وجهه اجتماعی نماز در همه ارکان متجلی شود
کد خبر: 3544924
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
آیت‎الله اعرافی:

وجهه اجتماعی نماز در همه ارکان متجلی شود

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‎های علمیه با بیان اینکه نماز، مجموعه‎ مرکبی از افعال و اذکار و نمادی از تواضع و خشوع در مقابل خداوند است گفت: وجهه اجتماعی نماز باید در همه ارکان متجلی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)از قم، آیت‎الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در دومین اجلاس نماز استان قم در مجتمع عالی امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که نماز قله همه عبادت‎ها است، گفت: نماز، مجموعه‎ مرکبی از افعال و اذکار و نمادی از تواضع و خشوع در مقابل خداوند است که این مسئله در تاریخ عبادات نیز وجود داشته است.
مدیر حوزه‎های علمیه یادآورشد: وقتی از امام سجاد(ع) سوال شد که چرا این همه در نماز حالت شیدایی به شما دست می‎دهد فرمودند که من از حال شما تعجب می کنم که چنین سخنی بیان می‎کنید زیرا آستانه نماز آستانه عظیمی است و هنگامی که انسان در مقابل خدا دستش را بلند می کند در مقابل چه عرصه عظیمی قرار می‎گیرد.
وی افزود: یکی از آثار نماز قبول آن است که هر نماز نسبت به نماز قبلی متفاوت است؛ یعنی اگر انسان یک نماز به جا می‎آورد باید نسبت به گذشته متفاوت باشد؛ چنانچه بزرگان دین چنان بودند و هر نماز یک پله از پلکان آسمانی بود که آنها را به خدا نزدیک می‎کرد.
این استاد حوزه تصریح کرد: نماز نیز مانند قرآن دارای بطون مختلف است به همین جهت این جایگاه باید مشخص شود ولی متاسفانه امروز با یک قرائت سکولاریستی، مواجه هستیم که سعی دارد این بطون را از حالت اجتماعی خارج کند.
مدیر حوزه‎های علمیه یادآورشد: اولین قرائت سکولاریستی از دین، حج ،نماز، مسجد، حج و تمام مظاهر اسلامی است و دیگری قرائت درست از این مناسک و شعائر؛ امروزه حج و نماز در نگاه آمریکایی و سکولاریست ها و وعاظ السلاطین پیرو آنها مساله‎ای به دور از اجتماع و سیاست است و از حقیقت نگاه اجتماعی و سیاسی خود جدا شده است.
اعرافی با ذکر این مطلب که قرائت سکولاریستی بیان می‎کند که عبادات باید رابطه انسان را با خدا تنظیم کند که این هیچ ارتباطی به فرهنگ و اجتماع و سیاست ندارد، افزود: به قول رهبر انقلاب، امام راحل در زمانی که رهبر معظم انقلاب سخنرانی خود در سازمان ملل را تنظیم کردند به ایشان فرمودند که در سازمان ملل حتما روی مسئله اسلام سیاسی تاکید کنید.
وی با اشاره به این نکته این نگاه غلط تفسیری در همه شئون تسری پیدا کرده است، اظهارکرد: متاسفانه اینکه در معماری و شهرسازی مسجد را از محوریت اقتصاد و فرهنگ و جامعه جدا کرده‌ایم، نشاندهنده این خلا در بحث سبک زندگی و اجتماعی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: عمده عبادات ما کاملا در یک میدان و ملزومه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی قرار گیرد؛ عالی ترین عبادات نماز است و عالی ترین نمازها در جماعت و جمعه و مسجد است؛ از زمانی که نماز و مسجد بینان نهاده شد، فریاد اجتماعی و سیاسی وجود داشت که انقلاب اسلامی آن را احیا کرد.
اعرافی با ذکر این مطلب که اگر عبادات در یک برنامه ریزی اجتماعی قرار گرفت قطعا بخش عظیمی از آسیب‎های اجتماعی برطرف می‎شود، گفت: البته این مساله نیازمند امام جماعت و هیئت امنای طراز، امکان پذیر است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‎های 10 گانه بزرگ اجتماعی امروز بیان کرد: فعالان عرصه نماز باید این واقعیت‌ها را درک کنند و نقش خود و مسجد را در زمینه جلوگیری و توقف این آسیب ها ایفا کنند؛ وجود تعداد بالای معتادان، 500 هزار زندانی، 10 میلیون حاشیه نشین، تعداد بالای جوانان از سن ازدواج گذشته و آسیب‎های بسیار بزرگی برای جامعه است که باید فکری برای آنها کرد.
مدیر حوزه‎های علمیه نیز با اشاره برخی از مشکلات اجتماعی در قم گفت: با توجه به اینکه قم جایگاه و عظمت تاریخی و سابقه درخشان علمی در دنیا دارد نباید کوچکترین کاستی در این زمینه‎ها داشته باشند.
این استاد حوزه در بیان شاخص‎های مسجد شاخص طراز اسلامی گفت: دسترسی مسجد در هر محل و اینکه سه وقت نماز جماعت در آن اقامه شود و اینکه مسجد نقش محوری در محله داشته باشد و محوریت امام جماعت در محل و مسجد و ایجاد اتاق مشاوره اجتماعی در مسجد و شرایط لازم در اداره کنندگان مسجد و رسیدگی به محرومان و نیازمند و توجه به مقوله های اجتماعی و... از جمله این شاخص‎ها است.
captcha