راهپیمایی اربعین و تحقق وحدت ادیان و مذاهب
کد خبر: 3545353
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
یادداشت وارده/

راهپیمایی اربعین و تحقق وحدت ادیان و مذاهب

گروه سیاسی: امروز به جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین جنبه راهپیمایی اربعین به عنوان یک «آرمان‌همایش» جهانی و الهی، وحدت، تقریب و همبستگی بین مذاهب اسلامی از یک سو و وحدت بین ادیان از سوی دیگر است به گونه‌ای که می‌توان این مراسم را نمادی از انسجام جامعه بشری تلقی کرد و آن را خلاصه دنیا و چکیده انسان‌های آزادی‌خواه دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گل‌زاده، معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در یادداشتی ابعاد سیاسی و اجتماعی راهپیمایی اربعین حسینی به ویژه ظرفیت‌های وحدت‌آفرینی این مراسم را تشریح کرده است که به شرح ذیل است:

اربعین، پدیده‌ای جهانی و زمینه‌ساز ظهور

در آرمانشهر اسلامی و اهل بیتی حقیقتا اربعین جایگاه درخشان و ویژه‌ای دارد. اولا عزاداری امام حسین(ع) در میان اهل بیت(ع) مورد توجه فوق‌العاده‌ای بوده است تا جایی که انسان به تمام معنا حقیقت این توصیه و توجه برای آینده بشریت را می‌فهمد، آنجا که پیامبر اکرم(ص) فرمود «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه»، این مشروط به زمان و محدوده خاصی نبود. یعنی در طول تاریخ بشری این حقیقت پایدار و برقرار خواهد بود.

این روایت که «انَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» هم نشان می‌دهد عزاداری امام حسین(ع) قدمتی به طول تاریخ خواهد داشت و مسئله‌ای هدایت‌شده از آسمان‌هاست و آثار و برکات آن تنها فردی نیست و حرکتی برای استمرار ظلم‌ستیزی در طول تاریخ است.

امام حسین(ع) به تعبیر حکما و فلاسفه، اسلامی که پیامبر(ص) آورد را با خون خود بقا بخشید؛ «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقا». در روایات دیگر از ائمه نیز زیارت اربعین از نشانه‌‌های مؤمنین دانسته شده است. اهمیت جایگاه امام حسین(ع) و قیام ایشان تا آن حد است که وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور می‌فرمایند از جمله علائم و نشانه‌‌هایی که در معرفی خود مطرح می‌کنند تا بشریت ایشان را بشناسند این است که خود را فرزند حضرت فاطمه(س) و امام حسین(ع) معرفی می‌کنند. معنای این سخن آن است که امام حسین(ع) آنقدر جهانی شده است و شیعه و غیرشیعه و مسلمان و غیر مسلمان آن چنان امام حسین(ع) را می‌شناسند که امام زمان (عج) از ایشان اسم می‌برند.

امروز اربعین پدیده‌ای جهانی است که زمینه‌ساز ظهور خواهد بود و بزرگ‌ترین اجتماع بشری جهان بر محوریت اباعبدالله الحسین(ع) در این روزها شکل می‌گیرد و همه بر آرمان امام حسین(ع) که همان ظلم‌ستیزی و دفاع از حقیقت است با هم اشتراک و وحدت دارند. حضور حدود 30 میلیون نفر از ادیان و مذاهب مختلف ابعاد گسترده این حرکت را نشان می‌دهد. این آرمان‌همایش جهانی و الهی ابعاد بسیاری دارد که مهمترین آن وحدت، تقریب و همبستگی بین مذاهب اسلامی است.

راهپیمایی اربعین؛ خلاصه دنیا و چکیده انسان‌های آزادی‌خواه


به عنوان نمونه در همین روزها دبیرکل و مسئولان مجمع جهانی تقریب مذاهب به همراهی جمع قابل توجهی از علمای اهل سنت در مسیر راهپیمایی اربعین هستند. در واقع راهیپمایی اربعین به جلوه وحدت و همبستگی جهان اسلام تبدیل شده است. امروز گله برخی اهل سنت این است که چرا برخی از شیعیان از ما سؤال می‌کنند شما چرا در مراسم اربعین شرکت می‌کنید در حالی که امام حسین(ع) برای بشریت و متعلق به همه مذاهب اسلامی و همه انسان‌هاست.

اربعین و امام حسین(ع) تقریب و وحدت با ادیان دیگر را نیز شکل داده است و مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان نیز در این راهیپمایی حضور دارند و براین اساس اربعین محور انسجام بشری است.
هرگونه به این راهپیمایی و صحنه نگاه شود می‌توان دید که همه از ادیان، مذاهب، نژاد، زبان، قومیت، جنسیت و ...مختلف در آن حضور دارند و همه پیام اربعین را به اقصی نقاط جهان خواهند برد و گزاف نیست اگر بگوییم راهیپمایی اربعین خلاصه دنیا و چکیده انسان‌های آزادی‌خواه است.

امروز امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) با ادبیات اربعین با بشریت تشنه عدالت، آزادی، صلح، آرامش و وحدت سخن می‌گویند که ای بشریت گرفتار‌آمده در دست تکفیر، صهیونیسم و استکبار! امروز برای نجات از همه این بندها و گرفتاری‌ها به جویبار جوشان و خروشان اربعین و اسلام ناب محمدی باید ملحق شد و به سوی آرمانشهر اسلامی و عصر ظهور حرکت کرد. کد و رمز این کارزار برای زمیه‌سازی ظهور، امام حسین(ع) است و اربعین و برای همین است که این عرصه به همه تعلق دارد.  

حجت‌الاسلام صادق گل‌زاده، معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب
captcha