیل به مرحله نهایی مسابقات قرآن در رشته‌های مذكور راه یافته‌اند.

فارس در رشته‌های اذان، تواشیح، ابتهال و معارف هم جاماند
ضمن اینكه در روز 27 مهرماه نیز كه مرحله نهایی مسابقات رشته‌های اذان، تواشیح و ابتهال برگزار شده بود، باز هم نامی از نخبگان قرآنی فارس به چشم نمی‌خورد و مؤذنان و مبتهلان استان‌هایی نظیر آذربایجان غربی و شرقی، مازندران، خوزستان، خراسان رضوی، مركزی، همدان و گلستان حائز رتبه‌های برتر در این مرحله شده‌اند.
به همین ترتیب در رشته معارف نیز كه در روز 27 مهرماه برگزار شد، باز هم نامی از نخبگان قرآنی استان فارس میان برگزیدگان این رشته به چشم نمی‌خورد و رتبه‌های برتر نصیب نخبگان قرآنی استان‌های ایلام، خوزستان، مركزی، كرمانشاه و اصفهان شده است.
با نگاهی به آمار شركت‌كنندگان و همچنین رتبه‌های برتر در رشته‌های مختلف این مسابقات، این سؤال مطرح می‌شود كه اشكال كار ما كجاست؟ اگر بخواهیم این عدم درخشش نخبگان قرآنی فارس را با میزان بهره‌مندی از امكانات و ظرفیت‌ها بسنجیم، باید تأكید كرد كه فارس نسبت به استان‌های محرومی كه در این مسابقات شركت كرده و خوش درخشیده‌اند، دارای امكانات مناسبی است.

نخبگان قرآنی فارس در مسابقات مختلف قرآنی بسیار خوش درخشیده‌اند
از سوی دیگر نخبگان قرآنی فارس در مسابقات متعدد بخش‌های مختلفی نظیر دانش‌آموزی، دانشجویی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، قوه قضائیه و غیره بسیار خوش درخشیده‌اند و حائز رتبه‌های نخست كشوری در رشته‌های مختلف قرآنی شده‌اند اما چرا زمانی كه نوبت به مسابقات سراسری قرآن اوقاف می‌رسد كه به زعم بسیاری از قرآنیان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد قرآنی كشور است، نخبگان قرآنی ما جا می‌مانند.
سؤال اینجاست كه مشكل از كدام است؟ غفلت یا كوتاهی مسئولان یا همت كم نخبگان قرآنی ما؟ سال‌هاست كه ما پای سخنان و درد دل‌های نخبگان قرآنی استان خود نشسته‌ایم و این نخبگان قرآنی بارها درخواست کرده‌اند كه مسئولان آنان را دریابند و برای آنان كارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید ملی و بین‌المللی در طول سال برگزار كنند و این کارگاه‌ها فقط به قبل از اعزام به مسابقات كشوری قرآن محدود نشود.

درخواست نخبگان قرآنی فارس این بود كه ما را در طول سال به حال خود رها نكنید
در آخرین مصاحبه‌‌هایی كه خبرگزاری ایكنا از نخبگان قرآنی استان هنگام برگزاری مرحله استانی این مسابقات گرفته بود، ایشان تأكید كرده بودند كه ما به حال خود رها شده‌ایم و مسئولان قرآنی استان در طول سال به یاد ما نمی‌افتند و تنها هنگام برگزاری مسابقات است كه به سراغ ما آمده و كارگاهی برگزار می‌كنند.
هادی افخمی، شركت كننده رشته قرائت تحقیق مرحله استانی این دوره از مسابقات به خبرنگار ایكنا گفته بود: یكی از نكاتی كه سال‌هاست ذهن مرا به خود مشغول كرده این است كه ما هر سال به این مسابقات می‌آییم و می‌رویم و دوباره در سال آینده یك روز مانده به مسابقات به ما خبر می‌دهند كه باید خود را آماده كنیم و دوباره می‌آییم مسابقه می‌دهیم یعنی به عبارت دیگر نخبگان قرآنی ما در طول سال به حال خود رها شده‌اند و هرگونه تلاشی نیز بین قراء صورت می‌گیرد همگی به همت خود آنان است.
وی در عین حال تأكید كرده بود كه همه دلخوشی قرای برتر استان فارس به محافل هفتگی استاد فتح‌پور است كه در آن قاریان سطح بالا حضور دارند اما متأسفانه مشاهده می‌كنیم كه همین محفل نیز دارای امكانات و فضای مناسبی كه در شأن قاریان برتر استان فارس باشد، نیست.

