اعجاز تغذیه سالم در قرآن
کد خبر: 3540848
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶

اعجاز تغذیه سالم در قرآن

گروه اجتماعی: مسئول مرکز بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هرم غذایی تنها 40 سال است که ترسیم شده اما قرآن 1400 سال پیش به صورت اعجازگونه این مباحث را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، جلیل فریدفر، مسئول مرکز بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز گذشته سه‌شنبه 4 آبان‌ماه در همایش زندگی سالم در پرتو قرآن که به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  برگزار شد، اظهار کرد: تغذیه و شیوه زندگی سالم باید مبتنی بر آیه‌های قرآن باشد،  آیاتی در قرآن در مورد میوه‌ها وغذاها آمده است.
وی با بیان اینکه قرآن منبع ارزشمند و گوهر گران‌بهایی از علم است، افزود: در قرآن به انجیر و زیتون قسم یاد شده است تا همین 50 سال پیش تحقیقاتی در مورد انجیر و زیتون به جز از سوی ابوعلی سینا نشده بود. به نوعی تنها در 50 سال اخیر است به خواص میوه‌ها و گوشت‌ها  توجه می‌شود، ولی متاسفانه باز هم در کشورهای اسلامی از آیات قرآن در این زمینه‌ها استفاده نمی‌شود. 
مسئول مرکز بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: متخصصان تغذیه یک هرم تغذیه را ترسیم کرده‌اند، که پایین هرم  بیشترین مقدار موادی است که مورد نیاز بدن انسان است، که شامل آب، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها و چربی‌های می‌شود.
فریدفر با بیان اینکه این هرم غذایی تنها 40 سال است که ترسیم شده در صورتی که قرآن 1400 سال پیش به صورت اعجاز این مباحث را مطرح کرده است، تصریح کرد: تمام آیات قرآن اعجاز است ولی در آیات قرآن  تدبر و اندیشه نمی‌شود. 
وی با اشاره به آیات قرآن که در مورد اسراف بیان شده، گفت: اسراف، زیاده روی و بیهوده استفاده کردن است، پرخوری در سنگ دلی، تنبلی و سستی اثرات بسیاری دارد و در احادیث آمده است که خداوند دوست ندارد بنده‌ای را که با شکم پر نماز می‌خواند.   
مسئول مرکز بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس تاکید آیه‌های قرآن و در  طب اسلامی، دو وعده غذای صبح و شامگاه اهمیت بسیاز زیادی دارد که در قرآن غذای بهشتیان در همان دو وعده است. همچنین بهترین زمان برای مصرف میوه‌ها، قبل از غذا خوردن است.
وی ادامه داد: در آیات قرآن سفارش شده که به دنبال گوشت‌های سبک که راحت‌تر هضم و جذب می‌شوند، باشید. بدترین گوشت که از نظر اسلام توصیه شده است گوشت‌های نمک زده هستند.
وی با بیان اینکه در قرآن به انجیر و زیتون قسم یاد شده است، گفت: هیچ میوه‌ای به اندازه زیتون پتاسیم ندارد.سالم ترین روغن برای مصرف بدن که علم تغذیه  نیز آن را ثابت کرده روغن زیتون است.  
مسئول مرکز بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انار بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد و برای تقویت لثه و معده مفید است. انجیر نیز که در قرآن از آن نام برده شده، پتاسیم و کلسیم فراوانی دارد. 
فریدفر با اشاره به خواص میوه انگور، گفت: انگور آنتی اکسیدان زیادی دارد و دارای پروتئین و مقدار چربی کمی بوده و دارای قند و فیبر فراوان است، انگور قرمز خاصیت ضد چربی دارد و اجازه رسوب چربی را نمی‌دهد، غوره انگور نیز خاصیت کاهش فشار خون و ضد چربی خون دارد .
وی گفت: خرما دارای آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم و روی و دارای آنتی اکسیدان بوده، مقدار قند خرما کمتر از قندی است که به طور مصنوعی مصرف می‌شود.   
این کارشناس تغذیه با اشاره به خواص خیار گفت: خیار چندین نوع آنتی اکسیدان دارد، سیلیس فراوان دارد که از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. 
وی با اشاره به خواص شیر و عسل که در قرآن کریم به آن‌ها توجه شده است، اظهار کرد: شیر غذای کاملی است و انواع ویتامین‌ها و املاح در آن وجود دارد و برای درمان حصبه مفید و نوشیدنی سالمی است.
براساس این گزارش، کارگاه آموزشی «زندگی سالم در پرتو قرآن» به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی واحد اصفهان و با همکاری همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
شرکت کنندگان در این همایش که متشکل از دانشجویان، اساتید دانشگاه و کارکنان دانشگاه و همچنین فعالان قرآنی بودند، در آزمون مهارت‌های زندگی قرآنی با موضوع تغذیه سالم شرکت کردند.

captcha