ادله عدم تحریف قرآن
کد خبر: 3543420
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
ویسکرمی تشریح کرد:

ادله عدم تحریف قرآن

گروه معارف: یک پژوهشگر قرآنی با اشاره به این‌که خداوند در آیات قرآن بر عدم تحریف قرآن کریم تأکید دارد، اظهار کرد: بهترین دلیل بر عدم تحریف قرآن خود قرآن است کمااینکه در آیه 82 سوره مبارکه نساء می‌خوانیم: «آيا در معانى قرآن نمى‌انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسيارى می‌‏يافتند».

مهرداد ویسکرمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با تحریف قرآن کریم، گفت: قرآن تحریف معنوی شده است؛ به این معنا که از قرآن معنایی برخلاف مراد قرآن برداشت و ترویج شده است، اما تحریف لفظی در قرآن صورت نگرفته است.
وی با اشاره به این‌که در صدر اسلام، انگیزه‌ای برای تحریف قرآن وجود نداشت و شیعه و سنی هر دو روی قرآن اتفاق نظر داشته و مسلمانان برای قرآن حرمت خاصی قائل بودند، تصریح کرد: در آن زمان که کشور اسلامی قدرت فوق‌العاده داشته کسی هم توان تحریف قرآن مسلمانان را نداشته است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که قرآن تحریف نشده و اگر کسانی می‌خواهند بگویند قرآن تحریف شده باید مدرک بیاورند، عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در جلد دوازدهم در تفسیر آیه 9 سوره مبارکه حجر؛ بحث عدم تحریف قرآن را مطرح می‌کند، در این آیه آمده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بی‌ترديد ما اين قرآن را به‌تدريج نازل كرده‌‏ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود».
این محقق و پژوهشگر قرآنی با بیان این‌که بسیاری از علمای ما کتاب عدم تحریف قرآن نوشتند و این به‌خاطر اشتباهی است که بعضی علمای گذشته مانند میرزا حسین نوری و نعمت‌الله جزایری و سایرین انجام دادند، افزود: این بزرگان، می‌خواستند نسبت تحریف قرآن را از دامن شیعه پاک کنند.
دلیل قرآنی عدم تحریف قرآن
وی با اشاره به این‌که خداوند در آیات قرآن بر عدم تحریف قرآن کریم تأکید دارد، اظهار کرد: در آیه 9 سوره مبارکه حجر می‌خوانیم: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بی‌‏ترديد ما اين قرآن را به‌تدريج نازل كرده‌‏ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود» که در آن «ال» عهد ذکری است، یعنی چیزی را می‌دانستید، با وجود «ال» ذهن به‌سمت آن می‌رود که آشنا بوده، لذا ذکر منظور یک امر آشناست که یکی از اسماء قرآن است، پس منظور هز ذکری نبوده بلکه قرآن است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که در این آیه آمده است «وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، که در زبان عرب اسم فاعل به آینده اشاره دارد، مانند آیات «ان‌شاءالله امنون» و «بکم لا حقون»، تصریح کرد: بنابراین خداوند در این آیه می فرماید: ما قرآن را حفظ می‌کنیم بعد این وعده الهی است که می‌فرماید در آینده هم آن‌را حفظ می‌کنیم و هیچ منافاتی ندارد که این وعده از طریق اسباب و علل عملی شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که مرحوم علامه می‌فرماید: این‌که قرآن حفظ شده به دلیل «ذکر» بودن قرآن نیست چراکه کتاب‌های تورات و انجیل هم ذکر بودند پس باید آن‌ها هم حفظ می‌شدند بلکه به‌دلیل وعده الهی است که قرآن را حفظ می‌کند، عنوان کرد: دراصل عدم تحریف قرآن و نزول قرآن، هیچ اختلافی وجود ندارد تنها یک صحبتی بر روی نکات ریزی مانند جابجایی کلمات در قرآن شده که از طرف برخی از افراد مطرح شده است.
دلیل اصلی عدم تحریف قرآن چیست؟
