نماز، مرز میان کفر و ایمان است
کد خبر: 3543352
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

نماز، مرز میان کفر و ایمان است

گروه اجتماعی: امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان گفت: جای افسوس است که بسیاری نماز نمی‌خوانند و خود را مسلمان می‌دانند، درحالی‌که در حدیث آمده است فرق بین کفر و ایمان در نماز است؛ کسی که نماز واجب خود را از روی تنبلی و بی مبالاتی ترک کند، وارد کفر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 14 آبان در مسجد مکی این شهرستان، گفت: نماز یکی از ارکان مهم دین اسلام است که رسول‌الله(ص) آن را ستون دین معرفی کرده‌اند، اما متأسفانه امروزه بسیاری از مسلمانان به این رکن مهم دین بی‌توجهی می‌کنند و آن را یک عمل معمولی می‌دانند، درحالی‌که این حیله و مکر شیطان است که یک امر مهم و تأثیرگذار را در چشم انسان‌ها بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.
وی اظهار کرد: هر حکم و عبادتی در اسلام جایگاهی دارد و جایگاه عبادت «نماز» در اسلام و تاثیر آن در ایجاد ارتباط بنده با خداوند، بسیار بزرگ و بااهمیت است. در بین تمام عبادات، انسان از طریق نماز بیشتر می‌تواند با خداوند ارتباط برقرار کند.
امام‌جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان افزود: قرآن و سنت بر نماز اول وقت تأکید فراوان دارند. یکی از حکمت‌های نمازهای پنجگانه آن است که بنده در طول روز با خداوند ارتباط داشته باشد و هر نماز در وقتی که تعیین شده است خوانده شود. اگر نماز عصر در وقت مغرب خوانده شود، گویا بنده در وقت عصر با خداوند ارتباط برقرار نکرده است. هیچ چیزی در دنیا ارزش آن را ندارد که ما در هنگام نماز به آن فکر کنیم. تمام مشغله‌های دنیوی را باید فدای نماز کنیم.
وی بیان کرد: نماز باید با حضور قلب، خشوع و خضوع و اظهار بندگی ادا شود. خداوند متعال آن‌دسته از نمازگزارانی را که نماز را با غفلت می‌خوانند مورد نکوهش قرار می‌دهد و می‌فرماید: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ؛ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ». وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافل هستند.
مولوی عبدالحمید ادامه داد: کسانی که از جایگاه نماز غافل‌اند نمی‌دانند چرا کمرشان را در مقابل خداوند متعال خم می‌کنند و در مقابل او به سجده می‌روند، درحالی‌که در حدیث آمده است نزدیک‌ترین حالتی که بنده با الله تعالی قرب و نزدیکی حاصل می‌کند «سجده» است. خداوند متعال در هنگام نماز تمام پرده‌ها و حجاب‌ها را برمی‌دارد و بنده می‌تواند مستقیما با پروردگار ارتباط برقرار کند.
وی عنوان کرد: نماز چنان عبادتی‌ است که انسان حتی در حالتی که بیمار و روی تخت بیمارستان است هم باید آن را ادا کند. فقط زمانی شخص می‌تواند نماز را به تأخیر بیندازد و آن را در وقتی دیگر ادا کند که قدرت حرکت ‌دادن سرش را نداشته باشد.
امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان افزود: جای افسوس است که بسیاری نماز نمی‌خوانند و خود را مسلمان می‌دانند، درحالی‌که در حدیث آمده است فرق بین کفر و ایمان در نماز است؛ کسی که نماز واجب خود را از روی تنبلی و بی مبالاتی ترک کند، وارد کفر شده است.
مولوی عبدالحمید بیان کرد: نماز انسان را از گناه و معصیت و کارهای زشت بازمی‌دارد؛ «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» نماز مایه‌ حل تمام مشکلات و مصائب  است. در روایات آمده است که رسول اکرم(ص) هرگاه با مشکلی مواجه می‌شدند به نماز روی می‌آوردند.
captcha