انفعال و انعطاف؛ دو گلوگاه رخنه فرهنگی و عامل ولنگاری/ برنامه‌ریزی برای هجمه متقابل
کد خبر: 3542352
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
داوود محمدی:

انفعال و انعطاف؛ دو گلوگاه رخنه فرهنگی و عامل ولنگاری/ برنامه‌ریزی برای هجمه متقابل

گروه هنر: رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: همواره در برابر هجمه فرهنگی دشمن یا موضع منفعل دفاعی داشته‌ایم و یا در برابر پذیرش این جریان فرهنگی از خود انعطاف نشان داده‌ایم؛ به هر حال این دو مقوله موجب شده است که اکنون دچار ولنگاری فرهنگی شویم.

داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی از پای ننشسته و در قالب هجمه‌های نظامی و در دو دهه اخیر هجمه فرهنگی سعی در ایجاد اختلال در عزم پولادین و هدفمند این نظام و مردمی که به ندای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران لبیک گفتند، داشتند.

وی گفت: در چند سال گذشته به ویژه در دهه اخیر نگرانی‌هایی از سوی نخبگان نظام و در رأس آنها مقام معظم رهبری در مورد اوج هجمه فرهنگی دشمن عنوان شد که تعابیری همچون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و... از آنها به عمل آمد و اخیراً که وخامت اوضاع گویا به‌حدی بوده است که تعبیر معظم‌له از این کلیدواژه با عبارت ولنگاری فرهنگی یاد شده است.

انفعال و انعطاف؛ دو گلوگاه رخنه فرهنگی و عامل ولنگاری/ برنامه‌ریزی برای هجمه متقابل

محمدی تصریح کرد: تصور می‌شود که آنچه موجب شده است مسائل و مباحث فرهنگی در کشور ما به درجه‌ای برسد که تبدیل به یک مسئله حاد و بغرنج شود که از آن به ولنگاری فرهنگی یاد شده به دو موضوع مربوط می‌شود که یکی از آنها انفعالی است که جامعه در مواجهه با این هجمه داشته است.

وی افزود: موضوع دوم را شاید این گونه بتوان تفسیر کرد که اتفاقاً جامعه در برابر برخی از این مظاهر و مصادیق تهاجم فرهنگی و بروز برخی از جریان‌ها که سنخیتی با باورهای اعتقادی و ایرانی نداشتند، خود را منعطف و پذیرا نشان داده و در برابر زرق و برق این هجمه، خود را در آن مستحیل کرده است. در برخی موارد شاهد بودیم که در فاصله زمانی کوتاهی جامعه با کنار گذاشتن بسیاری از ارزش‌های فرهنگی و بومی، پوسته‌ای از تجدد را بر تن کرده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در این شرایط به‌وجود آمده یکی از راهکارها و راه‌حل‌های اساسی و بنیادین به منظور مقابله و درمان ولنگاری فرهنگی که همچون بیماری بر جامعه ما عارض شده است؛ ابتدا تجهیز و تقویت نظام دفاعی است تا این هجمه بیشتر از آنچه که اکنون رخنه کرده است، پیشروی نکند.

انفعال و انعطاف؛ دو گلوگاه رخنه فرهنگی و عامل ولنگاری/ برنامه‌ریزی برای هجمه متقابل

وی در پایان تأکید کرد: در کنار این دفاع باید به فکر مقابله به‌مثل نیز بود؛ یعنی تنها به نظام تدافعی نیاندیشیم زیرا این نظام تدافعی قطعاً نمی‌تواند تا زمان طولانی با همان صلابت اولیه اثر داشته باشد. باید با هجمه فرهنگی متقابل به مواضع دشمن یورش برد و درصدد تضعیف آن برآمد؛ البته در مورد ماهیت آن باید میان کارشناسان و اصحاب فرهنگ و هنر بحث و بررسی صورت گیرد تا به یک اجماع علمی برسیم؛ لذا برای دست‌یابی به این امر و مختصات آن و رسیدن به قالب‌های اجرایی باید کار بسیار کارشناسی‌شده و هدفمند در دستور کار متولیان عرصه فرهنگ و هنر قرار گیرد.

امیرسجاد دبیریان

captcha