تأثیر مدل لحنی بر میزان نفَس قاری/ علت پیری زودرس صوت + عکس
کد خبر: 3544830
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
در نشست تخصصی اردوی آموزشی فرهنگسرای قرآن مطرح شد:

تأثیر مدل لحنی بر میزان نفَس قاری/ علت پیری زودرس صوت + عکس

گروه جلسات و محافل: در اولین نشست تخصصی تلاوت اردوی آموزشی فرهنگ‌سرای قرآن تهران در مشهد مقدس که امروز 19 آبان ماه با حضور قاریان بین‌المللی و قاریان جوان برپا شد به نکاتی در باب تلاوت صحیح اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مشهد مقدس، اولین نشست تخصصی تلاوت قرآن کریم اردوی آموزشی مشهد مقدس فرهنگسرای قرآن، امروز 19 آبان ماه ساعت 14 در سالن همایش محل اسکان این کاروان، برگزار شد.

احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی در ابتدا با ذکر برنامه‌ها در ادامه سفر، از دعوت جواد فروغی به فرهنگسرای قرآن صحبت کرد و گفت: جواد فروغی بهترین خاطره بعضی قاریان است و موج بزرگی را درست کرد که یک نسلی جذب تلاوت قرآن کریم شدند و قول داده است تا در اولین فرصت به فرهنگسرای قرآن بیاید.

اولین نشست تخصصی تلاوت قرآن کریم در اردوی آموزشی مشهد مقدس+عکس

ابوالقاسمی در ادامه با بیان اینکه جلسات آموزشی همه جا هست گفت: چه چیزی امروزه مورد نیاز جامعه قرآنی است و ما باید به کدام سمت برویم، به ضرورت پرداختن به مباحث اعتقادی و اخلاقی و سبک زندگی اسلامی اشاره کرد.

سپس امین پویا، قاری و مدرس قرآن کریم دقایقی، درباره اهمیت این دوره ها صحبت کرد و گفت: این دوره ها فقط بحث فنی تلاوت نیست، چون جلسات زیادی هست که مباحث صوت و لحنی در آنها بیان می‌شود. پویا در ادامه نگاه احمد ابولقاسمی را به تلاوت قرآن کریم، متفاوت از قاریان دیگر دانست و گفت: از همه دعوت می‌کنم تا در این نشست ها شرکت کنند و از مباحث مطرح شده استفاده کنند.

اولین نشست تخصصی تلاوت قرآن کریم در اردوی آموزشی مشهد مقدس+عکس

سپس احمد ابوالقاسمی، در ادامه به بیان مباحث صوت و لحنی پرداخت. از جمله نکاتی که ابوالقاسمی به آن اشاره کرد، مضرات استفاده قاریان از نفس بلند بود که در این باره گفت: نفس‌های طولانی خواندن، در مستمع، هیجان ایجاد می‌کند. تنها هنری که نفس می‌خواهد، تلاوت قرآن است. وی توصیه کرد در هیچ تمرین تلاوتی، نفس های طولانی تلاوت نکنید، مگر اینکه نیم ساعت قبل از نفس‌های بلند، صدا را گرم کنید.

ابوالقاسمی ادامه داد: هنر تلاوت قرآن کریم، به دلیل اینکه نفس می‌خواهد، صوت را زود پیر می‌کند. اگر در تلاوت قرآن، صدا بگیرد، خروجی صوت اشتباه است. وی در ادامه با اشاره به اینکه مدل لحنی بر میزان نفس تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: علت پیری زودرس صوت قاریان ما بلندخوانی است.

احمد ابوالقاسمی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه فسه خوانی در مکاتب موسیقی جهان دارد شکل می‌گیرد، در مقابل تلاوت های ما که تمام حجم صدا را استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه به اهمیت تجربه در تلاوت قرآن کریم پرداخت و گفت: مثلا در کنار دریا، میزان نفس بیشتر می‌شود و در ارتفاع، مثلا بالای کوه، 10 ثانیه از میزان نفس کم می‌شود.

در ادامه محمدرضا پورزرگری قاری بین المللی، دقایقی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به مهارت های صوتی گفت: قاریان جوان ما باید، مهارت های صوتی  و مبحث کنترل حجم صوت را در تلاوت یاد بگیرند و رعایت کنند. همچنین، مکث بین آیات باید بیشتر باشد.

اولین نشست تخصصی تلاوت قرآن کریم در اردوی آموزشی مشهد مقدس+عکس

در ادامه اعضای جلسه به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و احمد ابوالقاسمی نکات صوت و لحنی آنها را متذکر شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ - ۰۹:۰۹
0
0
با رعایت نکات و دستورات قرآنی در بهتر قرائت قرآن خیلی تاثیر گذار است
captcha