امام سجاد رهبر سوم نهضت عاشورا بود
کد خبر: 3541235
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
آیت‌الله علم‌‌الهدی:

امام سجاد رهبر سوم نهضت عاشورا بود

گروه معارف: آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: ما کربلا را به امام حسین(ع) نسبت داده و آن را تنها در روز عاشورا و اسارت و مظلومیت اهل بیت(ع) می‌بینیم در حالیکه کربلا یک انقلاب فراگیر با سه فصل و سه رهبر معصوم است که امام حسین(ع) تنها رهبر یکی از این فصل‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ظهر امروز ششم آبان ماه در مراسم سالروز شهادت امام سجاد(ع) در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی اظهار کرد: مراسم‌ گرامی‌داشت ائمه اطهار(ع) چه در ولادت و یا شهادت، فرصتی است تا حوزه معرفت‌شناسی‌مان را نسبت به معصومین(ع) توسعه دهیم، با این وجود ما شیعیان در مسئله شناخت معصومین(ع) به شدت دچار مشکل هستیم.
وی تصریح کرد: عده‌ای نام امام زین‌العابدین(ع) را با پسوند بیمار بیان می‌کنند در حالیکه ایشان بعد از واقعه عاشورا به مدت 40 سال بار کربلا را به دوش کشیده و آن را نهادینه‌سازی کردند و تنها در روز عاشورا بنا به مصلحت دچار کسالت شدند٬ بنابراین اینگونه یادکردن از امام سجاد(ع) نه تنها بی‌حرمتی و اهانت به مقام ولایت بلکه نشان از جهل و نادانی در حوزه معرفت‌شناسی اهل بیت(ع) است.
امام جمعه مشهد با تأکید براینکه مسئله جهل، بی‌توجهی و عدم شناخت نسبت به مقام ولایت و ائمه معصومین(ع) در حوزه زندگانی باید به معرفت‌شناسی کامل تبدیل شود، گفت: تنها بخشی از مجموعه راهنمایی‌هایی که از مقام ولایت می‌گیریم در سایه احادیث و گفتار ائمه(ع) است و جزئیات و راهبردهای لازم در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به وسیله دقت و تأمل در سیره اهل بیت(ع) به دست می‌آید.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سیره اهل بیت(ع) به عنوان یک معلم و راهبر و نشان دهنده مسیر و راهکار اجرایی مطرح است، ابراز کرد: توجه به سیره اهل بیت(ع) در حوزه زندگی فردی٬ موجب عینی شدن نکات اخلاقی و در عرصه سیاسی و اجتماعی٬ باعث روشن شدن موضع گیری‌ها، برخوردها و تصمیم‌های ائمه اطهار(ع) در حوادث، پیچیدگی‌‌ها و بحران‌های سیاسی و اجتماعی می‌شود.
محدود کردن شناخت واقعه عاشورا به مقتل‌خوانی 
وی با تأکید بر اینکه نسبت به انقلاب کربلا نتوانسته‌ایم به طور دقیق به یک شناخت عمیق معرفتی برسیم، اظهار کرد: شناخت ما نسبت به قیام امام حسین(ع) تنها به خواندن مقاتل و اجرای برنامه‌های هنری و ادبی در جهت ارضاء و تأمین عواطف و احساسات محدود شده و نسبت به درک عمق ماجرای کربلا و برنامه‌های مقام ولایت در آن عرصه از بحران‌های شکننده٬ تأمل کمتری داریم.
آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: ما کربلا را به امام حسین(ع) نسبت داده و آن را تنها در روز عاشورا و اسارت و مظلومیت اهل بیت(ع) می‌بینیم در حالیکه کربلا یک انقلاب فراگیر با سه فصل و سه رهبر معصوم است که امام حسین(ع) تنها رهبر یکی از این فصل‌هاست.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: فصل اول انقلاب کربلا، زمینه‌سازی انقلاب به رهبری امام حسن(ع) بود که ایشان با موضع گیری‌های ویژه خود در موقعیت‌های خاص و در عین مظلومیت‌هایی که متحمل شدند، زمینه را جهت ایجاد یک انقلاب و دگرگون‌سازی کامل جامعه جهت هدایت انسان‌ها به اصول فکری و سیاسی دینی در جهت رضای خدا آماده کردند.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری افزود: فصل دوم انقلاب٬ عملیات اجرایی و پیاده کردن اصل نهضت و قیام کربلا بود که این فصل به رهبری امام حسین(ع) در کربلا پیاده شد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: فصل سوم انقلاب کربلا، فصل ابدی و نهادینه‌سازی انقلاب در دنیا بود تا همه ساله به صورت یک جریان در جوامع مختلف تجدید و یادآوری شود که این فصل از روز یازدهم محرم به رهبری حضرت سید‌الساجدین(ع) آغاز شد و طی 40 سال دوران امامت، عمده برنامه‌ریزی و فعالیت ایشان بر روی نهادینه‌سازی انقلاب کربلا قرار گرفت.
روش امام سجاد در زنده نگهداشتن یاد کربلا
علم‌الهدی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این 40 سال به مراتب در موقعیت‌ها و فرصت‌های مختلف مانند دیدن آب، شستن دست‌ها، ذبح کردن حیوانات و غیره که در مجالس و یا اماکنی مانند بازار شهر به دست می‌آمد، یاد مظلومیت پدرشان و مصیبت کربلا را زنده کرده و به گریه و عزاداری می‌پرداختند.
وی افزود: این حرکت امام سجاد(ع) به این معنا نبود که ایشان از یاد پدر غافل هستند و با دیدن آب یاد پدر می‌افتند و به عنوان یک مسئله شخصی گریه و عزاداری می‌کنند، بلکه ایشان لحظه‌ای از جریان کربلا و مظلومیت اهل بیت(ع) غافل نبودند و این روش تنها یکی از شگردهای ایشان جهت روشن ماندن جریان انقلاب کربلا بود٬ با این حرکت حضرت، عزاداری برای امام حسین(ع) از گوشه‌ای از شهر آغاز می‌شد و به تمام شهر مدینه سرایت می‌کرد. 
وی تأکید کرد: اگر فعالیت 40 ساله امام سجاد(ع) جهت نهادینه کردن انقلاب کربلا صورت نمی‌گرفت، واقعه کربلا به عنوان یک درگیری نابرابر مطرح و سپس فراموش می‌شد و امروز این موقعیت خاص کربلا در دنیا و اشک و دلسوزی بر شهدای کربلا که در حال توسعه است را مشاهده نمی‌کردیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: مسئله براندازی امامان معصوم(ع) نه تنها به دلیل کینه و حسادت دشمن بلکه به دلیل نقش آفرینی‌های آن‌ها در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اتفاق می‌افتاد؛ نوع برخورد و موضع‌گیری اهل بیت(ع) به گونه‌ای بود که حکومت‌های فاسد و طاغوت نمی‌توانستند آزادانه قدرت سیاسی خود را در بین مردم توسعه دهند از این رو به شهادت ائمه(ع) روی می‌آورند.
captcha