هشدار جدی به مسئولان در حل آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3547847
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

هشدار جدی به مسئولان در حل آسیب‌های اجتماعی

گروه شبکه‌های اجتماعی: مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در تهاجمی که صورت می‌گیرد، هیچ تدافعی نداریم و با گارد باز به استقبال تهاجمات رفته‌ایم.

مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی آنقدر اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان تأکید کردند که اگر فرصت داشتند، ریاست شورای عالی فضای مجازی را برعهده می‌گرفتند. همچنین امروزه شاهد کانال‌ها و گروه‌های مختلفی در تلگرام هستیم اما متأسفانه نتوانسته‌ایم در حوزه اجتماعی جذابیتی را برای جوانان ایجاد کنیم و در بسیاری از کانال‌ها شاهد جسارت به دین اسلام و اهل بیت‌(ع) هستیم.

وی ادامه داد: در میان کانال‌های تلگرامی هم شاهد کانال‌های خوب و هم شاهد کانال‌های منفی هستیم. کانال پاسخ به شبهات اسلامی یکی از کانال‌های مؤثری است که فعالیت می‌کند اما متأسفانه مقابل آن هم وجود دارند و این کانال‌های منفی با جذابیت‌های خاص و ارائه دلایل‌هایی توانسته‌اند اعضای بیشتری را جذب کنند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضمن ارائه آماری از عضویت ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی گفت: 30 میلیون کاربر ایرانی عضو تلگرام هستند. همچنین 30 درصد از تهرانی‌ها عضو اینستاگرام و 70 درصد عضو تلگرام هستند؛ متأسفانه به دلیل آموزش‌های ناصحیحی که صورت می‌گیرند، کاربران ایرانی مهارت‌های استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی راندارند و باید توانمندی کاربران را در استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: استفاده ناصحیح کاربران از شبکه‌های اجتماعی به خانواده مربوط می‌شود چراکه والدین به دلیل شرایط اقتصادی سخت کنونی، فرزندان را در دل تنهایی رها کرده‌اند و آنها با اینترنت پرسرعت، گوشی‌های هوشمند و تبلت همه وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند و به نوعی به شبکه‌های اجتماعی پناه برده‌اند.

راستینه اظهار کرد: امروزه کانال‌های پورن طی 48 ساعت از مرز 300 هزار می‌گذرد درحالی که کانال‌های علمی، دینی، مذهبی با هزار زحمت ممکن است به سه هزار عضو برسد. همچنین در رصدی که صورت گرفته است متوجه شده‌ایم بیشترین آمار حضور در فضای مجازی، متأهلین هستند و مجردها تنها حضورشان 40 درصد در فضای مجازی است. یکی از دلایل این امر طلاق عاطفی است که متأسفانه این روزها شاهد هستیم.

راستینه با اشاره به دیگر تأثیرات شبکه‌های اجتماعی در سبک زندگی کاربران گفت: هزینه لوازم آرایشی ایرانیان از هزینه سینمای بالیوود که دومین اقتصاد سینمای جهان بوده بیشتر است و این نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی با زندگی بانوان ما چه کرده است. بانوانی که ماهانه هزینه گزافی را برای لوازم آرایشی صرف می‌کنند، اما حاضر نیستند 10 هزار تومان برای کلاس‌های آموزشی هزینه کنند. این موضوع دردآور بوده و متأسفانه نتوانسته‌ایم فرهنگسازی لازم را داشته باشیم.

وی بیان کرد: عدم آموزش‌ها سبب شده است که نتوانیم بانوان را به عنوان ستون جامعه مسلح کنیم. متأسفانه به دلیل بی‌تدبیری، بانوان را به امان خدا رها کرده‌ایم و انتظار داریم که کانون خانواده حفظ شود. در تهاجمی که صورت می‌گیرد، هیچ تدافعی نداریم و با گارد باز به استقبال تهاجمات رفته‌ایم و تنها یاد گرفته‌ایم که بگوییم جنگ نرم، تهاجم نرم و تهاجم فرهنگی صورت گرفته است درحالی که هیچ راهکاری برای مقابله نداریم.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه آموزش را رها کرده‌ایم و جوانان با اینترنت و آموزش دشمنان رشد می‌کنند. بی‌تدبیری و بی‌برنامگی مدیران در برابر تهاجم فرهنگی دغدغه مقام معظم رهبری است تا جایی که ایشان در فرمایشات‌شان عنوان کردند آنهایی که اسلام ندارند به کمک‌مان بیایند و چنین فرمایشی دلم را به درد آورد که چقدر ایشان تنها و غریب هستند. دشمن به همین واسطه فضای مجازی ما را نابود کرده است.

وی بیان کرد: چطور می‌شود ما در فضای نظامی آنقدر قوی باشیم تا جایی که بگوییم می‌توانیم اسرائیل را ظرف مدت زمانی 9 دقیقه نابود کنیم، اما چرا در مدیریت اجتماعی نمی‌توانیم دشمن را با خاک یکسان کنیم. متأسفانه مدیریت اجتماعی‌مان بسیار ضعیف است و دشمن می‌داند که ایران را باید از راه رسانه و درون نابود کند. ما به این موضوعات توجهی نداریم و در خواب غفلت هستیم. بنظر می‌رسد مدیران شهری باید جای‌شان را با مدیران نظام عوض کنند تا همچون بخش نظامی، این بخش اجتماعی هم قدرتمند شود.

راستینه اظهار کرد: کاربران ایرانی تمایلی به حضور در شبکه‌‌های داخلی ندارند و آنقدر ضعف داریم که حتی شبکه‌های صداوسیما هم چندان مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد. متأسفانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی وارد عمل نشده‌ایم درحالی که رکن اول 26 وزارتخانه باید حضور در کنار آسیب‌های اجتماعی باشد. وقتی چنین ضعفی داریم طبیعی است که از همه کشورها ضعیف‌تر باشیم و دشمن با همه قدرت کار کند و ماهم با همه قدرت کاری کنیم که دشمن به هدفش برسد.

وی یادآور شد: شبکه‌های اجتماعی امروزه تأثیری بر فرزندان گذاشته‌اند که بلوغ جنسی در کودکان به 9 سال رسیده است و مطمئن باشید که تا دوسال آینده خبرهایی از پسران در حوزه جنسی به گوش خواهد رسید که در هیچ جای دنیا نشنیده‌ایم. دشمن در 15 سال پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به این نقطه برسند درحالی که ما همچنان در خواب غفلت هستیم. همچنین زمانی که ارگانی می‌خواهد در زمینه آسیب‌های اجتماعی قدم بردارد، آنقدر موانع بر سر راه ارگان گذاشته می‌شود که همه کارها و فعالیت‌ها به جایی نمی‌رسد.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه در زمینه فضای مجازی ضعیف عمل کرده‌ایم و فریادهای رهبری بابت همین شکست‌هاست که سبب ناراحتی ایشان شده است. همچنین وقتی مدارس در بحث موبایل دانش‌آموزان پافشاری می‌کند تا در مدرسه همراه  نداشته باشیم از طرفی شاهد حمایت‌های مادر از فرزند می‌شویم که اصرار دارد تا دانش‌آموز با خود موبایل به همراه داشته باشد. والدین باید بیش از پیش در این زمینه وارد عمل شوند و فضای مجازی را جدی بگیرند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۱۰:۳۸
0
0
مسئولان جمیعا خسته نباشن!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۱:۲۶
0
0
باید برای رفع آسیب‌های اجتماعی اقدامات لازم صورت گیرد
captcha