موقوفه‌ای هزار ساله از بانویی هندی در کربلا
کد خبر: 3547889
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
گزارش اختصاصی ایکنا از کربلا/ هفته وقف

موقوفه‌ای هزار ساله از بانویی هندی در کربلا

گروه اجتماعی: وقف هدیه‌ای است ماندگار، جمله‌ای که خیلی‌ها آن را شنیده‌اند برای اینکه این کلمه را بیشتر درک کنیم در عراق به سراغ یکی از این موقوفات در نزدیکی حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌رویم تا از نزدیک برکات یکی از این موقوفات را شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نام حسینیه تاج دار بهو در نزدیکی حرم امام حسین(ع) در کربلا نامی آشنا برای زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) به ویژه ایرانیانی است که هر ساله از اقصی نقاط کشور به این حسینیه می‌روند و در زمان ماه صفر در ایام اربعین در مراسم عزاداری آن شرکت کرده و شب را همان جا استراحت می‌کنند.
موقوفه‌ای 1000 ساله از بانویی هندی در کربلا
سخنرانی عربی با ترجمه فارسی
مکانی مذهبی که قبل از سقوط صدام٬ منزلی اعیانی بوده و بعد از انتفاضه شیعیان علیه رژیم بعث عراق در سال 1991 میلادی٬ تبدیل به حسینیه و مکانی برای برگزاری مراسم دینی و پذیرایی از زائران سیدالشهدا(ع) شد. مجریان این مکان سعی دارند به دلیل حضور شیعیان ایرانی در آن، بیشتر از سخنرانان فارسی استفاده کنند.
سال 1393 که به این مکان رفته بودم حجت‌الاسلام جواد ابراهیمی، سخنران مراسم بود کسی که سعی می‌کرد در کنار مطالبی که به عربی بیان می‌کرد ترجمه آن‌را نیز به فارسی بیان کند. اما امسال وی با تسلط کامل بر زبان فارسی تقریبا تمام سخنرانی‌اش به جز احادیثی را که از ائمه اطهار(ع) بیان می‌کرد به فارسی بیان کرد، چرا که حدود 90 درصد افراد حاضر در مجلس فارسی زبان‌ها بودند.
این موقوفه که در فاصله حدود 200 متری از حرم امام حسین(ع)، سمت مسجد صاحب‌الزمان(عج) واقع شده است، دارای متراژی حدود 400 مترمربع و پوشیده شده با ایرانیت و دیوارهایی فلزی است.
موقوفه‌ای 1000 ساله از بانویی هندی در کربلا
برای دومین سال توفیق نصیبم شد تا در سفر زیارتی عتبات عالیات به این حسینیه بروم و گفت وگویی داشته باشم با مجری اصلی مراسم و ناظر بر این موقوفه.
موقوفه‌ای با قدمت بیش از 1000 سال
حاج فلاح کربلایی، از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)، از ناظران این موقوفه و از بانیان و مجریان مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در این حسینیه است که توفیق نصیبش شده و پرچم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، اباالفضل‌العباس(ع) و حرم ثامن‌الحجج(ع) را دریافت کرده است در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا در کربلا اظهار کرد: صاحب اصلی این زمین و وقف کننده آن از اجداد و خاندان ما از پادشاهان و اعیان هندوستان بانویی به نام تاج دار بهو در حدود 1000 سال قبل هستند.
وی با ذکر حکایتی درباره نحوه مسلمان شدن تاج دار بهو که بانویی غیر مسلمان بوده و بعدها با شنیدن ذکر و یاد اباعبدالله‌الحسین(ع) مسلمان شده است، تصریح کرد: این بانوی خیر که از ثروتمندان منطقه بوده با هجرت به کربلا در این نقطه و اطراف حرم٬ زمین‌های زیادی را خریداری و همه را وقف کرده است.
موقوفه‌ای 1000 ساله از بانویی هندی در کربلا
وی با بیان اینکه قبر این زن مسلمان در حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) در نزدیکی حبیب‌بن مظاهر در قتلگاه قرار دارد، افزود: بعدها با توسعه حرم٬ بقعه‌ای که متعلق به وی بود برداشته شد.
غصب املاک وقفی/ثبت موقوفات بر جای مانده
وی ادامه داد: این بانوی مسلمان شده هر چه زمین و املاک در کربلا خریداری کرده بود همه را وقف امام حسین(ع) کرد ولی قسمتی از آن‌ها در زمان رژیم صدام و در زمان قیام مردم عراق در حدود 30 سال قبل٬ غصب شد.
حاج فلاح با ابراز ناراحتی از اینکه بخش زیادی از این موقوفات در زمان صدام حسین غیر قانونی تصرف شدند، ابراز کرد: بخشی از موقوفات برجای مانده بعد از پایان قیام انتفاضه با پیگیری‌های انجام شده در اداره اوقاف عراق به ثبت رسید که از جمله مکان این حسینیه، منزل و مغازه‌ای که در نزدیکی همین مکان قرار دارد٬ است.
موقوفه‌ای 1000 ساله از بانویی هندی در کربلا
وی که برادرش در قیام شیعیان در سال 1991 میلادی به شهادت رسیده است، اظهار کرد: هر ساله بخشی از مراسمی که در این مکان مذهبی و حسینیه تاج دار بهو برگزار می‌شود، عبارت است از، برگزاری مراسم ایام فاطمیه، ایام ماه مبارک رمضان، مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم٬ 20 روز آخر ماه صفر و برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان.
این خادم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که معتقد است در ایام آخر ماه صفر که ایام حزن و اندوه است نباید خندید٬ بیان کرد: بخشی از هزینه‌های مراسم برگزار شده از طریق در آمد موقوفات پرداخت می‌شود و بخشی دیگر توسط مردم و هیئات عزاداری که در این محل تاسیس شده است.
علی اکبر ملکی
captcha