ابلاغ الکترونیک؛ جهشی در کاهش و تکریم مراجعین قضایی
کد خبر: 3544531
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

ابلاغ الکترونیک؛ جهشی در کاهش و تکریم مراجعین قضایی

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان مرکزی با اشاره به اجرای ابلاغ الکترونیک قضایی در استان گفت: خوشبخاته این اقدام در مدت کوتاهی که از اجرای آن می‌گذرد با اقبال خوبی مواجه شده و نوعی انقلاب در سیستم دادگستری محسوب می‌شود، تمام اهداف این سامانه مبتنی است بر کاستن مراجعان به دادگستری، تکریم و رعایت حقوق شهروندی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، امروز، 19 آبان نشست خبری محسن خطیب‌آراء، سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان مرکزی با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد.
محسن خطیب‌آرا، معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان مرکزی در این نشست به تشریح عملکرد این حوزه پرداخت و اظهار کرد: ابلاغ الکترونیکی یکی از برنامه‌هایی است که این معاونت با پیگیری‌های لازم و جامع در حال انجام است و خوشبختانه با اقبال عموم نیز مواجه شده است.
وی ابلاغ الکترونیکی را انقلابی در سیستم فعالیت‌های دادگستری خواند و اظهار کرد: این سیستم تمام هدف خود را مبتنی بر تکریم ارباب رجوع قرار داده و در تمام حالات، حفظ شأن و جایگاه فرد را در نظر گرفته است، چراکه تمام ابلاغ‌ها از طریق سامانه یا ایمیل به فرد مورد نظر اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی افزود: ابلاغ الکترونیک قضایی دارای مزایایی نظیر کاهش مراجعات به دادگستری، تکریم مردم و رعایت حقوق شهروندی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کارکنان دادگستری را به همراه دارد، بیشترین مزایای این خدمات متوجه مردم استان خواهد بود.
خطیب‌آرا ایجاد حساب کاربری را یکی از مهمترین مفاد آیین نامه شرایط و نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی دانست و تصریح کرد: پیرو این حساب نشانه الکترونیکی به هر یک از مراجعین به قوه قضاییه به منظور دسترسی راحت به سامانه ابلاغ، داده می‌شود که با استفاده از این گذرواژه می‌تواند به اطلاعات ابلاغی خود دسترسی داشته باشد بنابراین افراد با مراجعه به سامانه«ثنا» (سامانه ثبت نام الکترونیکی) می‌توانند حساب کاربری ایجاد کرده و کد شناسه خود که مانند کدملی مختص به خود فرد است را دریافت کند. هرچند قبل از مراجعه به دستگاه قضایی، ضرورتی بر انجام این کار وجود ندارد اما اگر بعد از این هر فردی برای هر کاری به دستگاه قضا مراجعه کند باید حتما ثبت‌نام الکترونیکی انجام دهد تا حساب کابری برای او تشکیل شود.
خطیب‌آرا بابیان اینکه ایجاد و راه‌اندازی سامانه ثبت نام الکترونیکی ثنا یکی از وظایف مرکز آمار و فناوری اطلاعات دادگستری است، اظهار کرد: بنابراین دستور، واحدهای قضایی و ضابطین باید در فرایند تحقیق، رسیدگی و اجرای احکام، از سامانه‌های مذکور استفاده کنند.  
خطیب‌آرا در بخشی از سخنان خود به روند ثبت‌نام مراجعین به دادگستری اشاره کرد و گفت: در اولین گام باید مراجعه حضوری شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی انجام شود و این مراجعه و ثبت‌نام در سامانه مستلزم داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه و برای نماینده شخص حقوقی معرفی نامه معتبر می‌باشد، ثبت اطلاعات لازم توسط کارمند دادگستری انجام شده و پس از ثبت‌نام نیز کد امنیتی به شماره همراه فرد یا ایمیل وی ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: دریافت کد امنیتی از ارباب رجوع و ثبت آن در سامانه، چاپ برگ اول اطلاعات ثبت شده، امضای برگ چاپ شده توسط ارباب رجوع، تحویل برگ امضا شده به متصدی مربوطه برای نگهداری در بایگانی، چاپ برگ دوم اطلاعات ثبت شده و تحویل به ارباب رجوع به عنوان رسید ارباب رجوع، ارسال کد رمز شخصی به ایمیل یا شماره همراه ارایه شده ارباب رجوع از دیگر مراحل ثبت‌نام در دادگستری است.  
