قاضی عسگر: اسلام دین پرهیز از افراط‌گرایی است
کد خبر: 3548736
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲

قاضی عسگر: اسلام دین پرهیز از افراط‌گرایی است

گروه بین‌الملل: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نخستین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا اظهار کرد: اسلام، دین گفت‌وگو و پرهیز از هرگونه تحمیل، خشونت و افراط‌گرایی است.

قاضی عسگر: اسلام دین پرهیز از افراط‌گرایی است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم نخستین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا که روز گذشته در ایتالیا افتتاح شد، با تأکید بر ضرورت انجام این گونه برنامه‌ها و ایجاد زمینه گفت‌وگو و تفاهم گفت: اسلام دینی است که به صراحت معتقد است برای گفت‌وگو و تعامل نباید به دین و عقیده طرف مقابل نگاه کرد؛ بلکه باید به صورت یکسان و برای دستیابی به رشد و تعالی به گفت‌وگو پرداخت و سخن را شنید و بهترین را انتخاب و هر آنچه مطلوب و منطقی است را جذب کرد.

وی با بیان این که اسلام بر پرهیز از خشونت، افراط و تحمیل نظر بر دیگران تأکید می‌کند، افزود: خشونت و افراط‌گرایی می‌تواند جهان و بشریت را با چالش‌های جدی مواجه کند و این موضوعات اصولاً منشأ دینی ندارند.

قاضی‌عسکر ادامه داد: باید نقاط مشترک را درک و بر روی آنان تفاهم کرد. اینگونه نشست‌ها و به طور خاص در اسلام و مسیحیت این زمینه‌ها بسیار فراهم است که نمونه آن را در جریان برگزاری دهمین گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت مشاهده شد. گفت‌وگوهای ایران و اروپا هم همزمان با این برنامه برگزار می‌شود و این اقدامات می‌تواند نقش بسیار سازنده و جدی را در تعامل و توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی در جهت ایجاد صلح و ثبات در جهان به دنبال داشته باشد.

ابراهیمی ترکمان: گفت‌وگو مؤثرترین راهکار براي ارتقای صلح در جهان است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا، گفت‌وگو و تعامل بین دینی را مؤثرترین راهکار براي ارتقای صلح در جهان دانست.

وی در سخنرانی خود در این مراسم، همزمانی گفت‌وگوهاي فرهنگي ایران و اروپا با گفت‌وگوي بین‌الاديان ایران و واتیکان را نشان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی موجود در ایتالیا و همچنین اراده جدی مسئولین و اندیشمندان دو كشور در بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت گفت‌وگوهای فرهنگی و دینی در مسیر گسترش صلح و عدالت جهانی دانست.

ابراهیمی ترکمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروزه، برپایی اینگونه نشست‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که دریابیم منشأ بسياري از منازعات و چالش‌ها در روزگار ما، ریشه فرهنگی داشته و عمدتاً به سوءبرداشت‌ها و کاستی‌ها و نواقص موجود در فهم و درك مشترك فرهنگي بين جوامع بازمی‌گردد. از این رو، در جهان متلاطم و آشوب‌زده كنوني كه روزبه‌روز بر پیچیدگی و مشكلات آن افزوده می‌شود، گفت‌وگو برای يافتن زمینه‌ها و بسترهايی براي نزديك کردن دیدگاه‌ها و فهم مشترک ملت‌ها از یکدیگر بیش از هر زمان دیگر اهميت یافته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سپس با تأکید بر این نکته که در چنین وضعیتی که جوامع در معرض نگرانی‌ها و تهدیدات مشترک قرار داشته و قدرت‌های سیاسی و رسانه‌ای جهان در مسیر اهداف خود و با القای فهم نادرست و تصویرسازی‌های غلط از سنت‌ها، ارزش‌ها، اعتقادات و فرهنگ‌ها در بین ملت‌ها، مانع از درک درست و بی‌واسطه جوامع از یکدیگر شده‌اند، تأکید کرد: به یقین گفت‌وگوي فرهنگي نه تنها ضروری بلکه امری اجتناب‌ناپذیر است و این ضرورت می‌بایستی در چارچوبی فراتر از نهادهای رسمی و دولتی قرار گیرد و از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی موجود، به ویژه در حوزه نخبگان و اندیشمندان بهره‌برداری شود و مسیر اشتراک مساعی و همفکری برای تدوین خط‌مشی واحد و سیاست‌گذاری مشخص و مشترک در مقابله با تهدیدهایی که انسان امروز با آن مواجه می باشد را هموار سازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: گفت‌وگوهاي فرهنگي نيازمند منطق، تحمل و توجه به افكار، عقايد و باورهاي مقابل به دور از تعصب، زورآزمايي و قدرت‌نمايي و مهم‌ترين وسيله در آگاه‌سازي تمامي اذهان است كه ميوه آن رفع مشكلات اجتماعي، سياسي، فرهنگي و شناسايي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي مشترك در نيل به صلح و آرامش جهاني براي نسل كنوني و نسل‌هاي آينده است.

ابراهیمی‌ترکمان همچنین تأکید کرد: دین اسلام، گفت‌وگو و مناظره را روشي مناسب براي برقراري ارتباط ميان فرهنگ‌ها و اديان دانسته و به آن تصریح دارد.

