همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد
کد خبر: 3540547
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: ششمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی برای ششمین سال در تالار بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری که به نام این مورخ نامگذاری شده است برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر علی قربان‌پور، عضو گروه سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه در گذشته گردش سیاسی نخبگان بر اساس ایران شهری بود، تصریح کرد: دوران غزنویان دوران انحطاط اندیشه و فرهنگ بود و هیچ قانونی بر اساس خرد و اندیشه نبود.
وی افزود: ابوالفضل بیهقی از کسانی بود که واقع‌گرا بوده و خارج از تعصب است و متونش ساختار ضابطه‌مندی دارد.
در ادامه این مراسم امیر الهامی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با ابراز اینکه متون ادبی ما آئینه تمام نمای جریان‌های فرهنگی است، عنوان کرد: تهاجم فرهنگی امروز در جامعه نیامده بلکه از گذشته بوده و فرهنگی پایدار خواهد ماند که غنی باشد.
وی با تأکید بر اینکه فرهنگ غنی اجازه تهاجم فرهنگی را نمی‌دهد ادامه داد: اگر در گذشته بخشی از خاک وطنمان از دست رفته و یا مشکلاتی در بخش سیاست داشتیم دلیلش این است که دیپلماسی ضعیف بوده.
الهامی افزود: بیهقی سیاستمداری است که در دوران فردوسی می‌زیسته ولی یک بیت از اشعار شاهنامه را در آثارش مشاهده نمی‌کنید.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ابوالفضل بیهقی از کسانی است که گنجینه لغات فارسی دوران خودش را برای ما به یادگار گذاشته است، بیان کرد: اکثر لغاتی که شما امروز در لغت‌نامه دهخدا می‌بینید مرجعش آثار بیهقی است.
وی با اشاره به اینکه بیهقی به درستی از واژه‌ها استفاده کرده ابراز کرد: این مورخ از کسانی است که در بسیاری از حوزه‌ها از جمله روانشناسی به عنوان فیلسوف وارد شده و نگاهی سطحی نداشته است.
این کارشناس ا گلایه از مردم جامعه به دلیل نگاه کردن  به فیلم‌ها و برنامه‌هایی که سند تاریخی و محتوی ندارند، گفت: تاریخ بیهقی مجموعه‌ای است از جریان‌های فکری، روانشناسی، باورها و آداب و گنجینه‌ای است از لغات فارسی که در تاریخ به ثبت رسیده است.








علی‌اکبر ملکی
captcha