مخاطبان جهانی اربعین را شناسایی کنیم/ نجات جهان با هیهات منا الذلة
کد خبر: 3545098
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
موسوی هوایی تشریح کرد:

مخاطبان جهانی اربعین را شناسایی کنیم/ نجات جهان با هیهات منا الذلة

گروه جامعه: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: باید مخاطبان پیام جهانی اربعین به درستی و به صورت مجزا در تمام جهان شناسایی و برای هر گروه محتوای مناسب معرفی هدف امام حسین(ع) تهیه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح جایگاه کنونی مناسک اربعین در جامعه جهانی و پیامی که این مناسک می‌تواند برای مردم جهان ارائه کند پرداخت و اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین و در واقع تجدید میثاق با سید‌الشهداء(ع) آن هم با این گستردگی مسئله بزرگ اسلامی و یک حادثه عظیم اجتماعی بین مسلمانان و در بلاد مسلمانان است.

مردم هر روز به آرمان‌های سید‌الشهداء(ع) عارف‌تر می‌شوند

وی ادامه داد: این مسئله عمق و گستره خوبی را به خود جذب کرده و از لحاظ فهم و درک، کسانی که این حرکت را انجام می‌دهند هر روز به آرمان‌های سیدالشهداء عارف‌تر می‌شوند و هر ساله می‌بینیم رشد افراد از منظر کمی و کیفی بالاتر می‌رود و برخی از آسیب‌های جزئی که قبلاً بوده اکنون کمتر شده است چرا که مردم می‌فهمند که مکتب سیدالشها مکتب عقلایی همراه با بالاترین عواطف و محبت‌ها است.

ترکیب دو مقوله عقل و عشق در قیام امام حسین(ع)

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ترکیب دو مقوله عقل و عشق کاملاً در نهضت سیدالشهداء روشن است، اظهار کرد: اکنون این مسئله آرام آرام به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند بر همین اساس خود زائران و کسانی که با پیاده‌روی اربعین مرتبط هستند باید مسائل مختلفی را رعایت کنند. امام حسین(ع) بر اساس شناختی که داشتند و با هدف نجات امت اسلامی، حل معضل امت اسلامی و مقابله با دیکتاتوری بی خدایی و ضد دینی یزید قیام کردند. مردم هم اکنون در حال شناخت همین راه و پی بردن به ماهیت یزید و شمر زمان خود هستند و وقتی می‌بینند که قراردادهای آنچنانی بین رژیم صهیونیستی و عربستان صورت می‌گیرد متوجه می‌شوند که اتفاقاتی در جهان اسلام در حال رخ‌دادن است.

مردم آرام آرام در حال آموختن زبان یکدیگر هستند

وی روشنگری‌ها و ارتباط گرفتن‌های مردم در مسیر اربعین را یادآور شد و گفت: آرام آرام هم مردم ایران و هم مردم عراق و سایر کشورها در حال آموختن زبان یکدیگر هستند تا بهتر بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. اکنون تضارب آرای اینچینین در حال صورت گرفتن است. بنابراین باید تلاش کنیم انتقال معارف امام حسین(ع) و هوشیاری در مقابل دشمنان اسلام در پیاده روی اربعین رخ‌دهد.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی تصریح کرد: کسانی که مخالف این سیر عقلایی هستند افراد ضعیفی در جمعیت هستند. البته از تحریک احساسات گروه‌های مختلف و اهل سنتی که به محبت امام حسین(ع) در این مراسم شرکت می‌کنند و تعداد آنها هم بسیار زیاد است باید خودداری کنیم. مسیحیان، یهودی‌ها، صائبین و ... نیز همه به عشق یک انسان والا که مبارزه کرده است در اربعین حضور دارند و وقتی داستان امام حسین را می‌خوانند خونشان به جوش می‌آید و می‌خواهند با شرکت در این راهپیمایی کاری کنند.

مخاطبان جهانی را در مراسم اربعین بشناسیم

وی در ادامه به نقش مهم رسانه‌ها در جهانی کردن پیام اربعین اشاره و عنوان کرد: اربعین اقیانوس عظیمی است که باید از آن گوهرها استخراج کرد اما کار رسانه‌ای خیلی کمی در این خصوص صورت گرفته و باید با سناریوهای خوبی سراغ این کار رفت و با مستندسازی‌های خاص و عمومی، مستندهایی که مرتبط با کشورهای مختلف است تهیه شود. در این کار باید قاره آفریقا، اروپا، امریکا و ... به صورت مجزا در نظر گرفته و برای آنها مستند ساخت یعنی مخاطبان جهانی را به درستی شناخت و برای آنها بر اساس شاخص‌ها و ویژگی‌هایشان محصول فرهنگی تولید و در رسانه‌های آن کشورها بازتاب داد. البته باید کاری کرد هر فردی از هر کشوری که به این مراسم می‌آید خود به یک رسانه برای رساندن پیام امام حسین(ع) تبدیل شوند.

