جای خالی عناصر دینی در شهر‌سازی/ معماری اروپایی يا اسلامی؟
کد خبر: 3540857
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام‌ناصحی تبیین کرد:

جای خالی عناصر دینی در شهر‌سازی/ معماری اروپایی يا اسلامی؟

گروه جامعه: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اثربخشی عناصر اسلامی در ارتقاي باورهای دینی و اندیشه‌سازی جامعه گفت: متاسفانه امروز موضوع المان‌سازی و معماری اسلامی‌-ایرانی به هیچ‌وجه در شهرسازی رعایت نمی‌شود و رنگ و بویی از المان‌سازی اسلامی در شهر‌ خود نمی‌بینیم و یا اگر می‌بینیم بسیار کم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نقش المان‌های مذهبی در ارتقای باورهای دینی و جایگاه آنها در اندیشه‌سازی جامعه گفت: المان‌ دینی پدیده‌ای است که گویای باورهای دینی مردم است که به‌صورت آشکار نمایان می‌شود و به نوعی یادآور اعتقاد مردم است تا وظایف دینی و اعتقادی خودشان را فراموش نکنند.

وی با بیان اینکه نظام ما اسلامی است و مردم ما بر پایه اسلام و اعتقاداتی که دارند در جامعه زندگی می‌کنند، گفت: به همین منظور مردم علاقه‌مند هستند شهری که در آن زندگی می‌کنند جدا از تمامی عناصر شهری، المان‌ و آثار دینی و اسلامی نیز وجود داشته باشد.
ناصحی ادامه داد: ما امروز در شهر مساجد کوچک و بزرگ با گنبد و گلدسته می‌‌سازیم که به نوعی المان و نماد دینی شهر می‌شوند. در کنار این موضوع سطح شهر را با دیوار‌نویسی، نصب بنر و ساخت عناصر اسلامی به مسائل دینی و آذین می‌کنیم تا توجه مردم به موضوع و مسائل اسلامی بیشتر و حساس‌تر شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه شورا با توجه به اهمیت موضوع از المان‌های دینی و قرآنی که در سطح شهر قرار گیرد و بتواند تاثیرگذاری مثبتی را داشته باشد حمایت می‌کند، گفت: در این زمینه فعالیت‌های سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران هم حمایت می‌کنیم چراکه بخش وسیعی از این موضوع را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: باید آگاه‌ باشیم که بجای المان‌های دینی پدیده‌‌ای را ایجاد نکنیم تا مردم از اعتقادات و دین دور شوند چراکه این موضوع بسیار آسیب‌‌زاست و به نوعی یک تبلیغات آشکار است. لذا باید در این زمینه مدیریت شهری دقت فراوان را داشته باشد.
ناصحی با بیان اینکه از سازمان‌ها و وزاتخانه‌‌هایی که بخواهند عناصری را تولید کنند که موجب تشویق مردم به اعتقادات دینی باشد استقبال می‌کنیم، افزود: ما تبلیغات متنی، لسانی و امثال آن را بسیار داریم که باید در کنار تبلیغات و نماد‌سازی شهری قرار گیرد تا بتواند اثرگذاری بیشتری داشته‌ باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم دستگاه‌ها و مسئولان را به المان‌سازی‌های دینی و اسلامی تشویق کنیم، تصریح کرد: در مقطعی خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ایشان فرمودند که ما از معماری ایرانی و اسلامی در شهرمان دور شده‌ایم درحالی که کشور ما اسلامی و مهد تشیع است، چرا باید اینگونه باشد.

وی گفت: با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب و اینکه نظام ما اسلامی است باید یک نشانه، المان اسلامی و اصلاحات دینی خود را در شهر داشته باشیم و آن عناصر را برای عموم دنیا عرضه کنیم. باید در ساختمان‌سازی هم سعی کنیم این المان‌سازی را به جامعه نشان دهیم.
ناصحی گفت: متاسفانه امروز موضوع المان‌سازی و معماری اسلامی‌-ایرانی به هیچ‌وجه در شهرسازی رعایت نمی‌شود و رنگ و بویی از المان‌سازی اسلامی در شهر‌ خود نمی‌بینیم و یا اگر می‌بینیم بسیار کم است. معماری و ظاهری پایتخت امروز کشور با معماری اروپایی و غربی هیچ تفاوتی ندارد، لذا باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: درگذشته اگر معماری اسلامی رعایت نمی‌شد سعی می‌کردند آیه‌ و یا حدیثی را در سردر خانه‌ها نصب کنند تا ضمن تبرک آن خانه دیگران هم از این مطلب بهرمند شوند.این تنها یک مسئله کوچک از وسعت معماری اسلامی است.

وی درپایان گفت: نباید المان‌های دینی و ملی خودمان را فراموش کنیم و از این موضوعات مهم دور شویم. هرمقدار این برنامه‌ها را داشته باشیم موجب تبلیغ و ترویج دین و ارتقای باورهای دینی مردم خواهد بود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۷:۵۰
0
0
در شهرسازی از عناصر دینی هم استفاده شود
captcha