بیانیه پایانی دهمین گفت‌وگوی دینی ایران و واتیكان
کد خبر: 3548513
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

بیانیه پایانی دهمین گفت‌وگوی دینی ایران و واتیكان

گروه بین‌الملل: دهمین دور گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان كلیسای كاتولیك واتیكان، عصر دیروز، سوم آذرماه، با صدور بیانیه‌ای به كار خود پایان داد.

بیانیه پایانی دهمین گفت‌وگوی دینی ایران و واتیكان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دهمین دور گفت‌وگوهای دینی مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان كلیسای كاتولیك واتیكان، دوم آذرماه با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟» و با همكاری رایزنی فرهنگی كشورمان در ایتالیا و به ریاست مشترك كاردینال ژان لوئی توران، رئیس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان و ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رُم آغاز شد و عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای به كار خود پایان داد.
در بخشی از این بیانیه به محورهای مقالات شامل افراط‌گرایی و خشونت به نام دین، دلایل حامیان و عاملان آن (نقطه نظر اسلامی/ نقطه نظر كاتولیكی)، رویكرد خردمندانه به دین: نشان امید برای بشریت مجروح (رویكرد اسلامی/ رویكرد كاتولیكی) و بشریت و خانه‌ مشترك آن، سهم دین برای داشتن جهانی بهتر (چشم‌انداز اسلامی/ چشم‌انداز كاتولیكی) اشاره شده است.
نمایندگان واتیکان و ایران بر اساس مباحث مطرح‌شده و با اشاره به موضوعات مربوطه بر موارد ذیل تأکید کردند:
- رویکرد خردمندانه به دین ضروری است برای آن که بتواند ارزش‌ها را نشان داده و تحت تأثیر بیماری‌هایی مثل افراط‌گرایی قرار نگیرد.
 از - مسیحیان و مسلمانان به اتفاق سایر مؤمنین و تمام مردان و زنان خوش نیت دعوت می‌شود که تمام سعی‌شان را انجام دهند برای مقابله با افراط‌گرایی و برای این که سعی کنند راه حل‌هایی برای چنین مسائلی بیایند.
- افراط‌گرایی دینی به راحتی به خشونت به نام دین منتهی می‌شود؛ در حالی که این مخالف اصل دین بر عشق به خدا، بخشندگی، رحمت و بخشش متقابل و مراقبت از دیگران به ویژه کسانی که نیازمندند، تأکید دارد.
- خداوند متعال به بشریت خانه مشترک داد تا بتوانند در آن زندگی کند، که این خانه مشترک غنی از منابع و پر از زیبایی است بنابراین ما همه دعوت می‌شویم که در این هدیه خداوند به اتفاق دیگران شرکت کنیم و مراقب کره خاکی خودمان باشیم این به نفع خودمان و برای نسل آینده مفید است.
- گفت‌وگوها یک علامت امید برای بشریت و برای تمام مخلوقات است.
در پایان این بیانیه شرکت‌کنندگان توافق کردند دور بعدی گفت‌وگوها را سال 2018 در تهران برگزار كنند كه جزئیات آن در جلسه‌ای مقدماتی در سال 2017 در تهران مشخص خواهد شد.
بنابر اعلام این خبر، ابراهیمی‌تركمان و هیئت دینی و فرهنگی از کشورمان به منظور شركت در دهمین دور گفت‌وگوهای دینی مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان كلیسای كاتولیك واتیكان، با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟»، افتتاح اولین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا و دیدار با مقامات عالی این كشور، به رُم، پایتخت ایتالیا سفر كرد.
این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت از دوم آذرماه به مدت دو روز با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ادیان، محمد‌جواد صاحبی، رئیس شورای علمی دبیرخانه دین پژوهان کشور، سید‌یحیی یثربی، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، محمدمهدی مظاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه فرهنگی اكو، حجج ‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی، رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، ابوالقاسم علیدوست، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید‌مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران، محمد مسجدجامعی، عضو شورای سیاستگذاری ادیان و حجت‌الاسلام و‌المسلمین ربانی، سفیر کشورمان در واتیکان، اکبر قولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا، هایده رمضان‌رستم‌آبادی از اداره مسیحیت كاتولیك مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و جمیله کوکبی از مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
captcha