ممنوعیت فعالیت رهبر سلفی هند
کد خبر: 3541348
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

ممنوعیت فعالیت رهبر سلفی هند

گروه بین‌الملل: دولت هند در نظر دارد، فعالیت مرکز تحقیقات اسلامی متعلق به «ذاکر نایک»، رهبر سلفی این کشور را به علت تلاش برای گسترش افراط‌گرایی و فعالیت‌های فرقه‌ای ممنوع کند.

هند فعالیت رهبر سلفی این کشور را ممنوع می‌کند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری هندوستان تایمز، ذاکر نایک، یکی از چهره‌های افراطی و رهبر گروه سلفی هند است که با راه‌اندازی شبکه تلویزیونی صلح و مرکز تحقیقات اسلامی، فعالیت گسترده‌ای برای ترویج افکار سلفی‌گری و وهابی در هند آغاز کرده است.
وزارت کشور هند در حال آماده کردن لایحه ممنوعیت فعالیت مرکز تحقیقات اسلامی ذاکر نایک به دلیل سخنرانی‌های افراطی و تحریک‌آمیز وی در ایالت‌های ماهاراشترا و کرالا است.
به گفته منابع امنیتی، وزارت کشور هند در تحقیقات خود به مدارکی در خصوص فعالیت‌های مجرمانه رهبر سلفی هند دست یافته است.
این منبع می‌افزاید: مقامات امنیتی، همچنین سخنرانی‌های رهبر سلفی هند در شبکه تلویزیونی صلح که در راستای ترویج افراط‌گرایی، خشونت و حمله‌های انتحاری بوده، جمع‌آوری کرده است.
در لایحه وزارت کشور هند آمده است: «ذاکر نایک در سخنان خود از جوانان مسلمان خواسته است که دست به اقدامات تروریستی در هند و خارج از این کشور بزنند».
در ادامه این لایحه اضافه شده است: «اقدامات ذاکر نایک می‌تواند جامعه آزاد هند را دچار مشکل کند و جوانان زیادی را به سوی افراطی‌گری سوق دهد».

تمسخر و تخریب چهره مسلمانان؛ نتیجه سخنرانی‌ها

نایک هر از چند‌گاهی به خاطر اظهارات جنجالی‌اش سوژہ رسانه‌ها می‌شود و سیل حمایت‌ها از وی سبب می‌شود چهره مسلمانان بیش از پیش تخریب شده و دیگر اقوام، ادیان و مذاهب موجود در هند از این وضعیت و اختلافات بین مسلمانان با دید تمسخر بنگرند و حتی از این اظهارات برای تخریب و تضعیف مسلمانان سوء استفاده کنند.

توهین صریح به مقدسات ادیان

وی از طالبان، النصره و داعش حمایت و نه تنها حملات تروریستی آنان را سرزنش نکرده؛ بلکه توجیه می‌کند. نایک دیگر ادیان و مذاهب را تحقیر کرده و به مقدسات آنان صراحتا توهین می‌کند و تمام این اظهارات جنجال برانگیز را در رسانه‌های عمومی و شبکه تلویزیونی خود پوشش می‌دهد.
ذاکر نایک اخیرا نیز به خاطر احتمال دست‌داشتن در حمله تروریستی بنگلادش سوژہ اصلی رسانه‌ها قرار گرفت(عاملان این حمله اذعان کردند که سخنان ذاکر نایک انگیزه و مشوق آنان برای این اقدام تروریستی بوده است)، این در حالی است که نایک خارج از هند در عربستان به سر می‌برد، لذا کسانی که از وی متنفر هستند، در پی حمله تروریستی بنگلادش علیه او به حرکت درآمده و تقاضای اشد مجازاتش را دارند، اگر چه این احتمال به اثبات نرسیده و دادگاه وی را تبرئه کرده است؛ اما دولت، احزاب و گروه‌های تندرو هنوز هم به دیده شک به ذاکر نایک نگاه می‌کنند و بر فعالیت‌هایش نظارت کامل و کنترل شدید دارند و حتی برای وی محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند.


captcha