مراسم بزرگداشت آیت‌الله موسوی اردبیلی در استانبول
کد خبر: 3549588
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

مراسم بزرگداشت آیت‌الله موسوی اردبیلی در استانبول

گروه بین‌الملل: مراسم بزرگداشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی همزمان با شب 28 صفر در مسجد «زینبیه» استانبول برگزار شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله موسوی اردبیلی در استانبول

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استانبول، مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی، شب گذشته، هفتم آذرماه، بعد از نماز مغرب و عشا با حضور شیخ صلاح‌الدین اوزگوندوز، امام جماعت مسجد «زینبیه» و از روحانیون برجسته شیعه ترکیه، حجت‌الاسلام والمسلمین فرید اصل، امام جماعت مسجد «والده‌خان» استانبول، عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و جمعی از روحانیون شیعه استانبول و نمازگزاران در مسجد زینبیه استانبول(مسجد شیعیان) برگزار شد.

این مراسم که به همت بنیاد جعفری و اتحادیه علمای جابر استانبول برگزار شد با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط یکی از قاریان ترکیه آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین فرید عصر، امام جماعت مسجد والده‌خان به بیان مطالبی پرداخت.

فرید عصر طی سخنانی با بیان این که شب 28 صفر از سنگین‌ترین شب‌ها است، گفت: صبح روز 28 صفر، فخر کائنات و بزرگترین حقیقت انسانی که از سوی خداوند آفریده شده است به سوی ابدیت می‌رود و دنیا از وجود نازنین ایشان محروم می‌شود.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) مصداق آن حدیثی است که می‌فرماید: «اگر عالمی بمیرد هیچ کس نمی‌تواند جای آن را بگیرد» و وفات حضرت محمد(ص) مصیبتی است که هیچ وقت جبران نمی‌شود، چرا که هیچ چیز و هیچ کس نمی‌تواند جای ایشان را بگیرد؛ با رفتن پیامبر اکرم(ص) بود که وحی از روی زمین قطع شد. رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(عج) را خدمت امام عصر(عج) تسلیت عرض می‌کنم.

امام جماعت مسجد والده‌خان استانبول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رحلت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در ماه صفر، اظهار کرد: آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی از آن عالمانی بود که رفتنش صدمه‌ بزرگی برای جامعه اسلام و تشیع بود و این عالم فقید سراسر عمر خود را برای اسلام و ترویج اسلام گذاشت و زحمات زیادی برای ترویج اسلام کشید.

وی ادامه داد: آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی از شخصیت‌های انقلابی بود که همواره در کنار امام خمینی(ره) بود و ایشان را یاری می‌کرد تا جایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از طرف امام خمینی(ره) یکی از بزرگترین و مهم‌ترین منصب‌های کشوری را عهده‌دار و بزرگترین محکمه‌های ایران را اداره کرد.

فرید اصل یادآور شد: همچنین آیت‌الله موسوی اردبیلی در حوزه‌های علمیه نیز به تعلیم و تربیت طلبه‌ها پرداخت و زحمات زیادی برای تربیت طلبه‌ها و روحانیون شیعه کشید و باید گفت تمام عمر خود را صرف تعلیم و تربیت و دین اسلام و انقلاب کرد و رحلت ایشان را به امام عصر(عج)  تسلیت عرض می‌کنم.

همچنین، صلاح‌الدین اوزگوندوز، امام جماعت مسجد زینبیه استانبول و از روحانیون برجسته شیعه نیز سخنران این بخش از مراسم بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی همانند دیگر مراجع تقلید برای ما بسیار اهمیت داشت، اما برای ما روحانیون ترکیه تنها یک مرجع تقلید نبود بلکه یک پدر مهربان بود.

امام جمعه مسجد زینبیه استانبول افزود: طی تماس‌ها و ارتباطاتی که با آیت‌الله موسوی اردبیلی داشتیم ایشان همیشه لطف و عنایت خاصی به ما داشتند و همواره در ارتباطاتمان از مسجد زینبیه استانبول سؤال می‌کردند و مشکلات و کمبودهای این مسجد را جویا می‌شدند و حتی سعی می‌کردند برخی از این مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی خیلی دوست داشت که به مسجد زینبیه استانبول بیاید و به ما هم سری بزند و به قدری به ما و شیعیان ترکیه لطف داشت که چند سال قبل تصمیم گرفت بیاید اما پیش از سفر مشکلی برای ایشان پیش آمد که دیگر قسمت نشد به استانبول بیاید، اما پسر ایشان چندین بار به مسجد زینبیه استانبول آمده‌اند؛ با این حال ما همواره ارادت خاصی به آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی داشتیم و همیشه دوست داشتیم که ایشان را در مسجد زینبیه استانبول هم ببینیم اما نشد.

صلاح‌الدین اوزگوندوز در ادامه گفت: آیت‌الله موسوی اردبیلی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود و همزمان با انقلاب و قبل و بعد از انقلاب نیز خدمات زیادی در حوزه علمیه داشتند و همچنین دانشگاه مفید را نیز با این هدف تأسیس کردند تا در آن دانشگاه فقهایی تربیت کنند که هر یک دارای جایگاه اجتماعی و سیاسی خاصی بوده و در عین حال که پزشک، مهندس، اقتصاددان، سیاست‌مدار و ... هستند، عالم هم باشند.

گزارش ایکنا حاکی است، در بخش پایانی این مراسم یکی از مداحان اهل بیت(ع) ترکیه به روضه‌خوانی و ذکر مصیبت پرداخت.

لیلا محمدی
captcha