موسوی هوایی به قابلیت بالای شبکه‌های اجتماعی به ویژه با توجه به حذف برخی شبکه‌های ایران در ماهواره‌های بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: در خصوص جنبه‌های فرهنگی اربعین هنوز به انسجام نرسیده‌ایم و فعلاً در مرحله ساماندهی اربعین هستیم تا مردم قانونی بروند و بازگردند و امنیت آنها برقرار باشد فعلاً در این فضا کار می‌شود اما در آینده که این مسائل حل شود باید وارد جنبه‌های گسترده بین‌المللی اربعین برویم.

تا امام حسین(ع) جهانی نشود ظهور واقع نمی‌شود

وی با اشاره به صحبت‌های حاج آقا مجتبی تهرانی که مطرح کرده‌اند «تا امام حسین(ع) جهانی نشود ظهور واقع نمی‌شود» گفت: این سخن برآمده از روایت‌ها و سیره اهل بیت(ع) است. البته غیر از راهپیمایی اربعین برنامه شیرخوارگان حسینی نیز در بسیاری از کشورها و شهرها برگزار می‌شود. قدر مسلم خود اهل بیت(ع) به این مسئله توجه می‌فرمایند که مردم در سراسر جهان اینگونه برای عاشورا وقت می‌گذارند. بسیاری از رسانه‌های محلی هم چاره‌ای جز انتشار این اخبار ندارند اما رسانه‌های بزرگ در سطح جهان در دست صهیونیست‌ها است و آنها به هیچ وجه نمی‌خواهند مسائل مثبت جهان اسلام را منتشر کنند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در پاسخ به این سؤال که اهداف و پیام‌های جهانی امام حسین(ع) کدام پیام‌ها هستند و چگونه باید به جهان شناساند؟ گفت: پیام امام حسین(ع) در زیارتنامه اربعین روشن گفته شده است. اربعین یک زیارت عام و پر محتوا است. در این زیارتنامه آمده است که «شما که قیام کردید و خونتان را در راه خدا دادید برای اینکه بندگان خدا را از جهالت دربیاورید» یعنی امام حسین(ع) به دنبال عالم کردن و آگاه کردن مردم است. همه عالم آگاه شدن را دوست دارند و از جهالت و تاریکی فرار می‌کنند و می‌خواهند به نور برسند امام حسین(ع) برای ایجاد نور علم و آگاهی و فهم و معرفت حرکت کردند. همه عالم اکنون به دنبال این شعار هستند.

مردم سرگردان را «هیهات منا الذله» حسین(ع) نجات می‌دهد

وی ادامه داد: در زیارت نامه اربعین آمده است که این قیام برای خارج کردن مردم از سرگردانی و گمراهی بوده؛ اکنون بسیاری از مردم دنیا در سرگردانی هستند یعنی حیرت دارند و حق و باطل را تشخیص نمی‌دهند. در حالی که اگر با ماجرای کربلا و اصول اصلی سید الشهداء که به صورت شعار درآمده از جمله «هیهات منا الذله» و اراده اصلاح در امت و اصلاح بین جامعه انسانی آشنا شوند می‌فهمند که حق این حرف‌ها، کلمات و گذاره‌ها است و به دنبال چنین گذاره‌هایی باید رفت.

حرارت و گرمی حسین(ع) در قلب‌های همه مومنان به حقیقت وجود دارد

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند: حرارت و گرمی از کشته شدن امام حسین (ع) در قلوب مومنان ایجاد می‌شود. مومنان نه فقط مومنان به اسلام بلکه مومنان به حق و افرادی که حق و آزادگی را دوست دارند این حرارت و گرمی را حس می کنند.

وی خواستار تمرکز و توجه بیشتر به محتوای زیارت اربعین شد و گفت: این زیارت نامه ترسیم زیبایی از خط و مشی سید الشهدا و اعلام برائت نسبت به خطوطی است که موجب انحراف فکری می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در پایان گفت: هدف امام حسین(ع) آگاهی بخشی بود و در طول مسیر و در کربلا نیز تمام تلاش خود را در این خصوص انجام داد و حتی پیشنهاداتی دادند تا خونریزی نشود اما وقتی به مرحله‌ای رسیدند که دیدند فقط ریخته شدن خون ایشان است که می‌تواند مردم را نجات دهد فداکاری و ایستادگی کردند. اکنون نیز اگر همین اصول را بیان کنیم پیام عاشورا را رسانده‌ایم.

captcha