حتی در ماه رمضان هم  از ظرفیت نخبگان قرآنی فارس استفاده نمی‌شود

این قاری برجسته بیان كرد: سازمان‌هایی كه در عرصه قرآن فعالیت می‌كنند باید فعالیت خود را برای استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی بیشتر كنند و حتی ما شاهد این هستیم كه در ماه رمضان نیز از قاریان شیراز و فارس استفاده‌ای نشد و قاری مصری هم كه دعوت می‌كنند خودشان می‌روند برای آن محافل انس برپا می‌كنند یعنی در این میان نخبگان قرآنی هیچ نقشی ندارند.
جواد هاشم‌زاده، نفر نخست مرحله استانی این دوره از مسابقات و همچنین نماینده استان فارس در مرحله كشوری هم به خبرنگار ایكنا گفته بود: متأسفانه قرای فارس رابطه زیادی با اساتید ملی و بین‌المللی ندارند و باید تلاش كنیم تا رابطه نخبگان قرآنی فارس با اساتید برجسته بیشتر شود و اگر بتوانیم آنان را به شیراز بیاوریم بهتر است چون افراد بیشتری می‌توانند از محضر این اساتید استفاده كنند.
سیدرضا نجیبی، نفر دوم مرحله استانی و همچنین دیگر نماینده فارس هم به خبرنگار ایكنا گفته بود: یكی از مهم‌ترین قدم‌های این مسئله پرورش استعدادهای درخشان قرآنی و نخبه‌پروری از طریق برگزاری كارگاه‌های تخصصی و تعمیق كارهای كیفی است كه هنوز جای آن در استان فارس خالی است.

تاكنون بارها درخواست خود را از طریق خبرگزاری ایكنا مطرح كرده‌ایم
این قاری برجسته استان فارس در پاسخ به اینكه آیا نخبگان و قرای جوان استان به نهادی نظیر دارالقرآن كه داعیه‌دار انجام فعالیت‌های تخصصی قرآنی است، تاكنون درخواستی برای برگزاری كارگاه‌های آموزشی تخصصی ارائه کرده‌اند؟ گفت:‌ بارها نخبگان و قاریان جوان استان فارس در تمام مصاحبه‌های خود كه با خبرگزاری ایكنا انجام داده‌اند، درخواست برگزاری كارگاه‌های تخصصی قرائت را برای قرای نخبه و جوان داده‌اند و گفته‌اند كه نیاز به برگزاری كارگاه‌های تخصصی دارند.
از سوی دیگر آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در سال 92 و بعد از میزبانی شیراز در سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن از این موضوع گله كرده بود كه چرا استان فارس در مسابقات سراسری قرآن حائز رتبه‌های برتر نمی‌شود و باید ریشه این مشكل پیدا شده و برطرف شود.

آیا توانسته‌ایم ملزومات قطب قرآنی شدن فارس را فراهم كنیم؟
ضمن اینكه تقریباً دو الی سه سال نیز از تأكیدات نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس مبنی بر قطب قرآنی شدن استان فارس می‌گذرد اما سؤال اینجاست كه مسئولان استان فارس در این باره چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ آیا توانسته‌اند ملزومات این قطب شدن و همچنین پرورش استعدادهای درخشان را فراهم كنند یا اینكه تمام این تلاش‌ها و فعالیت‌ها در حد شعار باقی مانده است.
گرچه خبرگزاری ایكنا در طی این مدت مصاحبه‌ها و گزارش‌های متعددی را درباره ملزومات قطب قرآنی شدن و همچنین اهمیت توجه به نخبگان قرآنی و پرورش استعدادهای آن‌ها كار كرده است اما سؤال اینجاست كه كدامیك از مسئولان قرآنی و فرهنگی استان فارس به این مطالب اهمیت می‌دهند؟
كیست كه نقش فعالیت‌های قرآنی را در توسعه فرهنگ اسلامی در جامعه انكار كند؟ آیا جز این است كه اگر ما بتوانیم از نخبگان قرآنی خود حمایت كرده و حتی آنان را تشویق كنیم، مسلماً اینان نه تنها می‌توانند حتی در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشند بلكه تبدیل به الگوهای مناسبی برای نسل‌های جوان و آینده ما خواهند شد؟

كدامیك از مسئولان فارس به درخواست‌های نخبگان قرآنی اهمیت می‌دهند؟
گرچه در طول سال جلسات هفتگی استاد فتح‌پور، نماینده شورای عالی قرآن در استان برای قاریان و حافظان نخبه قرآنی استان برگزار می‌شود و حتی در این جلسات نیز اساتید برجسته‌ای نظیر جهان‌بخش فرجی و غلامرضا شاه‌میوه حضور یافته و به آموزش حافظان و قاریان ما پرداخته‌اند،‌ اما سؤال اینجاست كه كدامیك از مسئولان قرآنی و فرهنگی استان فارس از این محافل تاكنون حمایت كرده‌اند؟

سهم نخبگان قرآنی فارس از بودجه‌های قرآنی تقریباً هیچ است
شنیده‌ها حاكی از آن است كه این جلسات تنها با همت خود جامعه قرآنی فارس و همچنین حمایت تولیت آستان مقدس حضرت علی‌بن حمزه(ع) برگزار می‌شود و باز هم این سؤال تكرار می‌شود كه بودجه‌های قرآنی استان فارس در كدام مرحله هزینه می‌شوند كه سهم نخبگان قرآنی فارس از آن تقریباً‌ هیچ است.
captcha