برپایی آیین «تعزیه خوانی» و نمایشگاه «روضه رضوان» در شهر آیین‌های عاشورایی
کد خبر: 3541198
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴

برپایی آیین «تعزیه خوانی» و نمایشگاه «روضه رضوان» در شهر آیین‌های عاشورایی

کانون خبرنگاران نبأ: مسئول شورای هیئت‌های مذهبی شهر نوش‌آباد گفت: همزمان با آغاز ماه صفر سیزدهمین سوگواره عاشورایی تعزیه‌خوانی با حضور تعزیه خوانان برتر کشور همراه با برپایی نمایشگاه روضه رضوان در شهر آیین‌های عاشورایی نوش آباد برگزار می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سید‌محسن هاشمی‌موحد، مسئول شورای هیئت‌های مذهبی شهر نوش‌آباد گفت: همزمان با آغاز ماه صفرالمظفر، سیزدهمین سوگواره عاشورایی تعزیه‌خوانی در شهر آیین‌های عاشورایی نوش‌آباد برگزار می‌شود.
وی افزود: این آیین از روز سه‌شنبه 11 آبان‌ماه، پس از نماز مغرب و عشا به مدت 10 شب در حسینیه شهید بهشتی، مرکز هیئت حسینی شهر نوش‌آباد برگزار خواهد شد.
عضو هیئت امنای هیئت حسینی نوش‌آباد با اشاره به قدمت تعزیه در شهر نوش آباد یادآور شد: در این آیین، علاوه بر تعزیه‌خوانان برتر شهرستان، اساتید برتر تعزیه کشور حسین زینلی، رسول تقی‌زاده، مهدی صیادی و جواد بهرامی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
هاشمی موحد افزود: مصائب حضرت زهرا(س)، شهادت امام حسن(ع)، شهادت امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل(ع)،علی اکبر(ع)، بازار شام، حرّ بن یزید ریاحی، طفلان مسلم از جمله موضوعات سوگواره تعزیه خوانی نوش آباد خواهد بود.
وی افزود: همزمان با برگزاری آیین تعزیه، 10 شماره ویژه‌نامه «خیمه‌گاه» با موضوع معرفی شهدای کربلا و فعالیت های هیئت حسینی نوش آباد منتشر خواهد شد، بزرگداشت مقام شامخ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، حفظ و صیانت از فرهنگ و مکتب عاشورا، ترویج شعائر حسینی و بازسازی مصائب شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل بیتش از اهداف برگزاری این سوگواره است.
مسئول شورای هیئات مذهبی نوش‌آباد، نمایشگاه روضه رضوان را از دیگر برنامه‌های این هیئت دانست و تصریح کرد:  نمایشگاه «روضه رضوان» برای هشتمین سال پیاپی با ۲۴ غرفه توسط جوانان هیئت حسینی نوش‌آباد برپا شده و حوادث مهم تاریخ اسلام از رسالت نبی مکرم اسلام تا زندگی چهارده معصوم(ع) را به صورت نمونک به نمایش گذاشته شده است.
هاشمی موحد در ادامه گفت: ارائه و طراحی نمونک‌های وقایع تاریخی و حماسی نمایشگاه اعم از مکان‌ها، مجسمه‌ها و ماکت‌ها توسط یک تیم ۱۰۰ نفره از جوانان عاشق اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) همراه با راهنمایی و کارشناسی مشاور مذهبی هیئت حسینی این شهر بر پا شده است.
وی، هدف از برگزاری این نمایشگاه را تجسم ملموس و محسوس سوگ عظیم شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل بیتش(ع) اعلام کرد و گفت: بازگویی تمامی مظلومیت و حقانیت اباعبدالله در مقابل همه دنیای ظلم وکفر، تجلی و تبلور تمام ارزش‌ها در برابر ضد ارزش‌ها و بیان فضایل اهل بیت‌(ع) از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
عضو هیئت امنای هیئت حسینی نوش آباد تصریح کرد: برای ساخت غرفه‌های نمایشگاه بیش از۲۰۰ تن آجر و حدود ۱۰۰ نمونک ساخته شده از سنگ، چوب، گچ و آهن در اشکال ائمه، اشقیاء و اشیاء در بازگویی حوادث تاریخی و وقایع عاشورا استفاده شده است.
سید‌محسن هاشمی موحد در خصوص بخش‌های جدید این نمایشگاه نسبت به‌سال های گذشته بیان کرد: امسال برای نخستین بار، غرفه بهشت و جهنم با بهره‌گیری از متن کتاب رستاخیز حوزه علمیه اصفهان و آیات و روایات ترسیم شده است.
وی افزود: نمایشگاه عکس مرکز کاشان شناسی از دیگر غرفه‌های جدید این نمایشگاه است که در آن ۳۰ قطعه عکس از آیین های سنتی هیئت حسینی نوش آباد در ۱۵ سال اخیر همچون خیمه کوبی، خیل عرب، سقاخوانی، خیمه سوزی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.
مسئول شورای هیئت‌های مذهبی نوش‌آباد با بیان اینکه تأمین تمام هزینه‌های این نمایشگاه از محل کمک‌های مردمی خاصه بانیان خیر و علاقه‌مند به احیای فرهنگ عاشورا و پیام کربلا است، گفت: خدمات فنی و تأسیساتی راه‌اندازی غرفه‌های نمایشگاه نیز با حمایت و مشارکت ادارات آب، برق و گاز نوش‌آباد و همکاری ادارات تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی، راهداری شهرستان آران و بیدگل انجام شده است.







روح‌اله باقری
captcha