ترویج کتابخوانی نیازمند عزم فراگیر است
کد خبر: 3546459
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
معاون فرهنگی هنری مؤسسه دارالحدیث:

ترویج کتابخوانی نیازمند عزم فراگیر است

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی هنری مؤسسه دارالحدیث ضمن برشمردن مشکلات کتابخوانی در کشور گفت: ترویج کتابخوانی نیازمند عزم فراگیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا، معاون فرهنگی هنری مؤسسه دارالحدیث، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: جامعه امروز ما با امور متعددی درگیر است که هر کدام به نوبه خود ضربه ای بر پیکره کتاب و کتابخوانی جامعه وارد ساخته است. یکی از آسیب‌های این حوزه که از مهمترین  مسائل قابل لمس برای جامعه و نیز ناشران و کتابفروشان است فشار اقتصادی سنگین ناشی از رکود و بی کاری جامعه است. این واقعیت که در لایه‌های مختلف اجتماعی به وضوح برای اقشار مختلف مردم  ملموس است کتاب را به گوشه ای افکنده و از شعاع دید عموم مردم  به جز معدودی از آنان  خارج کرده است . 
وی افزود: رویکرد وسیع به فضای مجازی و سر در گریبان بودن اکثر مردم برای مشاهده کانال‌ها و گروه‌های مختلف که حاوی اطلاعات متنوع و سرگرم‌کننده است مشکل جدی دیگری است که جامعه را به خود معتاد کرده و ذهن آنها را با شایعه‌ها و اطلاعات تحریک‌کننده، غیر معتبر و راست و دروغ فراوان درگیر ساخته است. شاید  تا دیروز ممکن بود تصور کنیم کسی در داخل اتوبوس یا مترو کتاب کوچکی را در دست بگیرد و مطالعه کند اما امروز چنین تصوری بسیار دور از ذهن شده است. 
سبحانی‌نیا افزود: امروز بسیاری از افراد اهل مطالعه نیز از طریق گوشی های خود و فایل های مجازی به مطالعه مبادرت کرده کمتر با خود کتاب سنگین را حمل می کنند. این حقیقت زنگ خطر را برای حوزه نشر و کتاب و کتابفروشی به صدا در آورده است. 
این استاد و محقق حوزه بیان کرد: آفت سوم تجمل گرایی و مصرف گرایی روز افزون در جامعه است. بازار رنگارنگ محصولات مختلف  و تبلیغات فراوانِ آن محصولات از طریق رسانه های مختلف، توجه بانوان را که نقش بسیار مهمی در هدایت خرید خانوار ایفا می کنند به خود معطوف داشته فکر خرید کتاب از اذهان فاصله کرفته است. 
مدیر عامل انتشارات دارالحدیث در ادامه افزود: برای اینکه تحولی در عرصه تولید محصولات مکتوب و انتشار آن اتفاق بیافتد باید عزمی فراگیر صورت گیرد و تولید کنندگان و نیز ناشران به دنبال اقدامی همسو با  نیاز و سلیقه جامعه برآیند. زیرا برای آینده کتاب به شکل فعلی  چشم انداز امیدوار کننده ای متصور نیست. 
معاون فرهنگی و هنری دارالحدیث در ادامه گفت: گرچه در چند سال اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه های متعدد و فراوان کتاب بوده‌ایم لکن این حرکت همچون مصرف داروی بی رویه  عمل کرده و موجب شدن جامعه نسبت به نمایشگاه کتاب کرخ شده و به آن عادت کند. بی شک برگزاری نمایشگاه های فراوان از قبیل، نمایشگاه بین المللی، استانی، بهاره، تابستانه، پاییزه ، مناسبتی و ... موجب شده است در طول سال در فواصل زمانی کوتاه نمایشگاه کتاب برقرار باشد در نتیجه حساسیت جامعه به برپایی نمایشگاه کمرنگ شده و استقبال شایسته ای  از آن نمی شود و میزان فروش کتاب و تنزل شدید فروش در مقایسه با یک دهه قبل علی رغم افزایش زیاد قیمت کتاب گواهی آشکار بر این حقیقت است.    
سبحانی نیا در ادامه افزود: به نظر می رسد باید در این راستا اقدامی اساسی شکل گرفته و شاید مناسب باشد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند کمیته تخصصی برای بررسی و آسیب شناسی در این حوزه مأموریت یافته، راه‌کارهایی متناسب برای جهت دهی ناشران از یک سو و جامعه از سوی دیگر و همچنین  کشف اقدامات حمایتی بر آیند تا از این طریق آینده فرهنگ جامعه در تلاطم امواج فناوری و تهاجم فرهنگی آسیب جبران‌ناپذیری نبیند. 
معاون فرهنگی و هنری  دارالحدیث در پایان گفت: توجه ناشران در تولید آثار خود به مزیتهای نسبی در ایران اسلامی از جمله به اخلاق، دین ، تاریخ، ایران گردی و ادبیات و هنر و نیز اهتمام به تولید آثار کم حجم، زیبا و با کیفیت می‌تواند آن‌ها را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی می‌تواند تا اندازه‌ای از آسیب‌ها دور نگاه دارد.
captcha