اجرای برنامه «یلدای قرآنی» در طرح تربیت حافظان قرآن شمال غرب تهران
کد خبر: 3548018
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
خواجه محمودآباد خبر داد:

اجرای برنامه «یلدای قرآنی» در طرح تربیت حافظان قرآن شمال غرب تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران از اجرای برنامه «یلدای قرآنی» در راستای طرح تربیت حافظان خبر داد.

خواجه محمودآباد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران و تنی چند از مربیان مجری این طرح قرآنی صبح امروز، ‌دوم آذرماه از تحریریه خبرگزاری ایکنا بازدید کردند و در جریان فعالیت سرویس‌های خبری مختلف ایکنا قرار گرفتند.

در ادامه، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران طی سخنانی در نشستی که با حضور مربیان این طرح قرآنی برگزار شد، ضمن تشکر ویژه از خبرگزاری ایکنا جهت پوشش خبری که از برنامه‌های مختلف قرآنی ویژه طرح تربیت حافظان قرآن دارد، بیان کرد: از سال 1391 اجرای طرحی با عنوان «نورُ علی نور» را با محوریت حفظ قرآن کریم آغاز کردیم که این طرح بر اساس نیاز و ضرورت جامعه اسلامی و قرآنی و نیز براساس منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اجرا شد.

وی با بیان اینکه برای شروع کار و اجرای طرح نیاز به مربیان خوب و مجرب قرآنی داشتیم، افزود: در این راستا سه دوره تربیت مربی در شهرداری منطقه 10، امامزاده حمیده خاتون(س) و اداره اوقاف و امور خیریه منطقه برگزار کردیم که پس از برگزاری این سه دوره، از مربیان منتخب در اجرای طرح بهره برده شد.

خواجه محمودآباد در ادامه با اشاره به نیاز به منابع مالی برای اجرای طرح تصریح کرد: در راستای اجرای طرح با شیوه‌نامه‌ای که برای آموزش قرآن تنظیم شد و نیز مشورت با اساتید مختلف قرآنی، طرح به شهرداری منطقه 10 تهران ارائه شد و چون جدید و جامع بود، در سال 91 اجرایی شد.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با اشاره به اینکه برای اجرای طرح‌های قرآنی اراده‌ای قوی و محکم لازم است، تصریح کرد: با توفیق الهی طرح «نور علی نور» طی سال اول در پنج مدرسه اجرایی شد و با بازتاب خوبی که از سوی ایکنا و در ادامه پرتابل منطقه 10 از طرح در این زمینه شد، به نوع خود در آن سال یک انفجار خبری در رابطه با اجرای طرح شکل گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال اول چون دبیری قرآن شمسه منطقه 10 را نیز برعهده داشتم و مخاطبان فراوانی در این زمینه وجود داشت، افزود: حتی در این سال در زمینه حفظ قرآن باشگاه قرآنی راه‌اندازی کردیم که در این راستا باشگاه حافظان، باشگاه قاریان و باشگاه قرآنیان راه‌اندازی شد که به خاطر همین امر طرح «نور علی نور 1» آثار و برکات فراوانی داشت و در سال بعد نیز اجرایی شد.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با اشاره به اینکه این طرح در سال 92 با رویکردی جدید و آسیب‌شناسی که از اجرای طرح در سال اول انجام شد، در 10 مدرسه اجرایی شد، اظهار کرد: در اینجا لازم است که از زحمات عظیمی، شهردار وقت منطقه 10 و اعتمادی که برای اجرای طرح به ما داشتند، قدردانی لازم را داشته باشیم که اعتماد ایشان سبب شد تا در سال سوم طرح «نور علی نور 3» در 25 مدرسه و با 3500 نفر مخاطب اجرا شد.

