سمت و سوی بی‎اخلاقی در جامعه نگران‎کننده است
کد خبر: 3549990
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
حجت‌الاسلام شاهمرادی:

سمت و سوی بی‎اخلاقی در جامعه نگران‎کننده است

گروه جامعه: دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه اکثر رفتارهای امروز جامعه منطبق با انگاره‎های دینی و قرآنی ما نیست، گفت: سمت و سوی بی‎اخلاقی در جامعه نگران‎کننده است وریشه اکثر این اخلاق‎گریزی‎ها را باید در رده‎های بالادستی پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین اللملی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار مقابله با ضعف‌های فرهنگی موجود در جامعه که منجر به بروز ناهنجاری‌های اخلاقی شده است، گفت: متأسفانه امروز گریز از اخلاق معضل جامعه ما شده است. سنجش‎هایی که از رفتار مردم انجام شده نشان می‎دهد، جامعه فعلی با جامعه اخلاق‎گرای اسلامی، فاصله بسیاری پیدا کرده است.

ریشه اخلاق‎گریزی‎ها را باید در رده‎های بالادستی پیدا کرد
وی با بیان اینکه سمت و سوی بی‎اخلاقی در جامعه نگران‎کننده است، افزود: ریشه اکثر این اخلاق‎گریزی‎ها را باید در رده‎های بالادستی پیدا کرد. زمانی که دروغ، ریا، تزویر، خلاف، تهمت و شایعه پراکنی در رده‎های بالای مملکت وجود داشته باشد، به مراتب در رده‎های میانی نیز بیشتر دیده خواهد شد و نهایتا بروز و ظهور آن را در جامعه خواهیم دید.

شنبه//فاصله جامعه فعلی با انگاره‎های قرآنی/ هنجارهای خوب فرهنگ اسلامی- ایرانی بیان شود
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی تصریح کرد: متأسفانه ما عادت کرده‎ایم به جای پرداختن به علت‎ها به معلول‎ها بپردازیم، در این شرایط است که از خودم می‎پرسیم چرا ناهنجاری در جامعه زیاد شده است؟ البته که ریشه این ناهنجاری‎ها و اتفاقات در انحطاط اصول اخلاقی است. ما یک جامعه اسلامی هستیم اما چون به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک نکرده‏ ایم سبک زندگیمان نیز دینی نشده است.

اگر این سخن حضرت علی(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم...
دبیر شورای فرهنگ عمومی شایعه‎پراکنی را یکی از ناهنجاری‎های جامعه فعلی دانست و با بیان حدیثی ادامه داد: امیر المومنین علی(ع)، می‎فرمایند:«ما بین حق و باطل چهار انگشت است» و بعد از آن دست مبارکشان را در کنار صورتشان قرار می‎دهند و می‎فرمایند: «آنچه که می‎بینیم درست است و آنچه که می‏شنویم تا به یقیین نرسیده ‏ایم باطل است»؛ پس اگر این سخن حضرت علی(ع) را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم و به شایعات توجه نمی‎کردیم و آنها را گسترش نمی‏ دادیم وضع اسلامی و اخلاقی‎تری را در جامعه داشتیم.

وی گفت: اگر می‎دانستیم پخش کننده یک شایعه گناه و معیصتش بیشتر از کسی است که آن عمل را مرتکب شده، هیچگاه این کار را نمی‎کردیم. پس یکی از ولنگاری‎ها این است که زبان بی‎جهت همه جا باز می‎شود و همه چیز از آن گفته می‎شود، گوش همه چیز را می ‏شنود و متاسفانه چشم‎ها آنچه که نباید می‎بینند و آنچه که باید نمی ‏بینید و هیچکدام از این موارد منطبق با انگارهای دینی و مذهبی ما نیست. این ولنگاری فرهنگی است که متاسفانه امروز در نهاد جامعه گسترش پیدا کرده است.

باید از سرمایه‌های فرهنگ دینی و بومی بیشتر استفاده کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی ما سرشار از هنجارهای خوب است، که باید به آنها بپردازیم، گفت: متاسفانه امروز به هیچ یک از این خوبی‎ها نمی‎پردازیم و دستگاه فرهنگی هم آنطور که باید به داشته‎های خوب و آداب و رسوم پسندیده دین و کشورمان نپرداخته‎اند. ما باید از سرمایه‌های فرهنگ دینی و بومی خودمان بیشتر استفاده کنیم.

راه مقابله با ناهنجاری‎ها بازگشت به دین و قرآن است
دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: راه مقابله با ولنگاری فرهنگی و ناهنجاری‎ها در جامعه این است که به دین خود و قرآن بازگردیم و مردم را با معارف دین آشنا کنیم. باید در عمل به این معارف از تمام توان خود استفاده کنیم، البته باید گفت که تنها آشنا کردن مردم به معارف دینی موثر نخواهد بود، لذا باید راهکار و عمل هم داشته باشیم و برای آغاز این رفتارها هم از خود و خانواده شروع کنیم تا ان شا الله بتوانیم موفق باشیم.
captcha