آئین تکریم کتابداران خراسان رضوی/ فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شدند
کد خبر: 3544929
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
ظهر امروز برگزار شد؛

آئین تکریم کتابداران خراسان رضوی/ فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شدند

گروه فرهنگی: آئین تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی و مسئولان فرهنگی خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آئین تکریم کتابداران و ترویج فرهنگی کتابخوانی، صبح امروز، 20 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلان نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در ابتدای مراسم، پس از قرائت قرآن کریم توسط هادی اسفیدانی، قاری ممتاز کشور، حسین اکبری، مدیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی، با بیان اینکه همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز شده و رشد کرده‌اند، ادامه داد: تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نیست، آئین مقدس اسلام نیز بیشترین بهره را از کتاب برده است چراکه پیامبر(ص) رسالتش را با فرمان خواندن، از سوی خدا آغاز می‌کند.
اکبری فرهنگ را محوری‌ترین مؤلفه هویتی یک ملت دانست و در همین راستا، اضافه کرد: یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه در بین نوجوانان وجوانان است.
نقش ترویج فرهنگ کتابخوانی در امنیت کشور
وی ترویج فرهنگ کتابخوانی را از مؤلفه‌های تاثیرگذار در تامین امنیت ملی برشمرد و توضیح داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند، هرپیشرفتی به نوعی بر پایه دانش استوار است چراکه علوم، ابزاری در دست بشر هستند و او را بر کشف رمز و رازهای هستی قدرتوانایی می‌بخشند؛ علم مایه قدرت و ثروت در هرکشور است که اگر فراهم شود، بی‌شک اقتدار ملی به دست خواهد آمد که مهم‌ترین نتیجه آن نیز، مصونیت بخشی به کشور در مقابل دشمنان است.
مدیر کل کتابخانه‌های خراسان رضوی افزود: بی‌شک نقش کتاب و کتابخوانی در این حوزه بسیار قابل توجه است که باید قدر دانسته شود؛ همچنین نقش خیران اهدا کتاب و کتابخانه‌ساز، کتابخانه مردمی، مشارکتی نباید فراموش شود چراکه تلاش آنان نقش مؤثری در تحقق آرمان‌های دهه پیشرفت و عدالت دارد.
در ادامه، سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه شاخص‌های مطالعه و کتابخوانی در استان خراسان رضوی تفاوت چشم‌گیری با سال‌های گذشته داشته است، توضیح داد: این‌ها همه مرهون زحمات همکاران ما در نهاد کتابخانه‌های استان است؛ تعداد کتابخانه‌های عمومی تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده، که بخش زیادی از آن، به دلیل اهتمام نهاد کتابخانه‌های استان به این مسئله بوده است.
وی در همین راستا به برخی دیگر از خدمات نهاد کتابخانه‌های استان از جمله ایجاد کتابخانه‌های سیار اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی کتابخوانی، ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی، کتابخانه‌های خیرساز و سیار نیز از خلاقیت‌ها و اقدامات ارزشمند انجام‌گرفته در این دوره است.
وی ادامه داد: امیدوارم با تلاش مضاعفی که همکاران در نهاد کتابخانه‌های استان دارند، اهتمام مثال‌زدنی که از آنان سراغ داریم با همکاری مسئولان استانی، برگ‌های افتخار، یکی پس از دیگری مضاعف گردد و این مسیر رشد و توسعه که اقتضای خراسان و خراسان رضوی، به عنوان مهد تمدن اسلامی و ایرانی است ادامه پیدا کند.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز که سخنران دیگر این مراسم بود، با ابراز این مطلب که سرمایه‌گذاری نظام در حوزه کتاب و کتابخوانی زیاد نیست، خطاب به فعالان عرصه کتابخوانی، تاکید کرد: اگر قصد داشته باشیم تا با استفاده از رفتاری مهربانانه، کودکان و نوجوان را وارد عرصه کتابخوانی کنیم و بتوانیم این کار را انجام دهیم، می‌توانیم کمبودهای موجود را جبران کرده و آن حداقل‌ها را به حداکثر برسانیم.
چاپ غیررسمی، یکی از  معضلات حوزه کتاب است
حجت‌الاسلام پژمان‌فر، چاپ غیررسمی کتب، با تیراژهای بالا را یکی از آسیب‌های موجود در حوزه کتاب برشمرد و اضافه کرد: این مطلب را در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس جمهور مطرح کردم که ایشان اظهار ناراحتی کردند و دستور پیگیری دادند.
حجت‌الاسلام پژمانفر در پایان سخنانش، با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه کتاب، حضور مردم را راه حل جبران کمبودها و مقابله با دشمن در عرصه تهاجم فرهنگی دانست و بیان کرد: واقعا امکاناتی وجود ندارد، ما در حوزه کتاب با مشکلات اعتبارات مواجه هستیم.
وی ادامه داد: من در جریان این مشکلات هستم اما شرایط عمومی نیز بیشتر از این اقتضا نمی‌کند؛ ما تلاش کردیم در برنامه ششم توسعه و قانون برنامه و بودجه توجه بیشتری به این امر صورت گیرد، ما نباید منتظر اسلحه باشیم و دست از مبارزه بکشیم بلکه اگر اسلحه نرسید باید با سنگ مقابله کنیم همانگونه که در زمان دفاع مقدس، جوانان ما با کوکتل مولوتوف خرمشهر را نگه‌داشتند و با تمام ظرفیت‌ها ایستادند که البته راهی جز این هم وجود ندارد.
یادآور می‌شود، در پایان مراسم، از نویسندگان برگزیده، اهداکنندگان برتر کتاب، کتابداران پیشکسوت و نمونه، مسئولان نمونه کتابخانه‌ها، کتابداران برتر، خدمتگزاران نمونه، کتابخوانان نمونه و خبرنگاران برتر حوزه کتاب تقدیر شد.
captcha