داعش با استناد به روایات جعلی جنایت می‌کند
کد خبر: 3541138
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

داعش با استناد به روایات جعلی جنایت می‌کند

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با تاکید مجدد بر اینکه تمامی جنگ‌های پیامبر(ص) دفاعی بوده است، گفت: داعش با استناد به روایات مجعول که هیچ ربطی به سیره پیامبر(ص) ندارد، دست به کشتار و جنایت می‌زند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، پنجم آبان ماه در ادامه تفسیر سوره محمد(ص) با اشاره به آیه چهارم این سوره گفت: عرض شد که تمامی جنگ‌های پیامبر دفاعی بوده ولی برخی به جنگ تبوک و موته استناد می‌کنند که دفاعی نبوده که لازم است، اشاره کنم در داستان تبوک، مسلمین فهمیدند که هرقل سپاهیان فراوانی را در شام برای حمله به مسلمین جمع کرده و مسلمین برای جلوگیری از تهاجم آنان به آنان حمله کردند.
وی افزود: در دوره پیامبر(ص) اینکه مسلمین به جایی حمله کنند و از آنان بخواهند که یا مسلمان شوید و یا شما را می‌کشیم چنین چیزی به هیچ وجه وجود نداشته است و تنها در دوره فتوحات شاهد این مسئله بودیم که آن هم با مخالفت حضرت علی(ع) روبه‌رو شد.
هادوی تهرانی بیان کرد: در جنگ موته نیز همین طور بود؛ نماینده پیامبر که نامه را برای حاکم بصره برد، او را کشتند و گروه 15 نفره دیگری نیز برای تبلیغ رفته بودند 14 نفر آن‌ها را هم کشتند و وقتی پیامبر این صحنه را دیدند و اینکه آنان سر جنگ و خون‌ریزی دارند به آنان حمله کردند.
این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: جنگی نداریم که مجموعه‌ای خطری برای مسلمین نداشتند و همین طوری پیامبر آن جا را گرفته باشد و یا برای حل مشکلات اقتصادی مسلمین به جایی حمله کنند که در این صورت چه فرقی میان پیامبر و پادشاهان بوده است؛ داعشی‌های امروز نیز مستندشان پیامبر(ص) نیست بلکه بعد از ایشان و خلفاست و همان کارهایی را می‌کنند که بعد از پیامبر انجام شد و به برخی روایاتی تمسک می‌کنند که خود اهل سنت نیز آن را رد کرده‌اند؛ از جمله آن «بعثت بالسیف» است، بنابراین هیچ وقت پیامبر(ص) ابتدا به جنگ بدون تهدید و یا خطر برای مسلمین نداشتند.
تفسیر سوره فتح
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه فتح گفت: در آیه پنجم این سوره فرمود که همان طور که خداوند به مومنان سکینه داد و آنان را وارد بهشت می‌کند که در آن ابدی هستند، منافقان و مشرکان را هم به عذاب گرفتار می‌کند البته همین سکینه‌ای که خداوند به مومنان داده و از کفار و مشرکان دریغ کرده بدترین عذاب برای آنان است و بعد هم خداوند تعبیر عجیبی دارد و فرمود که گمان این‌ها به خداوند گمان بد است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه مومنان آرامش و سکینه‌ای که پیدا می‌کنند به تدریج حسن ظن و باورشان به خداوند بیشتر می‌شود تا در نهایت نیز وارد بهشت می‌شوند، ادامه داد: یک عده بعد از مرگ وارد بهشت بزرخی می‌شوند، البته عده‌ای روز قیامت و عده‌ای نیز به نحوی در همین دنیا به بهشت می‌رسند یعنی به وضعیت و بهجتی می‌رسند که در دنیا نیز در بهشت هستند.
این استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه دنیا، سجن مومن است، عنوان کرد: آیت‌الله بهاءالدینی می‌فرمودند که در دنیا دست و پایمان بسته است و آن دنیا باز می‌شود از این جهت دنیا سجن مومن است ولی آن بهجت و شادابی که دارند خودش نوعی بهشت در دنیاست.
وی با بیان اینکه محتوای روایات قدسی از خداوند است، ادامه داد: در روایتی قدسی بیان شده که شاید ناظر به آیات 5 و 6 سوره فتح باشد که فرموده من آنجایی هستم که گمان بنده مومن من به من است؛ اگر گمانش این است که من برای او شر می‌خواهم شر نصیبش می‌شود و اگر گمانش خیر از ناحیه من است خیر نصیب او می‌شود که اگر این باشد در این صورت نمی‌توان حسن ظن و سوء ظن را تنها به کفار نسبت داد و در دایره عموم مسلمین و مومنان نیز قابل تطبیق است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: افرادی هستند که به ظاهر عالم و متقی و ... هستند ولی به خداوند سوء ظن دارند و همین سوء ظن ممکن است ما را در دایره غیرمتقین و مومنین قرار دهد.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: اگر هر روز که می‌گذرد احساس اعتماد و دلبستگی بیشتر به خدا می‌کنیم و این که خدا مراقب ماست و ما را از مخاطرات حفظ می‌کند، افزایش ایمان است ولی اگر هر روز که می‌گذرد بر سوء ظن ما اضافه شود در دایره سوء گرفتار خواهیم شد و این مسیر یک روزه و یک لحظه و یک‌شبه نیست بلکه مسیری آرام است و قدم به قدم در این مسیر می‌افتیم.
وی تاکید کرد: اینکه دائما تکرار می‌شود که برای نجات و دست‌یابی به حقیقت اراده و عزم لازم است برای توجه پیدا کردن به این مسئله است و در این صورت خداوند هدایت انسان مومن را تضمین کرده است.
captcha