برگزاری 218 جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها
کد خبر: 3541076
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
انجم‌شعاع خبر داد:

برگزاری 218 جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از برگزاری 218 جلسه شورا در استان‌ها طی 18 ماه گذشته خبر داد.

محمد انجم شعاع

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد انجم‌شعاع،‌ معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور صبح امروز، 5 آبان‌ماه در نشست مشترک دبیرخانه «شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگان شورای هماهنگی استان‌ها در رابطه با وضعیت‌سنجی دوره اخیر برگزاری شورای قرآن استان‌ها» که در محل ساختمان شماره 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور یافت.

وی ضمن خیر مقدم به نمایندگان استان‌های مختلف و اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها حاضر در جلسه با بیان اینکه شوراهای استانی توسعه فرهنگی قرآنی، بازوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها هستند به گزارش عملکرد 18 ماهه برگزاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها پرداخت.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه این گزارش عملکرد از آغاز ابلاغ دستورالعمل اجرایی که به همه استان‌ها ابلاغ شد و قرار نیز بر این بود که هر استان طی هر ماه یک جلسه در این زمینه داشته باشد، شامل می‌شود، اظهار کرد: مقرر شد که این جلسات با حضور قرآنیان استان به ویژه با حضور و ریاست نماینده ولی فقیه در استان که رکن اصلی کار معنوی در استان‌ها هستند و نیز قائم‌مقامی استاندار جهت ساماندهی فعالیت‌های قرآنی استان برگزار شود.

انجم‌شعاع در ادامه با بیان اینکه در این مدت 18 ماهه که از ابلاغ دستورالعمل به استان‌ها می‌گذرد، به بررسی آخرین وضعیت تشکیل جلسات شورا در استان‌ها پرداخت و گفت: طی این 18 ماه که قرار بود جلسات در استان‌ها برگزار شود، 218 جلسه در کل کشور برگزار شد.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه مطلوب ما این بود که در همه جلسات رؤسای شوراها که نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها هستند حضور داشته باشند، افزود: به نظر می‌رسد که براساس آماری که در اختیار داریم کمتر از 30 درصد جلساتی که پیش‌بینی شده بود، در استان‌ها برگزار شده است.

انجم‌شعاع در ادامه با بیان اینکه قطعا موانعی در برگزاری جلسات شوراها وجود داشته است، تصریح کرد: در این زمینه یا باید دستورالعمل که مقرر کرده است طی هر ماه یک جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها برگزار شود، اصلاح شود و یا اینکه مشکلاتی که در اجرای دستورالعمل دراین زمینه وجود دارد، بررسی و رفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در این 18 ماه صورت گرفت، بحث بودجه‌ای است که از طریق شورای توسعه در اختیار استان‌ها قرار گرفت، ادامه داد: وضعیت بودجه پرداخت شده به این صورت است که در مرحله اول، پرداخت مبلغی در حدود 10 میلیارد و نیم یعنی پنج درصد کل بودجه منشور توسعه در اختیار استان‌ها قرار گرفت که تقسیم‌بندی این بودجه نیز بر این مبنا بود که استان‌ها در سه سطح 1، 2 و 3 تقسیم‌بندی می‌شدند و بودجه دریافت می‌کردند.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه در مرحله دوم تقسیم بودجه استان‌ها بنا بر نظر برخی از اعضا، تقسیم‌بندی بودجه بر مبنای 10 درصد عملکرد سنوات گذشته، 20 درصد مناطق مرزی و سنی‌نشین و 70 درصد جمعیت قرار گرفت، تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این فرمول تقسیم‌بندی دقیق‌تر از گذشته است.

انجم‌شعاع در ادامه با بیان اینکه در بحث بودجه سال جاری، نظرات و پیشنهادات مختلف در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود، اظهار کرد: یک نظارت کلی را از سه سال قبل در استان‌ها داشتیم که بخشی از این نظارت براساس گزارشات استان‌ها و بخشی نیز به صورت نظارت حضوری بود که شامل 18 استان می‌شد و مابقی استان‌ها نیز فعال نبودند.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها و نظارت انجام شده، پنج استان، برتر شناخته شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند که بیشتر جنبه اعلام معنوی داشت، افزود: البته در این زمینه مقرر شد تا استان‌هایی که رتبه برتر را کسب کرده‌اند، این برتری در بودجه سال بعد استان، تأثیر داشته باشد و شامل افزایش تخصیص بودجه شود.

وی در ادامه اظهار کرد: علیرغم اینکه بودجه شورای کم بود، در کمیسیون تخصصی موافقت شد که امسال برای اینکه بودجه به استان‌های مختلف اختصاص پیدا کند و در اختیار دستگاه‌های استانی قرار گیرد، مقرر شد که امسال برای تخصیص بودجه یک کارگروه و تیم نظارتی با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی به اضافه دو نفر نماینده از استان‌، جهت نظارت بر تخصیص بودجه تشکیل شود.

معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: این بدین معناست که اگر بخواهیم امسال بودجه‌ای را در اختیار استان‌ها قرار دهیم باید تیم نظارتی، گزارشی را در شورای استان مطرح و به شورا ارائه کند که شورا نیز بر مبنای کار نظارتی بودجه که سازمان تبلیغات و نمایندگان استان‌ها مسئول آن هستند به تخصیص بودجه می‌پردازد.

انجم‌شعاع با اشاره به نظارت و پایشی که طی سال قبل انجام شد و چهار استان به عنوان چهار استان برتر مشخص شدند که استان بوشهر برای دومین سال متوالی، استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و چهارمحال و بختیاری، استان‌های برتر در این زمینه شناخته شدند، بیان کرد: برخی استان‌ها در این فاصله 18 ماهه و برگزاری جلسات، کارهای بزرگی انجام دادند. برای مثال سند راهبردی استان بوشهر در این مدت به اتمام رسید و تصویب و رونمایی شد و استان اصفهان نیز آمایش سرزمینی را آغاز کرده است.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی  با بیان اینکه برخی از استان‌ها نیز در زمینه برگزاری جلسات فعال نبودند و پس از دریافت بودجه و انجام برخی کارها جلسات شورا نیز برگزار نشد، ادامه داد: بر اساس آماری که وجود دارد، استان‌های مختلف از لحاظ برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان مربوطه به سه دسته فعال، نیمه‌ فعال و غیر فعال تقسیم‌بندی شدند که استان‌هایی که توانسته بودند تا چهار جلسه را طی این 18 ماه برگزار کنند، یعنی هر سال بیش از چهار جلسه داشته‌اند، به عنوان استان‌های فعال مشخص شده و به همین ترتیب استان‌های دیگر به عنوان نیمه فعال و یا غیر فعال مشخص شدند.

انجم‌شعاع با بیان اینکه طبق این دسته‌بندی، 16 استان به عنوان استان‌های غیر فعال، 10 استان به عنوان نیمه فعال و پنج استان نیز به عنوان فعال شناخته شدند از استان‌هایی که در برگزاری جلسات شورا فعال بودند، قدردانی کرد.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه تا وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم، افزود: اولین و مهمترین ضعفی که متوجه این نقصان است، این است که ما نتوانستیم تعامل دوسویه و مستمری را با استان‌ها داشته باشیم. طبق دستورالعمل اجرایی باید هر سه ماه یکبار در استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کردیم که به دلیل موانعی که وجود داشت، این اتفاق رخ نداد، اما ما این امر را ضعف و نقصان می‌دانیم.

وی با اشاره به بحث بودجه نیز که یکی از ضعف‌های موجود است، گفت: شورا در جذب، توزیع و نظارت بر اعتبارات، دچار مشکل است. در بودجه 90 مشکلات بسیار زیادی داشتیم و بخش قابل توجهی از بودجه متأسفانه برخلاف دستورالعمل در برنامه‌های جاری هزینه شد که در بودجه دوم بخشی از این نقصانی که در سال 90 بود با فرآیندی که تعریف شد، برطرف شد.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه امیدواریم که امسال بودجه بیشتری محقق شود و ما نیز در واگذاری بتوانیم بیشتر حمایت کنیم، تصریح کرد: البته استان‌هایی که فعال بودند متوقف بودجه‌ای ما نشدند، بلکه این استان‌ها توانستند منابع عظیم استانی را در خدمت بگیرند و براساس آن کارهای بسیار خوب و فاخری را انجام دهند.

انجم‌شعاع با بیان اینکه هم‌اکنون از وضعیت بودجه سال 90، سیزده استان و از بودجه 93 نیز یک استان هستند که گزارش قطعی خود را هنوز ارائه نکرده‌اند تا بتوانیم آن را به مجموعه‌های حساب‌رسی ارائه دهیم، اظهار کرد: باید این موارد را هر چه زودتر انجام دهیم که بتوانیم فرآیند تخصیص بودجه را در سال 95 تسهیل کنیم.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه در مورد برگزاری شورای استان‌ها نیز ابراز نارضایتی‌هایی به شورا هم از لحاظ شکل اجرا و هم از لحاظ تقسیمات وظایف منتقل می‌شد، ادامه داد: دستگاه‌های مختلف در استان‌ها نسبت به این مورد و ساختار شورا اعتراضاتی داشتند که این موارد یا باید رفع شود و یا ساختار آن بهینه شود که بتوانیم شورای فعال‌تری را در استان‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این مشکلات متوجه ساختارهایی است که مربوط به ساختارهای مرکزی می‌شود؛ چراکه به صورت سیاسی تغییر و تحولات پیوسته‌ای در دستگاه‌ها انجام می‌شود و ثبات لازم در دبیرخانه وجود ندارد که البته بخشی از این مشکلات نیز متوجه دستگاه‌های مربوطه است. برخی دستگاه‌ها در استان‌ها اهتمام لازم برای شکل‌گیری شورا را ندارند که باید مرتفع شود.

‌انجم شعاع در پایان اظهار امیدواری کرد تا با برگزاری چنین جلساتی و ارائه پیشنهادات نمایندگان استان‌ها بتوانیم گام‌های مؤثری در رفع موانع موجود در راه برگزاری مستمر جلسان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها برداریم.

captcha