ورود جهان پهلوان تختی را به این هیئت ممنوع کرده بودند
کد خبر: 3542032
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

ورود جهان پهلوان تختی را به این هیئت ممنوع کرده بودند

کانون خبرنگاران نبأ: ساواک سال 1343 ورود جهان پهلوان غلامرضا تختی به هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) را ممنوع کرده بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) که سال 1341 توسط احمد محتشم‌نیا تأسیس شد، یکی از متفاوت‌ترین هیئت‌های مذهبی‌ای است شهر است، احمد محتشم نیا با اشاره به مدیریت خود در باشگاه سعدی تهران در سال 1332 (ش.ه) که در سال 1335 بر اثر فشار اقتصادی فروخته شد گفت: رویکرد من در این باشگاه و در واقع زورخانه، محبت و احترام متقابل و تشکیل هیات علمی ورزشی عیاران «ورزش با فرهنگ و هنر» و «ادب نشانه ضعف نیست» بود. به همین دلیل این باشگاه محل رفت و آمد بسیاری از بزرگان، پهلوانان و قهرمانان مشهور شد.
وی تصریح کرد: باشگاه سعدی تهران، بین چهارراه مولوی و میدان قیام، ایستگاه ستون سنگی واقع بود و حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن طباطبایی، امام جماعت «مسجد سید ولی» بازار تهران و قهرمان رشته سنگ ایران بر فعالیت این باشگاه (زورخانه) نظارت می‌کرد.
حضور پهلوانان برجسته در باشگاه سعدی
بنیانگذار «هیئت علمی ورزشی عیاران» خاطرنشان کرد: پهلوانان مشهور کشور مانند پهلوان اکبر حسن خانی، پهلوان اسماعیل قربانی، پهلوان مصطفی طوسی، پهلوان شهید غلامرضا تختی، پهلوان عباس فرهومند، پهلوان محمد سرپلی و برخی دیگر از پهلوانانان برجسته در باشگاه سعدی حاضر می‌شدند.
این پیرغلام اهل بیت(ع) افزود: چندسالی نگذشت که پایه گذاران و مدیران بسیاری از هیئت های مطرح از من برای حضور در مجالسشان دعوت می کردند و این موضوع، سوالی در ذهنم ایجاد کرد «دلیل این همه دعوت از من با وجود سن کم چیست؟». با اندکی تدبر و اندیشه دریافتم که شهرت و جمعیت فراوان همراهانم، دلیل این موضوع است. بنابراین پا بر خواهش‌های نفسانی گذاشته و بسیاری از این دعوت‌ها را رد می‌کردم زیرا حضور در هیئت باید برای کسب رضای خدا و برپایه اندیشه ورزی باشد.
پایه گذاری مبتکرانه هیئتی با رویکرد تعمیق باورهای مذهبی
بنیانگذار هیئت علمی عنوان کرد: سال 1341 با رویکرد افزایش اطلاعات دینی و تعمیق باورهای مذهبی مردم، «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» را پایه گذاری کردم. این موضوع از همان ابتدا تعجب ها را برانگیخت که اولا چگونه جوانی چنین هیئتی راه اندازی کرده است؟ ثانیا چرا ساختار و برنامه های هیئت متفاوت است و از برنامه‌های رایج سایر هیئت‌ها خبری نیست؟
احمد محتشم نیا اضافه کرد: همه کارهایم در «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» تازه، خلاقانه و آموزنده بوده و است زیرا اولا با چاپ کارت دعوتی مخصوص، جمعی از فرهیختگان و اهل دانش و فضل و ادب به جلسات هیئت دعوت می شوند. ثانیا از مدعوین تقاضا می شود از آوردن کودکان اعم از اطفال یا افرادی که رفتار و گفتاری مانند کودکان دارند، دوری ورزند. ثالثا مصرف سیگار که آن زمان در هیات ها رایج بود و امروزه نیز در برخی مجالس سوگواری رایج است، ممنوع بوده است. رابعا مخاطبان با مطالب علمی و پژوهشی با محوریت آموزه های قرآن و عترت آشنا می شوند. خامسا در پایان هر جلسه، یک سؤال مطرح شده و در آغاز جلسه بعد، پاسخ آن از حاضران پرسیده و درباره آن بحث و گفت و گو می‌شود که به پاسخ صحیح جایزه‌ای درخور تقدیم می‌شود. سوال علمی باعث اندیشیدن می‌شود، چرا که در اسلام یک ساعت تفکر بیش از هفتاد سال عبادت بدون تفکر ارزش دارد.
شبهاتی که امام خمینی(ره) پاسخ دادند
این پیرغلام اهل بیت(ع) تصریح کرد: زمانی که برخی شبهات و سوالات درباره عدم استفاده از سیگار و حضور دانشجویان و استفاده از صندلی و تریبون سخنرانی در «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» سوال شد، موضوع را با امام خمینی(ره) در میان گذاشتیم که ایشان فرمودند کراوات جزو البسه است و زنار نیست ولی از نظر تقلید از خارجی مورد نکوهش است. ضمنا حضور دانشجویان و فرهیختگان در مجالس روضه و سوگواری اهل بیت (ع) بسیار تحسین برانگیز است. استفاده از صندلی نیز مانعی ندارد و فرقی میان حضور ایستاده یا نشسته در مجالس منتسب به چهارده معصوم (ع) وجود ندارد.
بنیانگذار و مسئول هیأت علمی ادامه داد: شهرت هیئت با کیفیتی که عرض شد و رویکرد تازه و کاملا علمی و پژوهشی آن و حضور دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه پلی تکنیک و بعضی افسران متدین شهربانی، موجب بروز تردیدهایی در حکومت شد و سرانجام بنده را در خرداد ماه  سال 1342 دستگیر کردند. همچنین ساواک سال 1343 ورود جهان پهلوان غلامرضا تختی به این هیأت را ممنوع و با احمد محتشم نیا ممنوع الملاقات نمود.
احمد محتشم نیا درباره کیفیت کارت دعوت «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)»، گفت: تنظیم این کارت دعوت به منظور افزایش تمرکز مدعوین در جلسات، گسترش آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و دوری از هرگونه بحث های سطحی و کم فایده است. چهار صحفه مطالب آموزنده مرتبط با موضوع و مناسبت جلسه در کارت دعوت قرار داده می شود تا اگر شخصی به هر دلیل فرصت حضور در هیئت را نداشت، با قطره ای از اقیانوس آموزه ها و علوم قرآن و عترت آشنا شود.
این پیرغلام اهل بیت(ع) تصریح کرد: انگیزه، اهداف و خطوط فعالیت این هیئت به دقت و روشنی در متن کارت دعوت بیان می شود تا فردی که عادت به حضور در برخی مجالس کم مایه و بدون محتوای علمی دارد، در جلسات این هیئت حضور نیابد.
همچنین حاضران هنگام برگزاری برنامه‌های هیئت علمی حق هیچگونه صحبت با دیگران، استفاده از گوشی تلفن همراه و سایر موارد مختل کننده آسایش و نظمِ را ندارند.
محتشم‌نیا خاطرنشان کرد: تمام برنامه های هر جلسه مانند قرائت قرآن کریم، سخنرانی علمی، شعرخوانی شعرای برجسته ایران، سخنرانی پژوهشگرانه، پذیرایی و ...، به دقت و با زمان بندی مشخص در کارت دعوت درج می شود تا هیچگاه زمان مردم هدر نرود.
گفت‌و‌گو درباره احادیث جعلی
وی تصریح کرد: بحثهای مهمی درباره احادیث جعلی در هر جلسه بیان می‌شود تا حاضران فرهیخته با آسیب‌ها و انحرافات وارد شده در دین آشنا شوند.

