اخلاق‌گرایی و پرهیز از هیجانات کاذب؛ بسترساز مشارکت آگاهانه مردم
کد خبر: 3541095
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
اسماعیل کوثری مطرح کرد:

اخلاق‌گرایی و پرهیز از هیجانات کاذب؛ بسترساز مشارکت آگاهانه مردم

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی درباره توجه به مسئله اخلاق انتخاباتی در سیاست‌های کلی انتخابات گفت: رعایت اخلاق از سوی نامزدها و پرهیز از اقدامات، تبلیغات و سخنان جنجالی، کذب و هیجانی سبب می‌شود که رأی مردم نیز به صلاح نزدیک‌تر شده و مشارکت آگاهانه تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) یکی از نقاط عطف مردم‌سالاری دینی در کشورمان، انتخابات است که مردم با مشارکت سیاسی و اجتماعی سرنوشت کشور را به دست خود با انتخاب نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور، اعضای شورای شهر و مجلس خبرگان رهبری تعیین می‌کنند. اهمیت مسئله مشارکت مردم در انتخابات سبب می‌شود که قانون انتخابات در کشور از ثبات و تداوم برخوردار بوده و کمتر دستخوش تغییرات قرار بگیرد، امری که متأسفانه پس از انقلاب اسلامی تا به امروز چندین بار رخ داده است.

از طرفی انتخابات در یک نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که آن را از انتخابات در یک نظام لیبرال دموکراسی متمایز کند و مهمترین نقاط تمایز در این میان نیز اخلاق انتخاباتی، منابع سالم مالی و پرهیز از ریخت و پاش‌ و اسراف در هزینه‌های تبلیغاتی است که متاسفانه در آستانه هر انتخابات با وضعیت نامطلوب این سه مؤلفه مواجه هستیم و با شرایط مطلوب و در تراز مردمسالاری دینی فاصله دارد.

حال گزاف نیست اگر بگوییم عملیاتی شدن دقیق سیاست‌های کلی انتخابات در نگاهی کلان به معنای کارآمدتر کردن مردمسالاری دینی و تقویت جمهوریت و اسلامیت نظام خواهد بود. مطالعه بندهای ۱۸‌گانه سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز نشان می‌دهد که عدالت و شفافیت انتخاباتی در ابعاد مختلف (مالی، نظارتی، آموزش به شهروندان) در کنار توجه به مسئله اخلاق انتخاباتی، حق‌الناس بودن آرای مردم از آغاز تا پایان فرآیند انتخابات و ... محوریت ویژه‌ای در این سیاست‌ها دارند.

سیاست‌های کلی انتخابات نیازمند مجریانی دقیق و ضابطه‌مند است
 

اسماعیل کوثری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش تحقق سیاست‌های کلی انتخابات در افزایش سلامت و کیفیت رقابت‌های انتخاباتی گفت: سیاست‌های کلی انتخابات کاری پسندیده و اساسی برای انتخابات آتی به ویژه برای نامزدهای انتخاباتی است. اما اصل قضیه این است که هر قانون خوبی مجریان خوب، مقید و ضابطه‌مندی می‌خواهد که اگر چنین مجریانی نباشند به مانند سایر قوانینی که درست اجرا نشد این سیاست‌ها نیز به سرنوشت همان قوانین دچار خواهد شد.

وی افزود: در واقع قانون خوب و مجریان خوب همراه هم هستند و باید منتظر ماند و دید که این قانون خوب و جامع در انتخابات آتی چگونه عملیاتی می‌شود.

اسماعیل کوثری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

بی‌توجهی به اخلاق در انتخابات نظام اسلامی قابل قبول نیست

کوثری درباره اهمیت مسئله اخلاق انتخاباتی و رعایت آن در یک نظام دینی و ضرورت نهادینه شدن آن در فضای رقابت‌های سیاسی گفت: امروز شاهد هستیم که در انتخابات آمریکا، اخلاق به‌راحتی زیرپا گذاشته شده است. دولت‌هایی مانند آمریکا که تفکرات شیطانی دارند سردمدارانشان هم آدم‌هایی بی‌عقل، زیاده‌خواه و بی‌اخلاق هستند که برای پیروزی در رقابت و کسب قدرت هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیستند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اما در حکومت اسلامی نباید چنین وضعیتی وجود داشته باشد؛ زیرا مسئولان الگوی مردم هستند. به هیچ‌وجه در یک نظام اسلامی قابل قبول نیست که فردی که نامزد ریاست جمهوری، مجلس، شورای شهر و ... می‌شود پایبند به اخلاق اسلامی و رعایت اصول یک رقابت سالم نباشد.

وی تأکید کرد: چنین افرادی در صورت انتخاب شدن کاری هم برای مردم انجام نخواهند داد؛ زیرا با فریب مردم انتخاب شده‌اند. در واقع رعایت اخلاق از سوی نامزدها و پرهیز از اقدامات، تبلیغات و سخنان جنجالی، کذب و هیجانی سبب می‌شود که رأی مردم نیز به صلاح نزدیک‌تر شود و مشارکت آگاهانه تحقق پیدا کند.

کوثری درباره توجه سیاست‌های ابلاغی به مسئله شفافیت مالی و مشخص بودن میزان و نوع هزینه‌کردها و منابع آنها گفت: تحقق این مسئله مهم به همت مجریان بستگی دارد و تاکنون کسانی که مسئولیت اجرای قانون انتخابات را برعهده داشتند فقط شعار داده‌اند و در دوره انتخابات کمتر شده است که خبر و گزارشی از برخورد با کسانی که هزینه‌‌های کلان کرده‌اند به مردم ارائه شود.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: حتی وزیر کشور که دو سال پیش برای ارائه گزارشی درباره «پول‌های کثیف» به مجلس آمد پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان نداد و ابهامات درباره این موضوع برطرف نشد.

وی در پایان یادآور شد: انتظار همه مردم از مسئولان این است که فقط شعار ندهند بلکه اگر مطلبی را گفتند حرف خود را ثابت کنند و اینگونه استنباط نشود که به دنبال سیاسی‌کاری هستند.  

captcha