سعید علامیان، مدیرعامل انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، رسانه را یکی از مهمترین ابزارهایی دانست که در اشاعه فرهنگ ایثار کمک بزرگی میکند و افزود: ما سعی داریم مظاهر و مصادیق ایثار را برجسته و فرهنگسازی کنیم.
وی ادامه داد: ایثار
مصادیق مختلفی دارد از جنبههای اجتماعی آن که در اطرافمان اتفاق میافتد و کم و
بیش منعکس میشود میتوان فداکاری یک آتشنشان را مثال زد که جانش را فدای مردم میکند
و یا معلمی که
جان خودش را به خاطر
دانشآموزش به خطر میاندازد که این موارد از جمله
ایثار اجتماعی است البته این به این معنا نیست که همه ایثار همین است بلکه اینها
تنها مواردی هستند که رسانهها یافتهاند و به تصویر کشیدهاند چه بسا اتفاقات بسیار
دیگری رخ داده است که رسانهها از آن بیخبر هستند که این وظیفه یک خبرنگار یا
روزنامهنگار است که این موارد را بیابد و در معرض دید عموم قرار دهد.
علامیان تصریح کرد: نوع دیگری از ایثار، ایثار دفاع مقدس است که مردم ما با این شاخه از ایثار آشنایی بیشتری دارند و بدان دلیل است که نیمی از افراد در زمان جنگ در صحنه حضور داشتند و با این مقوله آشنا هستند و نیم دیگر هم توسط خاطراتی که از جانبازان و آزادگان عزیزمان شنیدهاند با این فرهنگ آشنا شدند و این ایثار نیز از جمله مواردی است که رسانه باید مردم را با آن بیشتر آشنا کند.
تأثیر فرهنگ ایثار و مقاومت در رسانه چیست؟
مدیرعامل انجمن
روزنامهنگاران دفاع مقدس در پاسخ به اینکه
تأثیر فرهنگ ایثار و مقاومت در رسانه چیست؟ گفت: رسانه
تأثیرگذار است امتیاز یک رسانه تعداد تیتر و کلیک خوردن آن است پس موضوعی که
رسانه کار میکند با توجه به تأثیری که روی مردم میگذارد بر تیتراژ آن روزنامه یا
کلیک خوردن خبر تأثیر میگذارد و در واقع رسانه فرایند افکار عمومی است.
برجستهسازی وظیفه رسانه در مقوله ایثار
دبیر نخستین نشان
ایثار و رسانه تصریح کرد: این کار تنها وظیفه ما و یا دولتمردان نیست بلکه به یک همت ملی نیاز دارد تا همه با هم مسائل ایثار و فداکاری را برجسته کنند؛ بهطور مثال
تیترهای ما در روزنامه اندازه دارد که به تیتر یک، دو و یا بیشتر معروف هستند در
سایت هم همین است وقتی شما خبری را تیتر اصلی میکنید یعنی اینکه به آن خبر اهمیت
دادهاید، حال دغدغه اصلی ما این است که مسائل مربوط به ایثار اجتماعی و ایثار
دفاع مقدس که یادآور فداکاریهاست در پایین صفحه یا جزء اخبار درجه دو و سه
قرار نگیرد،
این خبر در صفحه حوادث و حاشیهها نرود بلکه در صفحه اول و تیتر اول باشد، این بزرگترین
کاری است که رسانه در جهت برجسته کردن ایثار میتواند انجام دهد.
این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: همانطور که گفتم رسانه از چیزی تأثیر نمیپذیرد اما در برخی موارد ضرورت ایجاب میکند که رسانه با توجه به اتفاقات افتاده وارد عمل شود به طور مثال وقتی رسانه میبیند که جامعه دچار تنشی شده است وظیفه رسانه است که با توجه به آن تنش وارد عمل شود و مشکل را واکاوی و تبیین کند.
دبیر نخستین نشان ایثار و رسانه
بیان کرد: در بحث ایثار هم این چنین است ما میگوییم ایثار سلیقهای نیست و یا یک
خبرگزاری خاصی نباید دنبال آن باشد این موضوع زیربط همه رسانهها با روش و موضوعات
مختلف است و این یک وظیفه ملی و انسانی است که به این موضوع بپردازند.
مدیرعامل انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس با اشاره به تأثیر رسانه در انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت، گفت: این تأثیر واضح است، یک رسانه به وسیله گفتوگوها، تهیه گزارشها و مصاحبهها بر این امر صحه میگذارد، نکته بسیار مهمی که در این بخش میتوان گفت این است که رسانه بتواند مخاطب خودش را پیدا کند، پیش آمده که بعضی اوقات رسانه حرفی را میزند که نمیداند مخاطب آن را میخواهد یا نه در واقع اصلا نیاز مردم برایش مهم نیست در صورتی که این امر درست نیست بلکه رسانه باید در بین مردم باشد نیازها و سلایق مردم را بسنجد و موضوعاتی که مورد نیاز و سلیقه مردم است را بیان کند در این صورت است که میتواند اثرگذار باشد.
زینب رحیمی