تعبیر «أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ» مبنای هر حقوق بشری است
کد خبر: 3548272
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

تعبیر «أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ» مبنای هر حقوق بشری است

گروه سیاسی: انصاری با بیان اینکه حقوق بشر به معنای واقعی، همان حقوق بشر اسلامی است، تأکید کرد: تعبیر امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: «إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ» یعنی انسان‌ها یا برادر دینی تو هستند، یا در خلقت شبیه تو، مبنای تمامی حقوق بشرهای عالم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مقایسه تطبیقی مفهوم حقوق بشر اسلامی و غربی اظهار کرد: به نظر من، حقوق بشر به معنای واقعی، همان حقوق اسلامی است و اگر برای بشر با هویت بشر بودن، حقوقی قائل شویم، همان حقوقی است که اسلام برای بشر قائل شده است.
وی ادامه داد: حقوق اسلام که چیزی غیر از حقوق بشر نیست و این بشر، مسلمان یا غیر مسلمان، حقوق ویژه‌‌ای دارد؛ به تعبیر امیرالمؤمنین(ع): «إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ يَفْرُطُ» یعنی یا برادر اسلامی تو است، یا به هر حال انسان است.

حقوق بشر واقعی همان حقوق اسلامی است
انصاری افزود: دامنه حقوق بشر اسلامی حتی از حقوق بشر هم گسترده‌تر است و ما در زمینه حقوق محیط زیست، حقوق حیوانات، حقوق جمادات و... در اسلام دارای دستور، آموزه و حکم هستیم و به نظرم مکتب اسلام در زمینه حقوقی و مخصوصا حقوق بشر، آنقدر غنی است  که هیچ خلأی را باقی نگذاشته است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور یادآور شد: اما برخی مسائل که امروزه با عنوان حقوق بشر مطرح می‌شود و احیانا در تنافی با حقوق بشر اسلامی قرار می‌گیرد را اگر به صورت واقعی بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اینها حقوق بشر نیست.
انصاری در پایان گفت: اگر در حقوق بشر گفته شود که آزادی مطلق در مسائل جنسی وجود دارد، مورد پذیرش اسلام نیست؛ بنابراین اگر حقوق بشر واقعا به شخصیت و ماهیت انسانی برگردد، همان حقوق بشر اسلامی است و غیر از آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
captcha