نشست‌های قرآنی به زندگی انسان اقتدار می‌بخشد
کد خبر: 3540905
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
آیت‌الله صفایی بوشهری:

نشست‌های قرآنی به زندگی انسان اقتدار می‌بخشد

کانون خبرنگاران نبأ: استاد تفسیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر با بیان اینکه حکومت ابرار و بهشتیان گسترده است و این یک نعمت و لطف الهی است، گفت: نشست‌های قرآنی در سبک زندگی انسان‌ها آثار و برکات فراوانی دارد و به زندگی انسان اقتدار می‌بخشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر شامگاه سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور جمعی از مردم، طلاب و دانشجویان در محل سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی استان بوشهر برگزار شد، گفت: آنچه که خداوند در فطرت انسان قرار داده؛ مقام محبت به اهل بیت رسول‌الله(ص) است.
امام جمعه بوشهر در ادامه به تفسیر سوره منافقون در دو بخش روانشناختی و جامعه‌شناسی پرداخت و اشاره کرد: دوگانگی یکی از چالش‌های شخصیتی در افراد است؛ فردی که در ساختار شخصیتی خود دچار چالش می‌شود، مدیریت شخصیت این فرد با دورویی و دو رنگی از دستش خارج می‌شود که نه تنها برای خود مشکل درست کرده و سامانه شخصیتی خود را خراب می‌کند بلکه جامعه نیز چنین فردی را یک شخصیت نامطلوب می‌خواند.
وی بیان کرد: شخصی که کافر است نسبت به فردی که مشرک است تکلیفش مشخص است؛ ولی فردی که دو رنگ است، نه تکلیفش مشخص است و نه می‌تواند تکلیف خود را مشخص کند. این مدل رفتارهای ناهنجار در برخی افراد، موجب می‌شود که فرد دچار بحران شخصیتی در جامعه و خانواده شود و خود و جامعه را دچار آسیب کند.
استاد تفسیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: قرآن اشاره می‌کند که خداوند انسان دو رو، کفار و منافقین را به آتش جهنم هشدار داده است و برای این افراد عذابی ماندگار است؛ پایین‌ترین و شدیدترین عمق عذاب برای افراد دو رو و منافق؛ جهنم است و 70 سال طول می‌کشد که عذاب‌شوندگان به انتهای آن برسند و این شدیدترین عذاب است.
اشتباه در محاسبات؛ یکی از عوامل نفاق و دوگانگی شخصیتی
وی با بیان اینکه اشتباه در محاسبات و تصمیمات یکی از عواملی است که انسان را به دو رویی و دو رنگی می‌اندازد، اضافه کرد: انسان‌های دو رو و منافق در روز قيامت می‌آیند و دارای دو صورت هستند، دو صورتی که آتش‌زده و شعله‌ور است و لذا یکی از عوامل نفاق و دوگانگی شخصیتی؛ اشتباه در محاسبات و تصمیمات است و این دست افراد ایمان ندارند و اظهار ایمان می‌کنند و برای اینها عذابی سخت و دردناک است.
آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه دو رویی و نیرنگ به ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی خانوادگی آسیب می‌زند، افزود: افراد که دچار بحران شخصیتی شده‌اند، وقتی افراد مؤمن را می‌بینند، می‌گویند ما به تو ایمان داریم و از آنها تعریف می‌کنند و از آن طرف که با دوستان شیطان‌صفت خود مواجه می‌شوند، می‌گویند ما با شما هستیم و این دست افراد بدانند که خداوند آنها را در طغیان نیرنگ‌شان فرو می‌برد.
گستردگی حکومت بهشتیان یک نعمت و لطف الهی است
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه حکومت ابرار و بهشتیان گسترده است و این یک نعمت و لطف الهی است، اظهار کرد: بیماری نفاق، دو رنگی و دو شخصیتی بزرگ‌ترین بحران اجتماعی است و طبق آیات و روایات، این‌گونه افراد با عذابی سخت مواجه خواهند شد.
وی، شناخت جریان‌ها و انسان‌های چند رو، بیان ویژگی‌های روحی و رفتارهای انسان منافق، اشتباه بزرگ محاسباتی در تصمیمات نفاق‌گونه، سرنوشت آخرتی انسان‌های دو شخصیتی را از ویژگی‌ها و فضیلت‌های قرائت سوره منافقون عنوان کرد.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر گفت: نفاق و نیرنگ عملکرد دو رویانه و چند لایه یک فرد است که ظاهر و باطن او جوری دیگر عمل می‌کند و آنها به دنبال فریفتن ظاهری جامعه هستند در حالی که نهان آن فرد به دنبال چیز دیگری است.
آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود «نفاق، برادر شرک است و چقدر زشت است برای کسی که ظاهری موافق و باطنی مخالف داشته باشد»، تصریح کرد: نفاق انسان، نشان از خواری و ناتوانی آن فرد دو شخصیتی است. نفاق فرهنگی؛ زمانی است که افراد دو شخصیتی با اهل ایمان و اهل شیطان دوگانه و با نیرنگ برخورد می‌کنند و این افراد در نفاق سیاسی خود را موافق یک جریان سیاسی معرفی می‌کنند و در باطن ظاهری مخالف دارند و فرد در نفاق اجتماعی به دنبال آن است که موافق با اشخاص و مردم کار را پیش ببرد و در نهانش کینه افراد را در دل دارد.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه دنیا یکی از مظاهر نفاق است که ظاهرش دل را می‌برد و باطنش انسان را به زمین می‌زند، اظهار کرد: انسانی که اهل نفاق است، مجازی زندگی می‌کند و حقیقت را بیان نمی‌کند و زندگی مجاز این‌گونه افراد در هوا است و این بدترین آسیب اجتماعی و اخلاقی است.
نشست‌های قرآنی به زندگی انسان اقتدار می‌بخشد
آیت‌الله صفایی بوشهری در پایان با بیان اینکه نشست‌های قرآنی در سبک زندگی انسان‌ها آثار و برکات فراوانی دارد و به زندگی انسان اقتدار می‌بخشد، عنوان کرد: در حال حاضر بودجه قرآنی و فرهنگی در کل کشور نیست و لذا آیت‌الله امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بر کارهای فرهنگی، قرآنی و کارهای اقتصادی مردم محور تأکید دارند و این حقیر به عنوان نماینده مقام معظم رهبری به جوانان و سایر تشکل‌ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی عرض می‌کنم که اگر مسئولان دولتی و متولی فرهنگی و قرآنی محل نگذاشتند، خودم جهت یاری رساندن در خدمت‌تان هستم و این را هم یادآوری کنم که بارها در سفر استانی دولت به این استان، هیچ‌گونه بودجه فرهنگی و قرآنی را اختصاص نداده‌اند و بارها تقاضا و تذکر داده شد و حتی در خطبه‌های نماز جمعه ایراد شد و امید است که این امر محقق شود تا شرمنده شما جوانان ولایی و انقلابی در سنگر حوزه و دانشگاه نباشیم.
حامد فکوری
captcha