کوتاه سخن اینکه، نام برخی از اعضای شرکت کننده در جلسات «هیأت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» مُعَرفِ کیفیت، جاذبه و امتیازات این هیأت است. در ادامه نام برخی از شخصیتهای برجسته حوزوی، دانشگاهی، پژوهشگران، شعرا و ادبیان می‌آید:
1.    پرفسور حسن سپهبان که در شش رشته در جهان، دارای عنوان پرفسوری و همچنین معاون اسبق وزارت نفت بودند.
2.    زنده یاد آیت‌الله مهدی حائری تهرانی؛ رئیس دانشکده الهیات و امام جماعت مساجد «بازار» و «الغدیر».
3.    سرکار خانم طاهره صفارزاده، نویسنده هشتاد جلد کتاب علمی و مترجم قرآن کریم به زبان های انگیسی و فارسی و همچنین بانوی نمونه سال 2006 جهان.
4.    زنده یاد آیت‌الله صفدری، رییس دادسرای انتظامی قضات کل کشور.
5.    دکتر سیاوش آگاه، نویسنده هشتاد جلد کتاب پزشکی.
6.    آیت‌الله سید رضا حسینی مازندرانی، بنیانگذار و مسئول حوزه علمیه امام حسین (ع) شهرری.
7.    حجت‌الاسلام و المسلمین حاج ناصر کوه کمره‌ای، استاد حوزه و دانشگاه.
8.    حجت‌الاسلام و المسلمین حاج رضا اربابی فرد، کشاوز نمونه.
9.    دکتر علی مصطفوی، بنیانگذار بیمارستان الوند.
10.    جناب سرهنگ خسرو رمزگویان، رییس دانشکده افسری.
11.    جناب سرهنگ مسگرها، رییس شهربانی استان قم.
12.    جناب آقای موسوی آل  طعمه، بزرگ خیرِ ایران.
13.    استاد حسان، دانشمند و شاعر گرانمایه و مولف 14 جلد دیوان ادبی.
14.    آیت‌الله غیوری، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران.
15.    جناب دکتر سید حمیدرضا میرعظیمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران.
در ادامه تعدادی از تصاویر «هیأت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» می‌آید.











علیرضا برومند

captcha