وی افزود: جمهوري اسلامي ايران به ‌عنوان كشوري با سابقه تمدني و فرهنگي چند هزار ساله و بهره‌مندی از مكتب الهام‌بخش اسلام، همواره گفت‌وگو و تعامل فکری و فرهنگی با سایر جوامع را کارسازترین و مؤثرترین راهکار براي ارتقای صلح و برادري در جهان می‌داند و بر این باور است که يكي از راه‌های برقراري ارتباطات مفيد و تأثیرگذار بین‌المللی، گفت‌وگوهاي ميان‌فرهنگي است كه با ايجاد ساز و كارهاي مناسب و منطقی می‌تواند راه رسيدن به تفاهم در زمینه‌هاي مورد اختلاف و همچنين ايجاد زمینه‌های شناخت عمیق‌تر را فراهم سازد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با تأکید بر این که گفت‌وگوي فرهنگی ایران و اروپا می‌تواند در قالب فرآيندي از تبادل يا تعامل آزاد و احترام‌آميز بين گروه‌های مرجع و نخبگان قلمداد شود، گفت: به طور يقين، در این فرآیند می‌بایستی از عرصه «تحمل ديگري» فراتر رفته و قابليت‌هاي خلاقانه‌ و ابتكاري و صورت‌هاي جديدي از بيان افكار و همکاری‌ها را در فضاي مشترك فراهم آورد.

وی افزود: این گفت‌وگو که امروز شاهد اولین دور آن هستیم، می‌تواند از طریق به اشتراك گذاشتن بينش‌ها و ديدگاه‌ها، شناختن اشتراكات و درک تفاوت‌های موجود بين سنت‌ها و برداشت‌هاي فرهنگي، رسيدن به اين اجماع كه اختلافات و مشاجرات را نبايد با خشونت حل و فصل كرد، بسط دادن درك عميق‌تر از ديدگاه‌ها و روش‌هاي متفاوت و بازخوانی راه‌های افزايش همكاري‌های فرهنگی مستمر به نتایج ارزشمندی دست یابد.

ابراهیمی‌ترکمان در بخش دیگری از سخنان خود به روابط ایران و ایتالیا پرداخت و در این باره گفت: ايتاليا و ايران روابط سياسي و فرهنگي بسيار ديرينه‌اي دارند و ايران همواره در دوران پيش و پس از اسلام و قبل و بعد از انقلاب اسلامي با ايتاليا در تعامل بوده است و دو طرف در طول قرن‌هاي گذشته نقش برجسته‌اي در معرفي و گسترش دو دين الهي بر عهده داشته‌اند و می‌توانند سهم قابل توجهی را در گسترش و تقويت ارزش‌هاي الهي ایفا کنند و از ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي توسعه روابط فرهنگي برخوردارند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اين نشست و برنامه‌های مشابه، سنگ بنايي باشد تا در آينده‌اي بسيار نزديك شاهد شكل‌گيري صلح و آرامش واقعي و ارزش نهادن به كرامت انسان‌ها به دور از هر گونه خدعه و نيرنگ در جهان باشيم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین پیشنهاد کرد تا همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده که ایتالیا به‌عنوان میهمان ویژه در آن حضور خواهد داشت، دومین دور گفت‌وگوها به میزبانی ایران برگزار شود.

براساس این گزارش، در این برنامه که به مدت دو روز از سوی مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی معاونت آموزش و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا به میزبانی بنیاد دایرةالمعارف ایتالیا برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، مسجدجامعی، استاد دانشگاه و سفیر اسبق کشورمان در واتیکان، محمدجواد صاحبي، ريیس شورای علمی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، سيد يحيي يثربي، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي (ره)، محمدمهدی مظاهري، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و رييس مؤسسه فرهنگي اكو، سید احمدرضا خضری، استاد دانشگاه و رایزن اسبق کشورمان در اسپانیا و مشاور رییس دانشگاه تهران، محمدجعفر جوادی‌ارجمند، استاد دانشگاه تهران، اکبر قولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا  و جمیله کوکبی از مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حضور دارند.

ماسّيمو برای، رئیس بنیاد داریرة‌المعارف ایتالیا و وزیر سابق میراث و فعاليت‌هاي فرهنگی و گردشگری این کشور، مارکو مانچینی، معاون وزیر آموزش دانشگاه و تحقیقات ایتالیا و ایران‌شناس و رئیس مؤسسه مطالعاتی خاورمیانه و آفریقا، آدولفو مورگانتی، بنیانگذار انجمن فرهنگی بین‌المللی هویت اروپا، پیتر آنجلو بوتافوکو، نویسنده و روزنامه‌نگار، آدریانو روسی، استاد شرق‌شناسی ناپل و متخصص زبان پهلوی، فلیچتا فرارو، ایران‌شناس و فارغالتحصیل زبان و ادبیات فارسی، ماسیمو پاپا، حقوقدان و اسلام‌شناس و ایران‌شناس و تعدادی از دیگر شخصیت‌های برجسته فرهنگی این کشور، هیئت فرهنگی ایتالیا در این گفت‌وگوها هستند.
captcha