جامعه قرآنی برای تبلیغ و ترویج وقف قرآنی فعال شود
کد خبر: 3549699
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
حجت‌الاسلام محمدی:

جامعه قرآنی برای تبلیغ و ترویج وقف قرآنی فعال شود

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با تاکید بر اینکه اندیشمندان و اصحاب فرهنگ در جامعه باید تبلیغ، توسعه و گسترش فرهنگ وقف قرآنی را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: تا کنون اقدام شاخصی از سوی دستگاه‎های فرهنگی در این حوزه صورت نگرفته، لذا خود جامعه قرآنی باید در این موضوع فعال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت پرداختن به وقف‎های قرآنی در کشور و کلیات برنامه سند چشم‎انداز قرآنی، گفت: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه‎های اجرایی و مشارکت اقشار مختلف مردم است.

وی افزود: سند چشم انداز فعالیت‎های قرآنی با نظر کارشناسان جمع‏‌بندی نهایی شده است که بر اساس این سند و با الهام گرفتن از سند چشم انداز منشور قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‎های قرآنی سازمان اوقاف نیز ابلاغ شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان اینکه تمام فعالیت‎های قرآنی کشور به تنهایی بر عهده ما نیست، تصریح کرد: بخشی از این فعالیت‎ها برای ما تعریف شده و مشخص است. تعریفی که از فعالیت‎های سازمان اوقاف در سند چشم‎انداز قرآنی شده در موضوع تبلیغ، ترویج و دعوت مردم برای ایجاد موقوفات در حوزه قرآن کریم است.

حجت الاسلام محمدی، با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ وقف قرآنی جز سیاست‎های سازمان اوقاف است، ادامه داد: این تعاریف و فعالیت‎ها آغاز شده؛ البته طبق گزارشی که به ما اعلام شد، موقوفات معدودی در حوزه قرآن ثبت شده و امیدواریم که با اطلاع‎رسانی و تلاش‎های دوستان افزایش موقوفات قرآنی را شاهد باشیم. البته از خبرگزاری قرآنی ایکنا هم تقاضا داریم که در این مسیر یار و همراه ما باشند و به این موضوع بپردازد.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه در موضوعات قرآنی و فعالیت‌های مرتبط با آن حافظان، مدیران و معلمان قرآنی تلاش‌های بسیاری می‌کنند، گفت: به همین دلیل وقف قرآنی و موضوعات مرتبط با آن مورد حمایت جدی سازمان اوقاف و امور خیریه است. برخی‎ها فکر می‎کنند که وقف تنها برای عزاداری امام حسین(ع) باید انجام شود؛ البته این وقف خوب است اما، باید به سایر نیات هم پرداخت.

موقوفات منفعتی برای موسسات قرآنی کم داریم

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: ما موقوفات انتفاعی زیادی در سراسر کشور برای قرآن داریم که شامل موسسات قرآنی هستند و فعالیت‏‌های خوب و ارزشمندی هم داشته‎اند، اما موقوفات منفعتی که درآمد داشته باشد و پشتیبانی اقتصادی برای موسسات قرآنی داشته باشد کم داریم. امیدواریم این موضوع با همت مردم و اطلاع‎رسانی صحیح تحقق پیدا کند.

وی گفت: از این منظر تمام نیات واقفین در کشور را به صورت جانمایی در هر استان و شهرستان، تعدا نیات واقفین و درصد این نیات و کمبودها مشخص کرده‎ایم. با توجه به این بررسی ها یکی از موضوعاتی که نیازمند آن هستیم موقوفاتی است که در رابطه با فعالیت‎های قرآنی ضروری و لازم است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه به لحاظ ساختاری به تمامی مدیران سازمانی، تبلیغ وقف قرآنی را ابلاغ کرده‎ایم و در تبلیغات فرهنگی خود سازمان اوقاف هم برنامه‎هایی را در این موضوع انجام می‎دهیم، اظهار کرد: این اقدامات کافی نیست و باید سایر دستگاه های فرهنگی هم به این موضوع بپردازند. اگر ما بیش از حد از وقف حرف بزنیم سو تفاهم ایجاد خواهد کرد اما اگر سایر دستگاه های فرهنگی این موضوع را مطرح کنند هم برای مردم اثر بهتری دارد و هم این سو تفاهم‎ها پیش نخواهد آمد.

ضعف دستگاه‎های فرهنگی در ترویج وقف قرآنی

وی با بیان اینکه دستگاه‎های فرهنگی ما در حوزه ترویج فرهنگ وقف قرآنی در موضوع به صورت کلی وارد شده‎اند، گفت: اینکه بخواهیم بگوییم اقدام شاخصی از سوی سایر دستگاه‎های فرهنگی صورت گرفته تا به حال مشاهده ‏نشده است. لذا خود جامعه قرآنی باید در این موضوع فعال شود، یعنی حفاظ، قرا، معلمان و پیشکسوتان قرآنی باید این موضوع را مطرح کنند و مردم را در این مسیر راهنمایی کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف یکی از راه‌های اقامه قرآن در جامعه را فراهم بودن پشتوانه مالی برای آن دانست و بیان کرد: وجود پشتوانه اقتصادی بدون منت برای تمامی زمان‌ها و فارغ از جابجایی دولت‌ها و حکومت‌ها می تواند برای فعالیت های قرآنی بسیار مفید و سودمند باشد.

وی افزود: این پشتوانه مالی باید متکی به خود مردم، یعنی فرایندی فرادستگاهی باشد، زیرا شرایط کشور به سمتی می‌رود که دولت‌مردان امکان کمک به فعالیت‌های قرآنی را کم و بیش دارند. لذا وقتی این مباحث با کمک مردم همیشگی می‎شود، کمتر دچار کمبود در این حوزه می‌شویم.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: کمبود موقوفات با نیات ترویج و توسعه فرهنگ قرآن، ضرورت دستیابی به راهکارهایی را بدین منظور بیش از پیش نشان داده است و ضروری است که اندیشمندان و اصحاب فرهنگ در جامعه ضمن تبلیغ این موضوع، توسعه و گسترش فرهنگ وقف قرآنی را در دستور کار خود قرار دهند.

باید به وقف قرآنی ایمان و اعتقاد داشته باشیم

وی با بیان اینکه باید به وقف قرآنی ایمان و اعتقاد داشته باشیم افزود: تا خودمان این موضوع را باور نکنیم، نمی‌توانیم نسبت به آن عمل کنیم. مردم اگر به ضرورت وقف‌های قرآنی اشراف داشته باشند به راحتی این فریضه خداپسندانه را انجام می‌دهند، هدایت این عمل حسنه برعهده روحانیت، سازمان اوقاف و اصحاب رسانه است. رسانه‏‌ها می‎توانند به عنوان اساسی‌ترین مرجع درج و انتقال خبر در روشنگری مردم و تبیین ضرورت وقف‌های قرآنی نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک همشری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ - ۱۰:۰۰
0
0
خدایی جامعه قرآنی توی این زمینه چقدر وقف داشته اند. ما شاالله به برکت قرآن افراد شاخص و ثروتمندی داریم که اونا هم باید وارد این عرصه شوند
رضایی مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ - ۱۰:۰۴
0
0
با توجه به اينكه در حوزه قرآني از پشتوانه خيرين كافي برخوردار نيستيم نياز است تا در وقف و احسان اموال بخش قرآني توجه بيشتري صورت گيرد
captcha