وی با اشاره به این‌که وصفی از قرآن کریم ذکر شده و به ما رسیده است مبنی بر این‌که قرآن معجزه است و این اوصاف در قرآن وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین چون قرآن این اوصاف را دارد معلوم است که تحریف نشده است و علامه روی این نکته تأکید دارند که بهترین دلیل بر عدم تحریف قرآن خود قرآن است، یعنی قرآن را بررسی می‌کنیم که معجزه است یا نه و آیا خللی در آن وجود دارد یا خیر، همان‌گونه که در آیه 82 سوره مبارکه نساء می‌خوانیم: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا؛ آيا در معانى قرآن نمى‌انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسيارى می‌‏يافتند».
 ویسکرمی با اشاره به این‌ موضوع که اگر کسی چیزی را وارد قرآن کرده باشد که در حد معجزه باشد، نقض غرض است، بیان کرد: اگر بشری توانسته مثل قرآن بیاورد، پس دیگر این کتاب معجزه نیست و به بیان دیگر، یکی‌از اوصاف قرآن اعجاز است اگر کسی دست در قرآن ببرد اعجاز قرآن زیر سؤال می‌رود.
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به این‌که مدعیان تحریف قرآن کریم به سه دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: این سه دسته بعضی از محدثین حشویه،  بعضی از اهل تسنن و معدودی از محدثین شیعه، هستند و بعضی نیز معتقدند که بحث تحریف قرآن بیشتر از اهل تسنن رخنه کرده است و محدثین شیعه هم چون تحقیق نکردند همان مطالب را گرفتند، این درحالی است که محققین شیعه و سنی هیچ‌وقت قائل به تحریف قرآن نبوده‌اند، بلکه برخی از محدثین بر اساس یک سری روایات این مسئله را مطرح کردند.
دلایل عدم تحریف قرآن
وی با اشاره به این‌که یکی‌از دلایل عدم تحریف قرآن کریم این است که تاریخ قرآن گواهی می‌دهد که متواتر است، اظهار کرد:  تواتر یکی‌از بدیهیات است و در منطق یقین‌آور است و قرآن هم متواتر است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که دلایل روایی نیز بر عدم تحریف قرآن کریم وجود دارد، عنوان کرد: روایاتی داریم که در آن‌ها آمده است، در هنگام فتنه‌ها به قرآن پناه ببرید که در منابع شیعه و اهل تسنن وارد شده است، اگر قرآن تحریف شده باشد دور به‌وجود می‌آید پس پیامبر اکرم(ص) خبر دادند که در آینده ملاک قرآن است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حدیث ثقلین از احادیثی است که در سند آن شکی وجود ندارد، در این حدیث هم لفظ متعلق به پیامبر اکرم(ص) است هم سند معتبر است و هم بین شیعه و سنی متواتر است؛ عبارت «لن تضلواابدا» در این حدیث نشان می‌دهد، اولاً قرآن و عترت باید با هم باشند و این‌که قرآن و عترت به همین صورت تا قیامت وجود دارند و ملاک و میزان هستند، بنابراین قرآن نباید تحریف شده باشد که پیامبر اکرم(ص) این‌چنین محکم مردم را به تمسک به آن فرا می‌خواند، چراکه هم عصمت قرآن و هم عصمت اهل‌بیت در این حدیث تضمین می‌شود.
وی ادامه داد: ما روایاتی داریم که دستور به عرضه روایات بر قرآن می‌کنند، که هم از پیامبر اکرم(ص) و هم از ائمه اطهار(ع) نقل شده است که اگر روایت با محکمات قرآن مخالف باشد باید کنار بروند پس ملاک قرآن است واین ملاک نمی‌تواند تحریف شده باشد، همچنین روایاتی دیگر داریم که ائمه اطهار(ع) در آن‌ها قرآن را مطابق قرآن فعلی بیان کردند، امام صادق (ع) به صراحت می‌فرمودند قرآن را همانطور که مسلمین می‌خوانند بخوانید و از همین آیات موجود برای استناد استفاده می‌کردند.
ویسکرمی تأکید کرد: ائمه(ع) هیچ‌گاه خلفا را به تحریف لفظی قرآن متهم نکردند و هیچ‌گاه ائمه اطهار(ع) آیه‌ای را نگفتند که بگویند این در قرآن نیست، پس معلوم است ائمه ما همین قرآن را قبول داشتند، خلافت امام علی(ع) شاهد بارز است که حضرت به همین قرآن رایج استناد فرمودند.
captcha