کمترین موقوفات؛ در موضوعات قرآنی و ازدواج/ نیازهای هر استان احصا شد
کد خبر: 3549177
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
شرفخانی بیان کرد:

کمترین موقوفات؛ در موضوعات قرآنی و ازدواج/ نیازهای هر استان احصا شد

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه نیات موقوفات احصا و برای هر استان و شهرستان اعداد، ارقام و نیازهای وقفی آن استخراج شده است، گفت: معدودترین نیات موقوفات مربوط به قرآن است که در کل کشور کمتر از پنج درصد را به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت پرداختن به نیات واقفین و هدایت آنها به نیازهای روز جامعه، اظهار کرد: وجود وقف‌هایی متناسب با نیاز روز، جامعه را از فقر و تنگدستی می‌رهاند، چرا که نیازمندان و مستمندان و بسیاری دیگر از اقشار جامعه به وقف‌هایی با نیات روز جامعه نیاز دارند.

وی با بیان اینکه فرهنگ‎سازی و نهادینه کردن ابعاد مختلف وقف در جامعه، یکی از موثرترین راه‎ها برای احیای سنت حسنه وقف با توجه به نیات روز جامعه به شمار می‏‌رود، افزود: بر این اساس سازمان اوقاف دو کار را در دستور کار جدی خودش قرار داده است. اولین اقدام پرداختن به صورت موضوعی بود که در آن تمام نیات موقوفات کشور به صورت جزئی احصا شد و برای هر استان و شهرستان اعداد و ارقام احصا شده و نیاز هر استان استخراج گردید.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: پس از احصای این نیازها شاهد آن بودیم که هر استان به چه موضوعات و وقف‎هایی بیشتر نیاز دارد. به عنوان مثال در یک استان موقوفات قرآنی وجود داشت اما در برخی استان‎ها حتی یک موقوفه قرآنی هم ثبت نشده بود یا در یک شهرستان موقوفه تعزیه‎داری وجود داشت اما در برخی شهرها چنین وقفی انجام نشده است.

ضرورت گسترش عرصه‌های نوین وقف
وی در ادامه به موضوع گسترش عرصه‌های نوین وقف اشاره کرد و گفت: عرصه‌های مرتبط با وقف فقط به یک موضوع اختصاص ندارد و در این زمینه باید به نیازهای روز جامعه توجه داشت. یکی از این عرصه‌ها قرآن است و در این زمینه با مشکل روبرو هستیم. لذا نیاز به مشارکت جدی خیران و واقفان در ترویج معارف قرآنی به وسیله وقف داریم.

نیت مربوط به وقف در حوزه قرآن و ازدواج؛ کمترین تعداد موقوفات را دارد
حجت الاسلام شرفخانی با تاکید بر اینکه بعضی موضوعات وقف در کل کشور تعداد آنها بسیار محدود است، تصریح کرد: معدودترین نیات موقوفات مربوط به قرآن است که در کل کشور کمتر از پنج درصد موقوفات را به خود اختصاص داده و از سایر موقوفات کمتر است و یا موقوفات در بحث ازدواج نیز بسیار کم است. لذا این نیاز‌ها را احصا کرده‌ایم و اولویت‌های آنها را استخراج کرده‌ایم.

وی گفت: ترویج مفاهیم قرآنی، ایجاد دارالقران‌ها و مدارس قرآنی، تولید محصولات قرآنی، تربیت مربی و حافظ قران کریم از جمله مصادیقی است که به کمک‌های حوزه وقف نیازمند است. البته در همایش‌ها و جلسات مختلف این مهم برای عموم مردم و خیران بیان شده است اما هنوز با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم.

یشترین فراوانی وقف‌های دینی در خصوص عزاداری امام حسین(ع)
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص نیت‌های واقفان در حوزه امور مذهبی هم گفت: بیشترین فراوانی وقف‌های دینی در خصوص عزاداری امام حسین(ع) و برپایی مجالس اهل بیت(ع) است. در دسته‌بندی نیات موضوعات مذهبی نیز بیشترین موقوفات مربوط به برگزاری مراسم ابا عبدالله(ع) است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: عرصه علم و فناوری و امر ازدواج جز ضرورت‌های دیگر وقف است که باید انجام شود. در بحث علمی بخصوص در حوزه‌های علمیه نیز کمبود وقف داریم که جز ضروریات است. این موارد احصا شده است و اگر کسی به اداره‎های اوقاف شهرستان‌ خود مراجعه کند، اولویت‌های وقفی همان منطقه را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

captcha