راه‌اندازی موزه زنان در انقلاب و دفاع مقدس تا انتهای سال/ جریان‌سازی در حوزه زنان و دفاع مقدس
کد خبر: 3540971
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
مجتهدزاده خبر داد:

راه‌اندازی موزه زنان در انقلاب و دفاع مقدس تا انتهای سال/ جریان‌سازی در حوزه زنان و دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به پیشرفت 70 درصدی پژوه موزه نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس گفت: طی این سال‌ها جریان‌سازی و مفهوم‌سازی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده است که از جمله می‌توان به مفهوم‌سازی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه زنان و دفاع مقدس اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مریم مجتهد‌زاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس صبح امروز، 5 آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران گفت: دوران دفاع مقدس، تاریخ‌ساز و پرافتخار بود که به جامعه ما هویت بخشید، همچنین این دوران گنجی است که باید کشف شده و ابعاد آن بیش از پیش روشن‌تر شود. در حال حاضر پیشرفت‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون را شاهد هستیم که همه آنها مدیون هشت سال دفاع مقدس است.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل زنان در حوزه دفاع مقدس افزود: رسانه‌ها در تبیین، ثبت و ضبط این موضوع نقش مهمی دارند و باید به رسالت خود در این حوزه بپردازند؛ چرا که زنان چه قبل از پیروزی انقلاب و چه پس از آن و به‌ویژه در حوزه دفاع مقدس پیشرو بودند و بر ما واجب است که اینها را در تاریخ ثبت کنیم تا برای نسل‌های آینده ماندگار شود.

تشکیل اتاق فکر از سوی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان با رسانه‌ها

مجتهدزاده با تأکید بر تشکیل اتاق فکر از سوی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان با رسانه‌ها عنوان کرد: طی این سال‌ها جریان‌سازی و مفهوم‌سازی از اقدامات مهمی بوده که انجام شده است. از جمله در حوزه مفهوم‌سازی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه زنان و دفاع مقدس را استخراج کرده و از آن به عنوان معرفی ویژگی‌های الگوی موفق زن بهره گرفته‌ایم.

وی در ادامه جنگ نرم دشمنان علیه ایران را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: زنان در طول دفاع مقدس شجاعت را با غیرت آمیختند و مردانه‌ترین سنگرها را تسخیر و صحنه‌های سیاسی، علمی و ... را فتح کردند؛ همه این شرایط پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فراهم شد و این موضوع نشان می‌دهد زنان هویت خود را در این دوران بازیافتند؛ به همین دلیل در حال حاضر که درگیر جنگ نرم با دشمنان هستیم باید از ظرفیت‌های زنان بهره بگیریم و الگوهای موفق زن اسلامی را به جامعه بشناسانیم.

مجتهدزاده ادامه داد: در جنگ نرم، بدون مواجهه با دشمن، ابعاد گوناگون آن بر جامعه تحمیل می‌شود، به همین دلیل باید هوشیارانه با این موضوع برخورد کنیم. در این راستا دشمن توهم نیست و واقعیتی است اتاق فکر داشته و تلاش می‌کند با توطئه‌های گوناگون با اسلام و نظام‌های اسلامی مقابله کند؛ از این‌رو باید متناسب با دشمنی‌ها جوانان را به ایمان و بصیرت تجهیز کنیم تا در برابر آنها بایستند.

پیام رهبری به کنگره 7 هزار زن شهید؛ دکترین سازمان

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به کنگره 7 هزار زن شهید عنوان کرد: این پیام به عنوان دکترین سازمان مورد توجه بوده و در راستای گفتمان‌سازی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد این سازمان طی سه سال گذشته بیان کرد: در ابتدا که سازمان تشکیل شد، مأموریت‌های خود را مشخص کردیم و در سه حوزه «ثبت و ضبط خاطرات زنان» و «ارتقای جایگاه ایثارگران در سطح جامعه» و «سبک زندگی ایرانی و اسلامی» شروع به فعالیت کردیم. از جمله می‌توان به برگزاری جشنواره اسوه‌های صبر و استقامت ویژه مادران شهدا اشاره کرد.

مجتهدزاده به پژوه موزه نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تدوین نقش زنان از قیام 15 خرداد 1342 و دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اطلاعاتی، امنیتی و ... برای ارائه به مخاطبان موزه ملی، فاز صفر پروژه نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را جهت اجرا در تاریخ 5 اردیبهشت 92 به سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس واگذار کرد و در حال حاضر 70 درصد این پروژه انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال نهایی شود.

تدوین هشت عنوان کتاب در حوزه سبک زندگی

وی افزود: در حوزه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، با الهام از زندگی شهدا، ولایت‌مداری و شیوه و سبک زندگی آنها هشت عنوان کتاب تدوین و منتشر شده است، همچنین در حوزه‌های دیگر نیز عناوین متعددی مربوط به نقش زنان در عرصه دفاع مقدس در شهرهایی مانند ایلام، بانه، کرمانشاه، دزفول و ... به چاپ رسیده است، از سوی دیگر بانک اطلاعاتی در رابطه با پایان‌نامه‌ها، مقالات، شعرهای سروده شده جمع‌آورده شده و مادران شهدا و زنان امدادگر و پشتیبان و ... شناسایی شده‌اند.

مجتهدزاده در ادامه به طرح‌هایی چون «عقیله» اشاره کرد و گفت: این طرح، طرح آموزشی تربیت مدرس و مبلغ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های مشترک پیرامون نشر فرهنگ قرآنی و علوی و آثار و ارزش‌های برآمده از حضور زنان حماسه‌ساز در دوران دفاع مقدس اجرا می‌شود. همچنین از ظرفیت‌های موجود با هماهنگی‌ و همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه علمیه خواهران تهران بهره‌گیری خواهد شد و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه علمیه خواهران و برخی از وزارتخانه‌ها امضاء شده است. 

وی یادآور شد: در این راستا شورای هماهنگی در استان‌ها تشکیل شده و نماینده سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان دفاع مقدس در سازمان‌ها حضور دارد و در دانشگاه‌های کشور نیز شورای ایثار تشکیل شده است.

یادآور می‌شود، در ادامه این نشست، خبرنگاران رسانه‌ها مختلف دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود مبنی بر افزایش ارتباط سازمان با رسانه‌ها و ارتقای سطح فعالیت‌های آن ارائه کردند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۷:۴۰
0
0
با راه اندازی موزه باعث شناخت نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس می‌شود
captcha