قرآن با خط هندی کتابت شد
کد خبر: 3549244
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
به کوشش دارالکتابه؛

قرآن با خط هندی کتابت شد

گروه ادب: کتابت قرآن با خط نسخ هندی که به کوشش دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن آغاز شده بود، هم‌اکنون به پایان رسیده است و قرار است این مصحف با همت سازمان‌های فرهنگی کشور در شبه قاره هند ارائه و ترویج شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به کوشش دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کتابت قرآن با خط هندی به پایان رسید. این مصحف به کوشش یکی از کاتبان دارالکتابه این مرکز با خط نسخ هندی و شیوه اعراب‌گذاری رایج در این منطقه و با رعایت قواعد رسم‌المصحف کتابت شده است.

این مصحف هم‌اکنون مراحل تصحیح را می‌گذراند و همزمان با آن، محققان مرکز،‌ مبانی علمی نگارش و علامت‌گذاری کلمات را تدوین می‌کنند. معمولاً رویه چاپ قرآن‌های هندی به این صورت بوده است که مبانی علمی کتابت و علامت‌گذاری در انتهای این قرآن مشخص نبود؛ معرفی چنین مبانی علمی در پایان مصحف در حکم شناسنامه آن محسوب می‌شود. لازم به یادآوری است که صفحه‌بندی مصحف مذکور، مطابق با شیوه رایج در مصاحف جهان اسلام بوده و در قالب 604 صفحه انجام شده و هر صفحه ختم به آیه بوده است. 

مرکز دارالکتابه اقدام به تدوین این مصحف با استناد به مبانی مورد استفاده در پایان قرآن با خط هندی کرد تا منابع به انتهای این مصحف افزوده شود. این قرآن قرار است با همت سازمان‌های فرهنگی کشور در شبه قاره هند ارائه و ترویج شود.

captcha