خواجه محمودآباد با بیان اینکه در سال سوم کار خیلی گسترده‌تر و نسبت به سال اول پنج برابر شده بود و هماهنگی‌های لازم به خود را می‌طلبید، تصریح کرد: به همین دلیل تشکیلات ویژه‌ای برای اجرای طرح ترتیب داده شد و مربیان گروه‌بندی شدند و از میان ایشان نیز چند نفر ناظر بر اجرای طرح در نظر گرفته شد که بدین صورت آسیب‌شناسی لازم انجام شده و توانستیم 3500 نفر را به پای سفره قرآن بکشانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال چهارم نیز پوشش 3500 نفره در طرح انجام شد و پوشش خبری گسترده‌ای از طرح صورت گرفت، ادامه داد: در این سال کار حفظ را بر اساس مفاهیم نقاشی و بازی و تفریح انجام داددیم که حفظ قرآن ماندگاری بیشتری در ذهن قرآن‌آموزان داشته باشد چرا که در زمینه حفظ قرآن با دو موضوع حفظ و تثبیت موجه هستیم که بحث تثبیت خیلی مهم‌تر است.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با اشاره به پرداختن به امور روان‌شناسی و روان‌شناختی در زمینه حفظ قرآن کریم افزود: با برنامه‌ریزی برنامه‌های هنری و به‌کارگیری آن در راستای حفظ قرآن از جمله نقاشی و بازی، تفریح و مفاهیم اقدامات بسیار خوبی در زمینه ماندگاری حفظ قرآن در ذهن قرآن‌آموزان انجام شد.

خواجه محمودآباد در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از بازی و تفریح در زمینه اجرای طرح‌های قرآنی برای قرآن‌آموزان خیلی کارساز است، تصریح کرد: این امر در بحث آموزشی و تربیتی خیلی اثر دارد و استفاده از بازی‌های مختلف نیز جهت برنامه‌های قرآنی و آموزش قرآن بسیار مؤثر خواهد بود.


اجرای برنامه «یلدای قرآنی» در طرح تربیت حافظان قرآن شمال غرب تهران

وی در ادامه با ذکر مثالی در زمینه استفاده از هنر نقاشی برای درک بهتر مفاهیم قرآنی افزود: در راستای اجرای طرح، برای مثال در زمینه آموزش سوره مبارکه فیل، مربیان موظف بودند تا بر روی تخته کلاس یک فیل بکشند و به آموزش مفاهیم بپردازند که این امر موجب ایجاد سرال در اذهان قرآن‌آموزان شده و پاسخ به این سؤالات، مطالب را در ذهن ایشان جا می‌انداخت.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با اشاره به اینکه در سال چهارم اجرای طرح نیز بحث پرداختن به موضوع عترت به برنامه‌های قرآنی طرح اضافه شد و کار حفظ قرآن با موضوع قرآن و عترت انجام شد، بیان کرد: با این برنامه، نام طرح نیز تبدیل به «بینات» شد که در این سال نیز تعداد 3500 نفر 94 در 35 مدرسه یعنی هفت برابر سال اول اجرای طرح تحت پوشش قرار داشتند.

خواجه محمودآباد با اشاره به اینکه 35 مربی در اجرای طرح همکاری داشتند که هفته‌ای یک روز برای اجرای طرح به مدارس مراجعه می‌کردند، گفت: در این زمینه مربیان روزی در حدود 100 تا 105 نفر را تحت پوشش قرار می‌دادند و ایشان را با مضامین آیات وحی آشنا می‌کرد‌ند. همچنین، در کنار این مسئله بحث «توشه راه» نیز با موضوع عترت به طرح اضافه شد که در آن با استناد به حدیث‌های مختلف، ذهن قرآن‌آموزان با احادیث قرآنی آشنا می‌شد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح مربیان موظف بودند که هر روز گزارش کار خود را ارائه دهند که طبق این گزارش‌ها، اجرای طرح آسیب‌شناسی و نیاز قرآن‌آموزان در آن بررسی شد و مطالب جدید نیز اول هر هفته برای مربیان ارسال می‌شد و ایشان نیز به زبان کودکانه و قابل درک قرآن‌آموزان به اجرای طرح می‌پرداختند که این برنامه آثار خاص خود را داشت.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای طرح تنها این نبود که در داخل مدرسه کاری انجام شود و تمام شود چراکه این امر به‌تنهایی فایده‌ای نداشت، افزود: به همین دلیل برای بازتاب خانوادگی طرح نیز برنامه‌ریزی شد که در این زمینه مربیان با مادران قرآن‌آموزان جلسات فراوانی برگزار می‌کردند که این امر باعث شد تا اجرای طرح بازتاب خوبی در میان خانواده‌ها داشته باشد.

