سرانه مطالعه بدون توجه به گسترش کتابخانه‌ها محقق نمی‌شود
کد خبر: 3539824
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹

سرانه مطالعه بدون توجه به گسترش کتابخانه‌ها محقق نمی‌شود

گروه اجتماعی: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که توسعه سرانه مطالعه در کشور بدون توجه به گسترش کتابخانه‌های عمومی محقق نخواهد شد، تصریح کرد: مهم‌ترین گلایه ناشران کتاب؛ گرانی کاغذ و در نهایت قیمت تمام شده انتشار کتاب است که همین مسأله موجب شده تا قدرت خرید مردم پایین بیاید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عصر روز جمعه 30 مهرماه در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و چهارمین نمایشگاه قرآن تبریز اظهار کرد: اقدامات خوبی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته و این نمایشگاه مهم‌ترین تحرک در این راستا به شمار می‌رود.

 وی با بیان این‌که چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز دارای محاسن و امتیازاتی است که در دوره‌های قبلی کمتر شاهد آن بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: امسال ناشرانی در این نمایشگاه حضور دارند که مورد اقبال بیشتر مخاطبان هستند، ضمن این‌که استقبال بازدیدکنندگان نیز افزایش محسوسی داشته است.

 نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ترویج فرهنگ کتابخوانی نباید در اعطای یارانه خرید کتاب در نمایشگاه‌ها خلاصه شود، گفت: انتظار داریم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یافته و تقویت شود، البته مجلس نیز باید ساز و کارهای قانونی این امر را فراهم کند.

 سعیدی با بیان این‌که توسعه سرانه مطالعه در کشور بدون توجه به گسترش کتابخانه‌های عمومی محقق نخواهد شد، تصریح کرد: مهم‌ترین گلایه ناشران کتاب؛ گرانی کاغذ و در نهایت تمام شده انتشار کتاب است که همین مسأله موجب شده تا قدرت خرید مردم پایین بیاید.

 وی با اشاره به این‌که گرانی کتاب و کم‌رونقی در عرصه فروش موجب شده تا ناشران آثاری سطحی و بازاری را روانه پیشخوان‌های کتابفروشی‌ها بکنند، افزود: اعطای بن و یارانه خرید کتاب برای اقشار تحصیل‌کرده، پژوهشگران و محققان جامعه نباید تنها در ایام برگزاری نمایشگاه خلاصه شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز را فرصتی بسیار مغتنم برای تقویت منایع و مخازن کتابخانه‌های عمومی شهرها و روستاهای استان دانست و گفت: برخی از اقشار جامعه قدرت خرید همه کتاب های مورد علاقه خود را ندارند , می‌توانند منابع مورد نیاز خود را در کتابخانه‌ها بیابند.

 سعیدی در پایان با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت گفت: هر ساله شاهد شکوفایی و توسعه این نمایشگاه فرهنگی هستیم که نشان از حرکت رو به جلو دارد، اما نباید به وضعیت کنونی رضایت داد، چراکه ظرفیت آذربایجان و تبریز بیش از اینهاست. 

captcha