مجلس دهم برای اصلاح قانون عملیات بانکی از دوره قبل مصمم‌تر است
کد خبر: 3545760
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
حسینی شاهرودی:

مجلس دهم برای اصلاح قانون عملیات بانکی از دوره قبل مصمم‌تر است

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح بانکداری اسلامی در کمیسیون مربوطه اظهار کرد: مجلس دهم بنا دارد تا پایان سال قانون بانکداری اسلامی را به نتیجه برساند.

سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تلاش مجلس دهم برای تعیین تکلیف قانون بانکداری اسلامی اظهار کرد: نزدیک به 27 سال است که موعد اجرایی شدن و به روز شدن بانکداری اسلامی گذشته و دولت‌ها به این موضوع ورود پیدا نکردند.

وی افزود: این در حالی است که نظام پولی و بانکی جهانی به ویژه بعد از بحران 2008 آمریکا خود را به روز کرد و مطابق شرایط روز، قوانین، مقررات و ابزارهای لازم را به کار گرفت و خود را برای ورود به عرصه‌های جدید اقتصادی مسلح کرد اما نظام بانکی و مالی ما خصوصاً در دولت گذشته و دولت فعلی همچنان درجا می‌زند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: دولت قبلی و فعلی بنا گذاشته بودند که لایحه قانون بانکداری اسلامی را به مجلس ارائه کنند و قانون نوین بانکداری را پیشنهاد بدهند اما نه دولت گذشته به تعهدات خود عمل کرد و نه این دولت به وعده‌های خود در این زمینه عمل کرده است؛ ناچار نمایندگان اقدام به تدوین طرح قانون بانکداری اسلامی کردند.

وی در مورد طرح مجلس گفت: آنچه از سوی مجلس آماده شده طرح نسبتاً مناسبی است و ویژگی‌های خاص و مهمی در آن قید شده که امیدواریم دولت هم به کمک مجلس بیاید و در زمانی که کمیسیون تعیین کرده، یعنی طی 45 روزی که مهلت داده لایحه خود را ارائه کند تا با ادغام طرح مجلس و لایحه دولت، قانونی قوی و غنی را به تصویب برسانیم.

حسینی با اشاره به مهلت‌های مکرر مجلس نهم به دولت برای ارائه چنین لایحه‌ای که منجر به عقیم ماندن پیگیری‌ها در مجلس گذشته شد، گفت: خوشبختانه مجلس دهم در این رابطه محکم ایستاده و حتی طرح خود را تقدیم هیئت‌رئیسه کرده و اعلام وصول نیز شده و کلیات آن در کمیسیون به تصویب رسیده است بنابراین مجلس دهم نسبت به مجلس نهم در این زمینه جلوتر است.

منتخب مردم شاهرود در مجلس افزود: با این حال امیدواریم دولت طی 2 هفته آینده لایحه خود را ارائه کند اما اگر این اقدام صورت نگیرد کمیسیون وارد جزئیات طرح خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: مجلس دهم بنا دارد تا پایان سال قانون بانکداری اسلامی را به نتیجه برساند تا سال آینده شاهد آن باشیم که معاملات بانکی بر اساس قانون بانکداری اسلامی اجرا می‌شود.

captcha