سال‌های آینده سفر اربعین شبیه سفر به مشهد خواهد شد/ کاهش سالانه 30 درصد مشکلات
کد خبر: 3545116
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
ذوالفقاری:

سال‌های آینده سفر اربعین شبیه سفر به مشهد خواهد شد/ کاهش سالانه 30 درصد مشکلات

گروه جامعه: رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات سفر اربعین به دلیل زیرساخت‌ها است، گفت: اگر سالی 30 درصد مشکلات را کاهش دهیم تا چهار سال آینده سفر اربعین شبیه به سفر مشهد خواهدشد.

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که چه مشکلات اساسی در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی وجود دارد، گفت: سال گذشته حدود 150 مشکل در خصوص پیاده روی اربعین احصا شد و ارزیابی ما این است که 30 تا 50 درصد مشکلاتی که سال گذشته بوده را امسال مرتفع کنیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به زیرساخت‌های این سفر است و بخش دیگر مشکلاتی است که عارض می‌شود و نمی‌توان برای آنها کاری کرد. یکی از مشکلات، ازدحامی است که اکنون در مهران وجود دارد و ما تلاش داریم آن را کاهش دهیم اما بخشی از این مشکل به همکاری مردم باز می‌گردد تا بتوان جمعیت را کنترل کرد.

جاده مرز مهران هنوز چهاربانده نشده است

ذوالفقاری با اشاره به اینکه جاده مرز مهران هنوز چهار بانده نشده است از سوی دیگر مردم هم اصرار دارند که از مرز مهران تردد کنند، گفت: وقتی این مسئله حل نشود بخشی از مشکلاتی که ما احصا کرده‌ایم نیز حل نخواهد‌ شد و ممکن است علی‌رغم همه برنامه‌ریزی‌ها با توجه به بازگشت دفعی بسیاری از زائران در حمل و نقل یا ترافیک مشکلاتی به وجود بیاید.

وی ریختن زباله در مسیرها را یکی دیگر از مشکلات مهم این حوزه دانست و گفت: کمیته‌ای برای این مسئله تشکیل شده تا با کمک مردم و داوطلبان زباله‌های مسیر پیاده روی در داخل ایران و عراق جمع‌آوری شود اما علی رغم این مسئله نمی‌توان کل مسیر را پاکسازی کرد و فقط این خود مردم هستند که می‌توانند در این زمینه همکاری کنند و با همراه داشتن یک کیسه برای زباله‌های خود مسیر را پاکیزه نگه‌ دارند.

امید داریم به جایی برسیم که به جای موکب زائر‌سرا داشته باشیم

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور افزود: اگر سالی بتوانیم 30 درصد مشکلات را کاهش دهیم شرایط ما در سه تا چهار سال آینده به وضعیتی می‌رسد که رفتن به زیارت اربعین شبیه به سفر به مشهد شود. اکنون موکب‌ها به صورت چادر هست و ما امید داریم زمانی برسد که به جای موکب‌ها زائر سراها ایجاد‌ شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی افراد سال‌‌های گذشته از احساسات و اشتیاق مردم سوء استفاده کردند برای مقابله با این افراد برنامه‌ای دارید؟ گفت: مردم باید آگاه باشند که در اربعین اعزام‌ها به این صورت نیست که کاروانی در داخل کشور تشکیل شود و فردی از مردم پول بگیرد و اعلام کند که آنها را به سفر می‌برد و باز می‌گرداند بلکه صرفاً افرادی که تجربه دارند و مسیر را بلد هستند مسئول یک گروه می‌شوند و با هم به سفر اربعین رفته و باز می‌گردند و کار مدیر مدیرت و هماهنگی است و کسی حق پول گرفتن از مردم را ندارد و کرایه وسایل نقلیه هم توسط خود مردم پرداخت می‌شود.

ذوالفقاری افزود: مشکل ویزای جعلی نیز عدد پایینی بود اما این مسئله رسانه‌ای شد تا مردم هوشمندتر باشند و کلاهبرداری نشود وگرنه عدد به میزانی نبود که ایجاد نگرانی کند افرادی شروع به این کار کرده بودند که جلوی آن گرفته شد.

captcha