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان بابیان اینکه شروع آزمایشی ثبت‌نام در حوزه‌های قضایی ساوه و اراک آغاز شده است، تصریح کرد: ثبت‌نام وکلا و کارشناسان در تمام حوزه‌های قضایی استان مهرماه جاری انجام شد، در این مرحله ایرادها رفع و مشکلات مربوط به مراجعه حضوری به حوزه‌های قضایی رفع و آموزش‌های لازم به متصدیان داده شد.
خطیب‌آرا بیان کرد: طبق اعلام رئیس قوه قضائیه از 12 مهر ماه تمام ابلاغیه‌های اشخاص حقیقی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند به صورت الکترونیک به حساب کاربری افراد ارسال شد، زمان ارسال پیامک و درج در سامانه به عنوان ابلاغ قانونی و رؤیت توسط شخص به منزله ابلاغ واقعی است.
وی در خصوص آمار ثبت‌نام‌ها و ابلاغیه‌های الکترونیکی ارسال شده در استان گفت: اخرین وضعیت از ثبت‌نام الکترونیکی در استان 10هزار نفر است که در مجموع 16 درصد پرونده‌های تشکیل شده ثبت‌نام الکترونیکی هستند در طول یک ماهی که از ثبت‌نام الکترونیکی می‌گذرد برای تمام حوزه‌های قضایی 70 جلسه آموزشی ویژه همکارانی که به نوعی در زیرساخت این کار فعال هستند برگزار شده است، با روند روبه رشد در حوزه ثبت‌نام الکترونیکی امیدواریم تا سال آینده تمام فرایندهای ابلاغیه ما، الکترونیکی انجام شود.
خطیب‌آرا با بیان اینکه تمام اشخاصی که ثبت‌نام خود را تکمیل کردند جهت مشاهده ابلاغ الکترونیک خود باید به سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس www.eblagh.adliran.ir مراجعه کنند، ادامه داد: در صورت تغییر اطالاعات و رمز شخصی خود از قبیل آدرس و شماره تلفن همراه باید هرچه سریعتر به سامانه www.sana.adliran.ir مراجعه کنند و با مشاهده بروز هرگونه مشکل با شماره 33418112 تماس بگیرند.
وی با اشاره به اینکه صدردصد حوزه‌های قضایی ما به سامانه‌های الکترونیک، اتوماسیون اداری و سامانه سمپ که لازمه کاری دادگستری است مجهز هستند، اظهار کرد: در طول این مدت برای اینکه خدمات بهتری را به عموم شهروندان ارائه دهیم شورای حل اختلاف را نیز به این سامانه‌ها تجهیز کردیم.
خطیب‌آرا در ادامه بابیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نیز ما مجهز عمل کردیم و اجازه هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات مراجعین گرفته شده است ابراز کرد: اطلاعلات جامعه هدف در مرکزی ذخیره و نگهداری الکترونیک می‌شود، سیستم‌های ما دارای سِرورهای بسیار حساس و استراتژیک بسیار قوی هستند که از داده‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.
وی تصریح کرد: اولین گام را با اعتباری بالغ بر 500 ملیون تومان برداشتیم، استانداردسازی لازم انجام شده است، به همین منظور سِرور مرکزی را که صدردصد قابل اطمینان است را جهت ارتقای کارکردها راه‌اندازی کردیم.
وی در تعریف پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیر عامل یعنی اینکه خدماتی را انجام دهیم که با بروز شرایط اضطرار یدک‌هایی را داشته باشیم که در مواقع لزوم استفاده کنیم، تا اختلالی در حوزه خدمت رسانی ایجاد نشود به همین منظور فاز دوم ثبت ابلاغیه‌ها را در دادستانی عمومی و انقلاب اراک در دستور کار قرار دادیم و تا 90 درصد کار نیز انجام شده است، پشتیبانی سرورهای خود را در آنجا بارگذاری می‌کنیم که اگر به هر دلیلی سیستم مرکزی دچار آسیب شد در ارائه خدمات با وقفه مواجه نشویم.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان مرکزی با ابراز امیدواری از اینکه روز به روز بر پیشرفت خود در حوزه خدمت رسانی به عموم شهروندان و رعایت حقوق شهروندی خواهیم افزود، از استان مرکزی به عنوان سومین استان در حوزه ثبت نام الکترونیکی یاد کرد و افزود: شورای آمار و فناوری اطلاعات ماهی یک‌ بار تمام فرایندهای انجام شده را به دقت رصد می‌کند و تمام هدف خود را مبتنی بر کاستن مراجعین به دادگستری و رعایت حقوق شهروندی استوار کرده است.
captcha