تبیین جایگاه تقلید صحیح و صوت در جلسه قرآن «محمد کاظمی» + صوت و عکس
کد خبر: 3540005
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶

تبیین جایگاه تقلید صحیح و صوت در جلسه قرآن «محمد کاظمی» + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: محمد کاظمی، حافظ، قاری و مدرس قرآن در جلسه آموزش قرآن مسجد امام حسن عسکری(ع) به ارائه نکات مهمی در خصوص تقلید و اهمیت صوت در تلاوت پرداخت.

جلسه قرآن محمد کاظمی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن محمد کاظمی، مدرس و قاری قرآن کریم پنجشنبه، 29 مهرماه واقع در چهاردانگه، سه راه بوتان، میدان گلشهر، خیابان حجت، خیابان شهید استبرقی، مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد.
کاظمی درباره مقدمات تلاوت قرآن بیان کرد: مهم‌ترین مسأله برای قاریان مبتدی توجه به مقدمات تلاوت قرآن به ویژه تجوید و تلفظ صحیح حرکات و مخارج حروف است.
حافظ کل قرآن در ادامه با اشاره به نکاتی در خصوص اهمیت تقلید در تلاوت افزود: در بحث قرائت قرآن چیزی که معمولاً بین قاریان خوب نیز مشاهده نمی‌شود، این است که تقلید جدی گرفته نمی‌شود و به همین دلیل اکثر تلاوت‌ها دچار مشکل شده‌اند.

جایگاه تقلید صحیح و صوت در تلاوت قرآن + صوت و عکس
کاظمی در ادامه بیان کرد: بین گوش و دهان، رابطه مستقیمی وجود دارد، هیچ کدام از انسان‌ها برای یادگیری زبان مادری به کلاس آموزشی نرفته‌اند، اما نکته مهم این است که هر چیزی را که خوب گوش داده باشیم، دستگاه تکلم آن را به همان شکل خوب اجرا می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: برخی از قاریان از این مسئله ناراحت هستند که نمی‌توانند بعضی تحریرها را به راحتی اجرا کنند، اما اگر در تقلید خوب دقت شود، برای اجرای دقیق آن تحریر هم در دستگاه صوتی قابلیت به وجود می‌آید.
کاظمی گفت: تقلید صحیح به این معنا نیست که قاری یک قطعه را فقط گوش کند و به ریزترین تحریرها توجهی نداشته باشد و فقط فضای کلی آن قطعه را متوجه شود، اگر قاری در حال اجرای مقام نهاوند است در این مقام یک سری ریزه‌کاری‌ها وجود دارد که طنین، رنگ یا انعطاف صوت را تشکیل می‌دهد که باید به این موارد بیش از پیش توجه شود.
حافظ کل قرآن در ادامه افزود: کوک بودن صوت از جمله موارد بسیار مهم در تلاوت قرآن است به طوری که قاری به اولین چیزی که در خواندن باید توجه کند، کوک خواندن است نه پیچیده خواندن، متأسفانه توجه قاریان به این سمت رفته که فقط به فکر ترکیب کردن نغمات مختلف در یک قطعه هستند، اما اگر این کار اثر نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد.
کاظمی بیان کرد: قاری در یک مجلس، بسیار خوب تلاوت می‌کند و در ترکیب‌ها هم موفق است، اما یک قطعه از عبدالباسط همه چیز را به فراموشی می‌سپارد؛ چرا که عبدالباسط تمام چیزی که در تلاوت قرآن باید مورد نظرش باشد، خوب اجرا کرده و آن هم مقوله صوت است.
وی درباره اهمیت صوت افزود: قاریان، ابتدا باید در مقوله صوت به پیشرفت‌های قابل قبول برسند و پس از آن به یادگیری مباحث لحنی بپردازند. تفاوت قاریان قدیمی مانند رفعت، نقشبندی، مصطفی اسماعیل و ... با قاریان امروزی در همین نکته است.
این حافظ کل قرآن در ادامه افزود: باید طوری قرآن را تلاوت کرد که عوام و خواص از آن تلاوت بهره ببرند، قاریانی مانند منشاوی و عبدالباسط این طور تلاوت می‌کردند، هم‌چنین باید توجه داشت که موسیقی سنتی یا پاپ و ... با تلاوت قرآن تفاوت دارد و نمی‌شود از آن‌ها در تلاوت استفاده کرد. علت ماندگاری تلاوت متأخران مصری در همین بوده که هرگز از استانداردهای لازم، عدول نمی‌کردند.

جایگاه تقلید صحیح و صوت در تلاوت قرآن + صوت و عکس

در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن محمد کاظمی پنجشنبه‌ها به نشانی چهاردانگه، سه‌راه بوتان، میدان گلشهر، خیابان حجت، خیابان شهید استبرقی، مسجد امام حسن عسکری(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.
محمد کاظمی قاری و حافظ قرآن
تلاوت محمد کاظمی
دریافت
کد



captcha