خواجه محمود آباد ادامه داد: برای امسال یعنی سال پنجم با توجه به وجود مشکات منابع مالی و نیز عدم حمایت مسئولان طرح بینات اجرایی نشد ولی طی مذاکراتی که با اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران به‌ویژه معاونت فرهنگی مجموعه داشتیم، قرار بر این شد تا طرح تربیت حافظان قرآن را که چند سال است از سوی اداره اوقاف و با رویکرد حفظ قرآن اجرا می‌شود با گستردگی بیشتر در سطم مدارس این منطقه اجرا کنیم.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با اشاره به اینکه تعداد 2000 نفر دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرآنی هستند، بیان کرد: این طرح بر اساس روال کار طرح‌های «نور علی نور» و «بینات» اجرایی می‌شود و تنها صرف اینکه فقط طرح حافظان اجرا شود نیست بلکه تمام شیوه‌نامه اجرایی طرح «بینات» برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که علاوه بر کارهای مربوط به طرح حافظان، برنامه‌های مختلفی نیز در کنار طرح انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین، در راستای اجرای طرح حافظان، طرح «حافظان برتر» را نیز اجرا می‌کنیم که طی آن مربیان بین دو هزار نفر تحت پوشش، حافظان برتر ر ا مشخص و شناسایی می‌کنند، گفت: با شناسایی این افراد از سوی مربیان، ایشان را تحت آموزش ویژه خود قرار می‌دهیم و با ایجاد کلاس‌های مجزا برای ایشان، زمینه برای تداوم کار حفظ قرآن از سوی ایشان فراهم خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران بیان کرد: همچنین، ‌طی برنامه‌ای دیگر هر یک از مربیان در هر کلاس یک یا دو نفر را انتخاب کرده و کلاس‌داری را از سنین پایه به ایشان آموزش می‌دهند که قرآن‌آموزان بتوانند در آینده و در سنین بالاتر در دوره‌های تخصصی تربیت مربی شرکت کنند و پیش‌زمینه داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه ویژه «یلدای قرآنی» در سطح مدارس تحت پوشش طرح تربیت حافظان، اظهار کرد: طرح «یلدای قرآنی» در میان قرآن‌آموزان تحت پوشش اجرا می‌شود که در راستای آن هر یک از قرآن‌آموزان با خالی کردن داخل یک انار و رنگ کردن و پر کردن آن با خاک و کاشتن دانه‌هایی مانند گندم و ... گل‌هایی را که از قبل آماده کرده‌اند را که درون هر یک از آن‌ها آیه‌ای از قرآن کریم قرار دارد، داخل سبزه‌های اناز قرار می‌دهند و به این ترتیب با مفاهیم قرآنی آشنا می‌شوند.

خواجه محمودآباد در پایان ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا برای پوشش خبری برنامه‌های قرآنی طرح تربیت حافظان قرآن شمال غربی تهران با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمود «خیرکم من تعلم القرآن و علمه؛ بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد»، اظهار امیدواری کرد تا بتوانیم با اجرای این طرح‌های قرآنی گامی هر چند کوچک در راستای منویات مقام معظم رهبری برداشته باشیم.

همچنین، در ادامه این نشست نیز خانم‌ها فریدونی، زنگنه و بهرامی، از مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم منطقه شمال غرب تهران طی سخنانی کوتاه به بررسی و ارائه گزارش عملکرد خود از نحوه اجرای طرح در مدارس تحت پوشش پرداخته و هر کدام با ارائه برنامه خود در رابطه با شیوه استفاده از هنرهای مختلف مانند داستان، خوشنویسی، نمایش و ... در راستای اجرای هرچه بهتر طرح به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۹:۳۴
0
0
اجرای این طرح ثمرات خوبی به همراه دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۹:۳۰
0
0
اجرای شدن این طرح باعث توسعه فرهنگ قرآنی می‌شود
captcha