نقش مسابقات قرآن دانشجویان در مقابله با شیعه‌هراسی/ سهمیه‌بندی شرکت‌کنندگان
کد خبر: 3542142
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
دارایی تبیین کرد:

نقش مسابقات قرآن دانشجویان در مقابله با شیعه‌هراسی/ سهمیه‌بندی شرکت‌کنندگان

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در پاکستان گفت: فعالیت‌های قرآنی همچون مسابقات قرآن دانشجویان توطئه‌ها برای شیعه‌هراسی و فاصله‌انداختن بین شیعه و سنی را ناکام گذاشته و اتهامات علیه شیعیان را که به ناحق رواج یافته است، کم‌رنگ می‌کند.

نقش مسابقات قرآن دانشجویان در مقابله با شیعه‌هراسی/ سهمیه‌بندی شرکت‌کنندگان
شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با موضوع ضرورت برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در عصر حاضر، اظهار کرد: دانشجویان، قشر تحصیل‌کرده و آینده‌ساز جامعه هستند و اگر در کنار تحصیل علم بتوانند به تزکیه و تهذیب نفس و تربیت اخلاقی و رفتاری هم توجه کنند، به شعار انسانی کامل که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته نزدیک شده و در آینده نقشی مثبت و مفید در جامعه خواهند داشت.
علم بدون ایمان؛ مصداق پرواز با یک بال
وی افزود: علم بدون ایمان و باور قلبی و تعهد، مصداق پرواز پرنده با یک بال است که انسان را به اوج و عروج نمی‌رساند؛ بنابراین اگر در کنار علم‌آموزی، تعهد، ایمان و باور قلبی و اعتقادی در پرتو قرآن قرار بگیرد، دانشجویان در آینده بهتر می‌توانند در خدمت رفاه و تعالی جامعه باشند.
دارایی در ادامه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را در مقایسه با سایر گروه‌های جامعه ضروری‌تر دانست و تصریح کرد: هر چند مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان نو پاست و دیر در این زمینه اقدام شده است، اما باید از برگزارکنندگان آن تقدیر کرد؛ زیرا در هر دوره نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت‌هایی مشاهده شده است.
نقش رقابت‌ها در مقابله با شیعه‌هراسی
رایزن فرهنگی ایران در پاکستان در پاسخ به سؤالی درباره نقش مسابقات در مقابله با پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی خیلی در مقابله با ایران‌هراسی تأثیرگذار نیست، این پروژه را بیشتر کشورهای استکباری در موضوعات سیاسی ترویج می‌دهند؛ بنابراین در موضوع قرآن باید به مسئله شیعه‌هراسی پرداخت.
وی توضیح داد: معاندان و دشمنان اسلام همواره اتهاماتی را به شیعیان وارد کرده و مدعی هستند پیروان مذهب اهل بیت(ع)، قرآن دیگری متفاوت با قرآن اهل سنت دارند که تحریف شده است و این غرض‌ورزی‌ها را در اذهان اهل سنت نهادینه کرده و شیعه‌هراسی را با این بهانه که شیعیان قرآنی غیر از قرآن کنونی دارند، دامن زده و ترویج می‌دهند.
شهاب‌الدین دارایی ادامه داد: بنابراین فعالیت‌های قرآنی همچون مسابقات قرآن دانشجویان شیعه‌هراسی را کم‌رنگ کرده و نشان می‌دهد که اتهام‌زنی به شیعیان واقعیت نداشته و شیعیان همان قرآنی را که اهل سنت به آن اعتقاد دارند، پذیرفته و قبول دارند.
دارایی همچنین گفت: فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی در کشور سبب خواهد شد که گروه‌های شرکت‌کننده ببینند که ایران پس از پیروزی انقلاب تاکنون، نسبت به دیگر کشورها به فعالیت‌هایی با کیفیت‌تر و عمیق‌تر در حوزه قرآن پرداخته و تنها به یک بخش خاص مثلا قرائت یا صوت و لحن ساده بدون توجه به مفاهیم و تفاسیر قرآن توجه نداشته است.
رایزن فرهنگی ایران در پاکستان تأکید کرد: این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند توطئه‌های معاندان برای شیعه‌هراسی و فاصله‌انداختن بین شیعه و سنی را ناکام گذاشته و اتهامات علیه شیعیان را که به ناحق و غیر منصفانه رواج یافته است، تضعیف کرده و کاهش دهد.
شرکت‌کنندگان را بر اساس جمعیت مسلمان کشورها سهمیه‌بندی کنیم
وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه دعوت از دانشجویان پاکستانی برای حضور در رقابت‌ها، بر ضرورت افزایش سهمیه شرکت‌کنندگان با توجه به تعداد جمعیت مسلمان کشورها تأکید کرد و گفت: پاکستان پس از اندونزی دومین کشور پرجمعیت جهان اسلام است و 200 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت قاطع، مسلمان حنفی مذهبند آن هم از نوع متعصب نه لیبرال یا سکولار و بی‌توجه به آموزه‌های دینی؛ لذا یک جامعه 200 میلیونی در مقایسه با کشوری با 5 یا 10 میلیون مسلمان نباید به صورت یکسان سهمیه شرکت در مسابقات قرآن دانشجویان داشته باشند و باید تعداد جمعیت مسلمان یک کشور در این زمینه معیار باشد و در تعداد سهمیه‌ها تجدیدنظر شده و در صورت زیادبودن جمعیت مسلمان یک کشور، نمایندگان بیشتری از این کشورها در مسابقات حضور یابند.
شهاب‌الدین دارایی افزود: مثلا در بین انبوه دانشجویان علاقمند به قرآن و فعالیت‌های قرآنی در پاکستان، معرفی دو نفر برای شرکت در رقابت‌ها خیلی کم است و اگر سهمیه‌ها بیشتر می‌شد، رایزنی بهتر می‌توانست پاسخگوی مطالبات قاریان و حافظان ممتاز دانشجو در پاکستان باشد.
مسابقات محتوای برنامه‌های طرح مشهد را تقویت می‌کند
دارایی برگزاری ششمین دوره رقابت‌های قرآنی دانشجویان مسلمان در مشهد مقدس را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این اقدامی خوب و مناسب است و می‌تواند از نظر محتوایی و فرهنگی طرح «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» را غنا بخشیده و تقویت کند.
غنای بار معنوی سفر شرکت‌کنندگان با برگزاری رقابت‌ها در مشهد
رایزن فرهنگی کشورمان تصریح کرد: برگزاری مسابقات در کنار بارگاه و مضجع منور حضرت امام رضا(ع) نیز خود تأثیر معنوی عملی و تربیتی فراوانی برای دانشجویان که تعداد زیادی از آنان از مسلمانان اهل سنت شافعی و حنفی‌اند، خواهد داشت، همچنین برگزاری چنین رقابتی در مشهد می‌تواند در کم‌رنگ کردن شیعه‌هراسی تأثیر داشته باشد.
وی گفت: شرکت‌کنندگان با دیدن فضای معنوی مشهد و اماکن زیارتی خواهند دید که ملت ایران، ملتی متدین و وفادار به اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان پیامبر(ص) است و حضور در حرم رضوی و زیارت این بارگاه، بار معنوی سفر دانشجویان مسلمان را غنی‌تر خواهد کرد.
پیشنهاد مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان دختر  
شهاب‌الدین دارایی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه دانشجویان دختر و بانوان در ایران را پیشنهاد داد و گفت: ما نباید از این حوزه غافل باشیم؛ زیرا دختران دانشجو مادران آینده هستند و انس با قرآن در تربیت فرزندانشان و تبدیل‌کردن کانون‌های خانواده به کانونی‌ قرآنی تأثیرگذار خواهد بود، در ایران به این بخش کمتر پرداخته شده و ما مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان یا دختران دانشجو نداریم.
ضرورت برگزاری مسابقات دانش‌آموزی
دارایی همچنین یادآور شد: مسابقات قرآن در بخش دانش‌آموزی نیز که جمعیت پرشماری در سطح جهان اسلام دارند، باید مورد توجه قرار گیرد و باید مانند بخش دانشجویی این روال را مانند بخش دانشجویی ادامه داد؛ زیرا در غیر این صورت، دانش‌آموزان به عنوان قشری نوپا و نیازمند آموزش‌های قرآنی مغفول مانده و یکباره در دانشگاه با فضای قرآنی مواجه شده و هماهنگ‌شدنشان با برنامه‌های قرآنی شاید کمی سخت به نظر برسد؛ اما اگر به صورت پلکانی و تدریجی مسابقات و برنامه‌های قرآنی اجرا شود، دانش‌آموز پس از ورود به دانشگاه بیشتر با فعالیت‌های قرآنی آشنا خواهد بود و استقبال گسترده‌تری را از محافل و فعالیت‌های قرآنی خواهد کرد.
تکمیل حلقه فعالیت‌های قرآنی ایران در حوزه بین‌الملل
وی در پایان یک بار دیگر تأکید کرد: برگزاری مسابقات قرآن ویژه بانوان و دختران دانشجو و همچنین دانش‌آموزان به صورت بین‌المللی توسط ایران واجب، لازم و ضروری است و در صورت تحقق چنین هدفی، حلقه فعالیت‌های قرآنی کشورمان در حوزه بین‌الملل کامل‌تر خواهد بود.
یادآور می‌شود، تاکنون پنج دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در ایران برگزار شده است و دی‌ماه امسال ششمین دوره این رقابت‌ها  هم‌زمان با طرح «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017» در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
این دوره از رقابت‌ها برای بهمن‌ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده است. پیش‌بینی می‌شود ۵۰ کشور در آن حضور یابند.
زهرا نوکانی

captcha